Knivdådet på Örebro Universitet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Knivdådet på Örebro Universitet

Post by fisk »

En av de undervisare och handledare jag respekterat mest under mina år på universitetet har blivit knivhuggen. Troligen till sin död, då han i skrivande stund endast hålls vid liv av en respirator, och läkarna menar att det sannolikt är hans sista tid i livet.

Det är så surrealistiskt, bisarrt, och otänkbart. De senaste åren har den här typen av vansinnesdåd avlöst varandra, från skolskjutningar till mord på högt uppsatta politiker i samhället. Samtidigt menar många att den sammanliggande faktorn; sjukskrivningantalet är en felkorreleration. Jag håller inte med. Antalet människor som under slutet av 90-talet och 2000-talet “gått i väggen”, antalet icke-insatser vad gäller samhällets psykiska hälsohantering är skrämmande. Senast igår avgick ordföranden för svenska Försäkringskassan av orsaken att hon inte kan utföra sitt uppdrag som handlar om att strama åt snaran kring de som har det svårast.

Så vad gör den här iakttagelsen för nytta för min gamla undervisare och förebild? Ingen alls. Jag kan bara konstatera att det är sorgligt att människor som mår såpass dåligt att de övergått till att utföra vansinnesdåd istället för att, på förhand, omhändertas av expertis inom psykologi (och då menar jag inte psykiatrin som enbart trycker i patienterna tabletter och hoppas på det bästa).

När jag tar på mig mina sociologiska glasögon och betraktar de här händelserna så ser jag situationen ur ovanstående perspektiv. En frustration över samhällsorganet, och en generell förståelse för varför något sådant här inträffar. Innerst inne är jag dock fortfarande människa, och människan inom mig blir vredesmod, och hoppas att de fångar den jäveln (vad sedan reptilhjärnan vill att de gör med gärningsmannen låter jag vara osagt).

Örebro Universitet har nu sannolikt förlorat en god pedagog, en inspirerande föreläsare, och en god människa som vågade vara människa i en arbetskultur som alltmer innebär en slags rollfetischism och klassindelning. Det är ytterst tråkigt.

Mina tankar går till dem som drabbats värst av den här händelsen, och även om jag inte tror att det är möjligt - så hoppas jag att det går att rädda min gamle lärare.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Psykvården är ett stort haveri.
Och ytterst ansvarig är våra politiker.
Det är så tråkigt och meningslöst alltihop.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Mr Einstein wrote:Psykvården är ett stort haveri.
Och ytterst ansvarig är våra politiker.
Det är så tråkigt och meningslöst alltihop.
Kunde inte säga det bättre själv, well done.

fisk: Tråkigt det där med din gamla lärare :( Hoppas han överlever mot alla odds.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Först kommer ilskan. Sen kommer sorgen. Och just nu känner jag bara tomhet.
Carpe Diem
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det är alltid hemskt när sådant här händer människor som av någon grad betyder något för en själv. Jag hoppas att din lärare återhämtar sig från respiratorn och repar sig, mina lyckönskningar går till hans familj och nära, de behöver det förmodligen.

Vet du av vem och varför dådet genomfördes, skulle vara intressant att veta. Och oavsett vem som genomförde dådet, drabbas inte av vredesmod mot denne, det är bara slöseri av energi.

Vet du vad jag tycker att du borde göra, skicka en bukett blommor till hans familj med något vackert skrivet. Även om han inte är i förmåga att förstå din uppskattning av honom som lärare så tror jag att hans familj skulle behöva stöd.

Du har mina lyckönskningar fisk, jag hoppas å lulestudenters vägnar att din lärare klarar sig.

Vänligen, Wilhelm Brunius.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag har följt händelsen på ett flertal ställen nu för att slutligen, på orebro.expressen.se, kunna konstatera det värsta – att endast en respirator håller honom vid liv. En extremt tragiskt slut och jag kan inte lida nog med dig, fisk. Mina kondoleanser går till hans familj och alla som kände honom.

Tills vidare avvaktar jag att behandla diskussionsämnet om psykiatrin, för den känns inte relevant nog just nu.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Nu är han död iaf!
Kan inte påstå att jag känner något särskilt för det som hänt, skit händer varje dag. Förstår iofs att om det är någon man känner så är det ju mer påtagligt.
Vet inte hur ni kopplar detta till psykvården o försäkringskassan osv, ni har väl inte den blekast aning om varför detta hände ???
- Insha'Allah
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Det är lätt att vara cool och avtrubbad för såna saker som inte påverkar ens egen värld och verklighet.

