Felsökning AMD s939

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Felsökning AMD s939

Post by McAn »

Hejsan!
Köpte en dator här på 64 nyligen.

Thermaltake Sonata
Antec 380w
Asus a8n-sli deluxe
Opteron 144
2 x 512mb corsair valueram
6600le silent

Monterat allt i ett chassi och kopplat in alla sladdar. När jag startar så går
fläktarna igång, snurrar på för fullt, inga beepcodes eller att den stänger av sig. Men ingen bild på skärmen, inga tendenser till att det ska komma någon heller.
Skärmen är testad tillsammans med en laptop, och fungerar.

Råkade tyvärr bli lite kladdigt med kylpasta vid montering av cpu och kylare, är det möjligt att cpu:n/sockeln dör vid kontakt av små mängder kylpasta?

Troligen cpu:n/grafikkortet som är dött, inga spontana tips så här på kvällen, på vad som kan fela?
Annars får jag vänta tills imorgon, då jag eventuellt kan testa cpu:n/grafikkortet i annan dator.
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Testa moderkortet också samt minnena i annan dator kan vara dessa som strular också. Prova även att flytta minnena i andra portar också och prova dem en i taget.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Det får inte komma pasta under processorn, tvätta av med T-sprit med nån liten pensel. Om du gör det så låt det torka innan du använder processorn igen, för T-sprit är ju brandfarligt ;D
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Böah!

Testade processorn i en annan dator, den fungerande inte : \ samtidigt blev jag lite glad att det förhoppningsvis bara var den det var fel på, är ju inte så dyr att köpa ny.
Bytte grafikkortet till ett 6600gt som fungerande i den andra datorn. Och idag köpte jag en 3700+, monterade och startade skiten, samma problem.

Har för övrigt testat utan minnen, med bara ett minne (båda), och allt som jag kan komma på.

Orkar inte testa alla grejer i andra moderkortet igen, för att utesluta något. Finn det inget sätt man kan kolla om moderkortet är dött på? lampan på moderkortet lyser ju, och den startar.
Är ett antec 380w agg i, som f.ö låter lite suspekt.
Kan det vara moderkortet eller nätaggregatet också? man tycker ju att datorn inte borde starta överhuvudtaget då :o

Hilfe!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Well, då är det antingen nätagget eller moderkortet. Upp till dig om du orkar testa eller inte. :P
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Kan vara grafikplatsen (AGP ellerPCI-E) på moderkortet som gett upp, faktiskt inte ovanligt, men prova med ett annat nätagg först :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Synd att man inte bor nära dom som har problem, det är ju alltid så svårt att veta om man själv inte är i närheten.
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

;) Det var nätaggregatet, testade med ett noname på 300w och det gick.
Fan vad skönt att det inte var moderkortet iallafall.
Kanske inte var är något fel på Opteron 144:an heller ;o

Beställde 3700+ proppen som sitter i nu, på netsuperstore i helgen. Hämtade den idag, när jag beställde kostade den 266:-
troligen hade någon sänkt priset av misstag. Då den kostar 664:- nu :D

Tack för all "hjälp" <3
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Felsökning AMD s939

Post by Mr Einstein »

McAn wrote: Råkade tyvärr bli lite kladdigt med kylpasta vid montering av cpu och kylare, är det möjligt att cpu:n/sockeln dör vid kontakt av små mängder kylpasta?
Lite OT men hur mycket pasta använder du egentligen med tanke på att du lyckats kladda ner cpu:n/sockeln?
Sist jag använde kylpasta så tog jag inte någon större mängd än ett riskorns storlek.
Det var ju i och för sig en Intel men man kanske avänder spackelspade på AMD ;D
Post Reply