Återkomst nekad vid borttagning

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Återkomst nekad vid borttagning

Post by ADiS »

Windows är ju för fan dum i hela huvet, nej visst den har inget alls!
Om jag vill ta bort en fil, då ska den inte säga Återkomst nekad. Kontrollera att disken inte är full blablabla... Filen är ej skrivskyddad. Det är så att jag har en old vista på disken som jag vill ta bort genom xp. Kan inte formatera pga att det ligger stora filer som jag inte kan flytta över i brist av plats till dem. Fattar inte hur dessa filer kan användas när den används som extra hårddisk och startar inte ens från den. Hur ska jag ta bort dem?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Bota upp med dosdiskett och plocka bort dom.
Mac mini
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Kanske går i felsäkert läge? :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
fantasya
Posts: 113
Joined: 2004-11-15 22:35:13

Post by fantasya »

Unlocker kan både säga vad som låser filen och ta bort den.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Återkomst nekad vid borttagning

Post by lither »

ADiS wrote:Windows är ju för fan dum i hela huvet, nej visst den har inget alls!
Om jag vill ta bort en fil, då ska den inte säga Återkomst nekad. Kontrollera att disken inte är full blablabla... Filen är ej skrivskyddad. Det är så att jag har en old vista på disken som jag vill ta bort genom xp. Kan inte formatera pga att det ligger stora filer som jag inte kan flytta över i brist av plats till dem. Fattar inte hur dessa filer kan användas när den används som extra hårddisk och startar inte ens från den. Hur ska jag ta bort dem?
Ett klassiskt problem som inte ska finnas kvar i Vista vad jag vet (ej sagt att du ska gå över till Vista). Och självklart använder den inte filen, det är bara något den får för sig. Kör en chkdsk på disken en kommandoprompt och sen ska du kunna ta bort filen. Om inte, prova programmet som fantasya tipsade om.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Inget av alternativen fungerar. Har ej testat genom DOS.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Prova att ta "äganderätten" till berörda mappar/filer. Det har att göra med rättighetsinställningar som lagras i själva filsystemet(NTFS).
http://support.microsoft.com/kb/308421

Vista kan dock skriva till en NTFS-partition på sätt som man sedan inte kan få full kontroll över genom XP.
User avatar
fantasya
Posts: 113
Joined: 2004-11-15 22:35:13

Post by fantasya »

ok, då misstänker jag att filsystemet NTFS som ställer till det. Om så är fallet så borde inte åtkomsten förändras i reparationsläge, eller annan typ av dosläge i NTFS miljö men kan ändå vara värt att försöka.

Då kan vi nog stryka programmet Unlocker då inget program verkar låsa filerna/mapparna, och istället försöka ärva behörigheten till dom skyddade filerna/mapparna.

kb810881
kb308421
Denied access
Understanding NTFS Permission

Tyvärr har jag aldrig ärva behörigheter förut så jag vet inte om länkarna över kan hjälpa dig på något sätt.

Edit: mkk var snabbare där :P
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det var behörighetsproblem! Men, det var ett helvete att få bort allt! Eftersom om jag säg till den att sätta mig till full behörighet på alla filer, kataloger osv.. i win mappen, så gör den inte de!! Utan bara på själva win mappen. Idiot win! Man kan säga att jag har dejtat behörigheter på fler filer än vad någon annan gör på 300år!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply