kan inte boota

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

kan inte boota

Post by pozz2 »

Efter att ha installerat vista kan jag inte starta datorn utan att ha skivan i. Jag har ställt in den på att boota på cd först o sen HDD o då funkar det. Nu har det också slutat fungera. Har inte ändrat nåt i boot ordningen.
Vad kan jag göra för att den ska boota ordentligt.
Nu kommer det bara upp "boot disc failure, insert system disk and reboot"
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Ominstallera vista igen, gör om, gör rätt :P ;)
Är du osäker på hur du skall installera så skriv lite här :)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

Jalle64 wrote:Ominstallera vista igen, gör om, gör rätt :P ;)
Är du osäker på hur du skall installera så skriv lite här :)
ja vet hur jag sja göra. Har testat att installera det en gång innan men samma fel hänger kvar.
Hur ska jag göra för att det ska funkar då?
C: ligger som primary master så där finns inget problem.
Felet ligger i antingen formateringen eller installationen tror jag.
Man kan väl bara installera på ett sätt eller??
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Om du har flera hårddiskar stäng av alla utom den du installerar på (dra ut strömkabeln), installera vista och glöm inte att lägga in alla drivrutiner som krävs (moderkorts, ljud och grafikdrivisar), kolla efter i enhetshanteraren, eller vad den nu heter i vista, om det finns något som inte är installerat ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

Jalle64 wrote:Om du har flera hårddiskar stäng av alla utom den du installerar på (dra ut strömkabeln), installera vista och glöm inte att lägga in alla drivrutiner som krävs (moderkorts, ljud och grafikdrivisar), kolla efter i enhetshanteraren, eller vad den nu heter i vista, om det finns något som inte är installerat ;)
de va precis så jag gjorde och allt funkade bra förutom booten. Vill veta vad det beror på så man kan undvika det nästa gång. Och nu kan jag inte ens starta datorn eftersom han vägrar att att försöka boota på skivan.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Kolla kablarna till enheterna, så de inte glappar :P
Gå in i bios och ställ in att boota från CD/DVD:n, kolla också att "Boot Other Devices" är enable:ad i inställningarna där (i bios) ;)
I samma veva kolla att hdd ligger som andra val, och att det är "rätt" hårddisk dessutom :-*
Sedan skall det förhoppningsvis gå vägen ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

Jalle64 wrote:Kolla kablarna till enheterna, så de inte glappar :P
Gå in i bios och ställ in att boota från CD/DVD:n, kolla också att "Boot Other Devices" är enable:ad i inställningarna där (i bios) ;)
I samma veva kolla att hdd ligger som andra val, och att det är "rätt" hårddisk dessutom :-*
Sedan skall det förhoppningsvis gå vägen ;)
Har kollat kablarna. BIOS är inställd så att den ska boota på cd först. Jag kan inte välja vilken HDD den ska boota på bara att den ska boota på HDD som second.
Ska testa enabla "boot other devices" o se om det funkar.
Post Reply