Skatt pa saker du koper via eBay

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Skatt pa saker du koper via eBay

Post by Raspberry »

Undrar om nagon vet hur det ar med skatt pa varor du koper pa eBay.

Laste lite feedback hos en forsaljare - och de tyckte det var en bra saljare, men att de hade fatt betala $100 i skatt.
Hur fungerar det?

--Rasp
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Om du handlar någonting utanför EU som kostar över 22 Euro (ca 30$) så ska tullavgift & moms betalas i Sverige.

Procentsatsen av tullavgift & moms bestäms utifrån vad det är för vara (läs mer på www.tullverket.se)

Låt oss säga att du hittar en GPS för 100$ + 50$ frakt + 5$ försäkring som du köper via ebay. Vi säger att 1$ = 7kr. Du betalar 155$ till säljaren och han skickar GPS'en till Sverige. När den kommit fram till Sverige deklareras GPS'en och du får nu betala följande:

Tull: 3.7% av 155$ (1085kr)= 40.15kr
Moms: 25% av 155$+Tull (1085+40,15kr) = 281.29kr

Det tillkommer oftast någon form av speditionskostnad från Posten/DHL/FedEx osv som brukar ligga på 100-150kr.

En GPS för 155$ kostade dig ca 1500kr
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Slipper man inte tull och så om man får varan skickad som en "gift"?
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

skickar man som gift är varan försäkrad till max 50 dollar.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Tullverket.se wrote:För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.
Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
det klart framgår, genom t.ex. adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ska vi ta och lösa lite myter här?

Du ska egentligen betala moms och en expeditionsavgift på ALLA försändelser som är varor, men tullposten brukar undvika att dra dessa avgifter på försändelser som understiger 200 kronor.

Tull betalas på vissa typer av varor från vissa länder, men endast om försändelsen är värd över 300 kronor. Undantag görs om försändelsen innehåller parfym eller tobak, då ska tull betalas även vid lägre värden.

Expeditionsavgiften är 63 kronor, utom vid försändelser från USA, då är avgiften 100 kronor.

Gåvoinformationen var dock korrekt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Då tar vi och löser lite myter igen då. (Nu har jag pluggat på lite till)

Det är fel att säga "Moms ska egentligen betalas på alla varor" då det finns något som heter "Ringa Handelsvärde" vilket betyder att varor (med vissa undantag, tobak etc)) till ett värde upp till 22 Euro (300kr) är tull & momsbefriade. Dock så gäller det INTE postorder & internethandel där det istället fungerar så att om staten _kan_ ta ut 50kr+ i moms & tullavgift så ska det göras.

Sen undrar jag vart uppgiften om att speditionsavgiften är från 63kr. Jag har beställt mycket genom åren ifrån USA & Asien och har aldrig haft en avgift på under 100kr.

EDIT: Glömde säga att ovanstående fakta kommer ifrån en tulltjänsteman via Tullsvar.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ok - men hur vet de vad sakerna ar varda da?
Oppnar de paketen?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

El_Raspberry wrote:Ok - men hur vet de vad sakerna ar varda da?
Oppnar de paketen?
Internationella order förses med en prismärkning (vad innehållet är värt) om jag inte missminner mig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

Be säljaren att deklarera ett lågt värde. Vill han inte göra det så köp av någon annan. På det sättet slipper du alltid statens fascistiska avgifter.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Uppgiften om 63 kronor kommer från posten själva, jag har bara betalt 63kr när jag beställt saker, eftersom jag inte blivit momsad vid saker från USA.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Hawkwing wrote:Be säljaren att deklarera ett lågt värde. Vill han inte göra det så köp av någon annan. På det sättet slipper du alltid statens fascistiska avgifter.
Haha - ja, det kan man ju ocksa gora ^^
Ghlargh wrote:Uppgiften om 63 kronor kommer från posten själva, jag har bara betalt 63kr när jag beställt saker, eftersom jag inte blivit momsad vid saker från USA.
Hur menar du da?
Har sakerna varit utan moms eller billiga?

Eller nagot liknande till vad Hawkwing sa?
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

El_Raspberry wrote:
Ghlargh wrote:Uppgiften om 63 kronor kommer från posten själva, jag har bara betalt 63kr när jag beställt saker, eftersom jag inte blivit momsad vid saker från USA.
Hur menar du da?
Har sakerna varit utan moms eller billiga?

Eller nagot liknande till vad Hawkwing sa?
Det är postens speditionsavgift för hantering av godset. Oavsett om det tillkommer tull/moms eller inte så lägger speditören på denna avgift. 63kr är den lägsta avgiften som posten lägger på.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

El_Raspberry wrote:Hur menar du da?
Har sakerna varit utan moms eller billiga?

Eller nagot liknande till vad Hawkwing sa?
Jag menar att jag bara betalt en exp.avg. på 63 kronor när jag blivit momsad då jag aldrig åkt på moms på paket från USA.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Hawkwing wrote:Be säljaren att deklarera ett lågt värde. Vill han inte göra det så köp av någon annan. På det sättet slipper du alltid statens fascistiska avgifter.
Då slipper du också försäkring på det du köper. Inte jättesmart.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

xxKRILLE-THE-KILLERxx wrote:
Hawkwing wrote:Be säljaren att deklarera ett lågt värde. Vill han inte göra det så köp av någon annan. På det sättet slipper du alltid statens fascistiska avgifter.
Då slipper du också försäkring på det du köper. Inte jättesmart.
UPS är inte posten. Har aldrig haft några problem trots flera år av beställningar. Fick ett paket för $220 senast idag registrerat till 2$.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad han menar är att om UPS eldar upp eller tappar bort paketet kommer du få två dollar av dem som ersättning istället för 220 dollar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

Ghlargh wrote:Vad han menar är att om UPS eldar upp eller tappar bort paketet kommer du få två dollar av dem som ersättning istället för 220 dollar.
Du missförstår mig. Vad jag menar är att UPS inte är ett värdelöst statligt företag som roar sig med att spela fotboll med paketen på terminalen. Jag har aldrig haft några problem med UPS, samma sak går inte att säga om posten. Skulle en beställning mot förmodan råka gå sönder i transit är kostnaden för det ingenting i jämförelse med allt man sparar på att inte betala fascistiska skatter på alla beställningar som kommer fram intakta. Men som sagt, jag har aldrig varit med om att UPS klantat till nåt.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Gåvor är bara tull och skattefria upp till 500SEK.
Dock filtreras och kontrolleras inte alla paket genom tullen.

Då jag skickat 9 iPhones till Sverige från USA under de senaste 3 månaderna så tycker jag mig ha ganska bra koll på hur det ligger till.
Alla skickades på samma vis, markerade med värde på $400, varav endast en fick betala tull och moms.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
Post Reply