Nu har denna händelse påverkat både min och fisk's verklighet på ett personligt plan så det är ju klart att det ligger oss nära att försöka förstå en händelse som ingen av oss vill genomgå.

Respect is due.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

fruktapa wrote: Vet inte hur ni kopplar detta till psykvården o försäkringskassan osv, ni har väl inte den blekast aning om varför detta hände ???
Nej, det har vi inte.
Men det är väl ändå mest troligt med tanke på många andra
vansinnesdåd.
Man vill lätt dra den slutsatsen, men den kan givetvis vara helt fel.
Det återstår att se när polisen fångat in honom.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Jag förmodar att du vid det här laget har hört den slutliga domen, tobbe. Jag lider med dig som kände honom personligen, det närmsta jag har kommit honom är när jag idag gick förbi hans dörr på vår institution.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Senaste halvåret har jag dagligen blivit påmind om att psykvården i detta land fungerar sämre än tabletterna den alstrar.
Flera av mina bekanta har under de senaste åren, sedan de kommit ut i arbetslivet, blivit deprimerade. Psykist ostabila osv.
Ingen av dem som är arbetsskygga eller så, bara att psyket inte klarar av stressen och att ständigt vara kring folk som de inte gillar osv.
Tycker det hela är sjukt, det är precis som ni nämner tidigare i tråden. Det skrivs ut piller innan en vettig människa, ja inte doktorerna, har pratat med människan och försökt reda ut varför depressionerna yttrar sig.
Skulle bara psykologer kopplas in direkt så skulle nog , "vården", detta organ i samhället kunna hjälpa vissa. Istället för att ge oss ett recept så vi får knarka oss glada lagligt.


Kan inte mer än djupt beklaga det som hänt med din förre lärare, tycker det känns sjukare att vara Svensk för var dag...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

fruktapa wrote:Nu är han död iaf!
Kan inte påstå att jag känner något särskilt för det som hänt, skit händer varje dag. Förstår iofs att om det är någon man känner så är det ju mer påtagligt.
Vet inte hur ni kopplar detta till psykvården o försäkringskassan osv, ni har väl inte den blekast aning om varför detta hände ???
Jag förstår vad du säger, hade detta hänt i din närhet så hade jag sannolikt varit lika avtrubbad inför det som jag är inför alla händelser som inte sker i min närhet.

Vad beträffar psykvården, så tycks det för mig förbryllande att en psykiskt frisk människa skulle göra något sådant här - du kanske kan hålla med om att det verkar osannolikt att en frisk människa letar rätt på någon, tar en kniv och hugger personen bakifrån i halsen mot dennes död. Den typen av handlingar associerar jag inte, i ett samhälle som vårt till mental friskhet.

Men du kanske har rätt, kanske är det en "frisk" människa som motiveras av politiska, eller etniska extrema åsikter. Då blir istället frågan, vad är det för samhällen som fostrar extremister i den bemärkelsen, människor som ser sina politiska, religiösa, eller rasmässiga åsikter över landets lagar?

I båda fallen återfaller jag till samma konklusion, att det är en mentalt sjuk människa som begått det här mordet, och i likhet med vissa tänkare så ser jag miljön som orsak bakom vad som händer. Mer press på människor, ökad intolerans, och minskad empati. Precis som du säger är den här typen av händelser för de flesta knappt värt en axelryckning.

Jag står fast vid min ursprungliga granskning, jag ser inte att Sverige i sin helhet är ett särkilt muntert rike, utan ganska grått, ouppmuntrande och allmänt kallt och avstängt. Särskilt efter en sådan här händelse. Då menar jag delvis i avseende på den politik som bedrivs gentemot mental sjukvård, men också det allmäna synsätt som jag upplever finns riktat mot mental ohälsa.

Det är för många tydligen "en inbillning". En slags kollektiv lathet, med inriktning på utbrändhet, och så vidare. Ett allmänt jävligt osympatiskt synsätt.

Sitter jag och försvarar mördaren nu? Kanske, på sätt och vis. Jag ser dock att han är ansvarig för sin handling och menar på att han bör (och skall) dömas efter lagen. Däremot blir inte en människa till en mördare ur ett vakuum. Vare sig han är Mijailovich (stavning?) eller en sjuk student.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Sitter jag och försvarar mördaren nu? Kanske, på sätt och vis. Jag ser dock att han är ansvarig för sin handling och menar på att han bör (och skall) dömas efter lagen. Däremot blir inte en människa till en mördare ur ett vakuum. Vare sig han är Mijailovich (stavning?) eller en sjuk student.
Försvarar, nej. Däremot så tycks du verka vilja förklara, för att själv få grepp om en svår situation, för att du vill förstå ett vansinnesdåd utom din kontroll. Med förståelse (sann eller osann) så kommer en känsla av kontroll och mening - något man gärna vill uppleva i samband med sådana här dåd som ytligt verkar meningslösa.

Du ursäktar inte, du förklarar. Så nej, du försvarar inte mördaren.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Mental ohälsa är lika svenskt som arbetslöshet och fibromyalgi. Psykvård i all ära, men den får inte inkräkta på vår nationella identitet.

Hur som helst, fisk kanske vet vad det var för politisk aktivism han forskade om?
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Dissident wrote:Mental ohälsa är lika svenskt som arbetslöshet och fibromyalgi. Psykvård i all ära, men den får inte inkräkta på vår nationella identitet.

Hur som helst, fisk kanske vet vad det var för politisk aktivism han forskade om?
Du glömde mjölkmage.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Mental ohälsa är lika svenskt som arbetslöshet och fibromyalgi. Psykvård i all ära, men den får inte inkräkta på vår nationella identitet.

Hur som helst, fisk kanske vet vad det var för politisk aktivism han forskade om?
Du är alltid lika roande när du uttalar dig om saker utanför din erfarenhetsram. Eller du kanske menar att du besitter kunskap över den som flertalet doktorer i medicin besitter.


Här är lite information och forskning kring fibromyalgi:

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel ... cleID=5664
http://www.chronicfatiguesupport.com/li ... fm/id/7919
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 095756.htm
http://www.immunesupport.com/Library/sh ... pring-2004


Att mental ohälsa och arbetslöshet inte är "svenska" fenomen behöver jag förhoppningsvis inte förklara för dig.

Fuats forskning kretsade främst kring etnicitet, assyrisk/syriansk historia och invandring, integration och assimilering. Politiskt så var han en integrationsförespråkare, men på sista tiden så forskade han kring politiska extremister och hade precis beviljats anslag för att gå vidare i detta.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:http://www.chronicfatiguesupport.com/library/showarticle.cfm/id/7919
Haha. Jag valde faktiskt mellan fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom. Det senare fick ge vika av rent estetiska skäl. I övrigt vet jag inte vad du pratar om.
fisk wrote:Fuats forskning kretsade främst kring etnicitet, assyrisk/syriansk historia och invandring, integration och assimilering. Politiskt så var han en integrationsförespråkare, men på sista tiden så forskade han kring politiska extremister och hade precis beviljats anslag för att gå vidare i detta.
Ja det är uppenbart. Men vilken sorts extremister? Assyriska?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Ja det är uppenbart. Men vilken sorts extremister? Assyriska?
Inte helt säker, enligt pressen så var det turkiska extremister. Assyrierna blev ju inte väl behandlade av turkarna 1915 om man säger så.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1643603.ab wrote:Mannen, som är svensk medborgare
Turk alert.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1643603.ab wrote:Mannen, som är svensk medborgare
Turk alert.
lol
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Dissident wrote:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1643603.ab wrote:Mannen, som är svensk medborgare
Turk alert.
Tja...
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1276033 wrote: Nyhetsbyrån TT erfar att den misstänkte är en släkting till offret.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag ska aldrig ha ihop det med en tjej från mellanöstern.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mr Einstein wrote:Jag ska aldrig ha ihop det med en tjej från mellanöstern.
Vad sägs om att du håller dig till ämnet?

Tydligen var det en släkting till Fuat som mördade honom över en gammal ouppredd konflikt. Han hade med sig kniven till Fuats arbetsplats, det innebär att han planerat attacken - och därmed så låter det otänkbart att försvaret kan yrka på någon form av okontrollerad ilska vid tillfället. Han sökte upp Fuat och högg ihjäl honom, bakifrån dessutom.

Jävla tragedi alltså.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply