Raidproblem med A7V266-E och Maxtor diskar

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Lentroo
Posts: 7
Joined: 2002-07-22 13:24:49
Location: Sthlm
Contact:

Raidproblem med A7V266-E och Maxtor diskar

Post by Lentroo »

Har ett ASUS A7V266-E och kör två 40gb Maxtor ata-133 7200rpm i raid på den inbygda raid0:en. Problemet är bara att jag inte märker av någon skillnad från att bara köra med en disk. Sisoft Sandra och PCmark visar bara på en marginell skillnad i prestanda. Kör med nyaste Asus Biosen (1010). Vad kan vara fel?
Kan det vara att det är ata-133 diskar?
I moderkortsmanualen står det att "The Promise chip,PDC20265R, onboard the A7V266-E, offers a high performance RAID configuration that supports only UltraATA-100/66/33, EIDE or FastATA-2 hard disks."
En märklig sak jag har märkt är att minnes dumpar till disk vid systemkrasher går väldigt mycket fortare nu, än när jag bara hade en hårddisk. Det kanske kunde tyda på att det är nåt problem med just Win2000 och att det fungerar bra i själva bios.
När jag installerar Windows brukar jag trycka på F6 för att konfigurera eventuella raid eller scsi controllers, och matar sen in en diskett med drivrutiner som jag kopierat från moderkortsCDn.
Det känns ju rätt jobbigt att ha två likadana hårddiskar och inte kunna köra raid på dom. Finns det någon annan som kör maxtors ata-133 diskar i raid på ett A7V266-E?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

OM det är ATA100 eller 133 kvittar i dagsläget. Dina hårddiskar kommer ändå inte upp i vad ATA100 kan leverera än på läng.

Har du lite restultat som du kan visa. Och hur har du konfigurerat dem?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Post Reply