Märkligt nätverksproblem

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Märkligt nätverksproblem

Post by Ijey »

Hej!
Har ett grymt irriterande problem med mitt nätverk, som uppstod sedan jag började använda vista. Har trådlös Netgear router samt modem "ur samma serie". Problemet har jag på min bärbara dator med vista där jag ansluter trådlöst (samma sak om jag ansluter trådbundet också).

Iaf, till problemet:
Tre huvudsaker jag gör med internet; ladda ner, msn, surfa.
Scenarion som uppkommer:
Alt 1. Startar torrentprogrammet efter ha använt datorn en stund; tar kanske en kvart sen kommer jag inte åt internet alls; kan inte återansluta till nätverket utan får starta om modem och router, efter omstart samma ska igen.
Alt 2. Kan ladda ner (i lägre hastighet men ändå OK), msn funkar, kan inte surfa på nätet
Alt 3. Kan ladda ner i sniiiigelfart, msn funkar men knappt (meddelanden kommer ofta inte fram osv), kan surfa till och från

Har 8mbit/s internet, använder uTorrent... firefox.. något mer ni vill veta?

VARFÖR BLIR DET SÅHÄR? är så grymt irriterande och känns oförklarligt?!
Tidigare calle909
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Prova att sätta gränser för hastigheten upp/ner i torrent-programmet så att det inte försöker använda all möjlig bandbredd. För att se om det hjälper. Det praktiska maxvärdet kan du kolla genom sidan www.tptest.se och sedan provar du gränser som ligger en bit under dessa värden.
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Provade att sätta begränsning, och sänkte den mer och mer för att få resultat men hände samma sak ändå...
Kan också tillägga att jag använde annat torrentprogram innan som inte heller fungerade...
Tidigare calle909
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

DRRRRRMMMMMMMM. Har du testat att lägga in senaste firmware på routern?
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Nej det har jag inte testat men det borde väl inte göra någon skillnad eftersom jag kan ladda ned med mina andra datorer utan Vista?
Tidigare calle909
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Vista ställer till det för en del routrar varför en firmware-uppdatering kan hjälpa, utöver att nyare firmware kan medföra andra förbättringar för routern.

Man kan också prova att stänga av den nya funktion i Vistas nätverkshantering som kan vara orsaken till problemet. Det går lätt att göra via kommandoraden men först behöver man starta en kommandorad med administratörsrättigheter. Är UserAccountControl (kallas kanske något med användarkontroll i svensk version) redan avstängt så är det bara att starta en vanlig prompt, annars högerklicka på genvägen och välj att starta den som administratör.

(ursäkta engelskan nedan, orkar inte skriva om just nu)
To turn autotuning OFF:
netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled
To turn autotuning back ON to its default setting:
netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal
To list the current setting, seen as Receive Window Auto-Tuning Level in a group of other settings.
netsh interface tcp show global
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Såhär ser inställningarna ut... fick det inte att funka med det du sa, man kanske måste skriva det på svenska? eller det kanske redan är disabled?


Globala TCP-parametrar
---------------------------------
Skalningstillständ för mottagarsidan :disabled
Chimney-avläsningstillstånd :enabled
Automatisk justeringsnivå för mottagningsfönster :disabled
Provider för tillägget belastningskontroll :none
ECN-funktion :disabled
RFC 1323 Tidsstämplar :disabled
Tidigare calle909
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Aha de översätter även sån't nuförtiden, jo det är avstängt som det ser ut nu. Glömde säga att man måste starta om datorn för att inställningen skall aktiveras, men det kanske du redan gjort.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Brukar även inträffa för mig att när jag laddat ner med azureus några timmar, så slutar routern att fungera... (Både lokalt nätverk och kontakt med internet bryts... Slipper inte ens in på routerns egna konfigurationssida...)
Här var det tomt...
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Uppdaterade routern förut idag och kollade som sagt på de inställningarna men har fortfarande samma problem.... har hört om andra som har det med vista och att det är något som ska fixas med SP1, det har väl inte kommit än men finns det ingen slags beta-version eller något?
Tidigare calle909
Post Reply