Ni med tatuering

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Ni med tatuering

Post by vlinder »

Jag gör min första på fredag, och ifall ni ville berätta lite allmänt om hur det gick till/läkeprocess osv så skulle jag vara sjukt tacksam.

Även vilken kräm ni använde efteråt? Jag har köpt helosan men vet inte ifall jag måste köpa någon specialtvål t.ex. provon, eller ifall det duger med vanlig parfymfri. Jag måste nämligen köpa allting innan eftersom jag inte är klar förrän vid sju på kvällen = apoteket stängt.

tack på förhand!
noli turbare circulos meus
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

OffT:

Vad/Var?
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

mr_tobbe wrote:OffT:

Vad/Var?
Vad det blir vet bara han som har hjälpt mig ritat upp den om, placeringen blev efter många om och men längst ner på ryggen eftersom det ser bäst ut med motivet där. (jag vägrar säga svanken, ger big brother-vibbar)
noli turbare circulos meus
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

vlinder wrote:Vad det blir vet bara han som har hjälpt mig ritat upp den om, placeringen blev efter många om och men längst ner på ryggen eftersom det ser bäst ut med motivet där. (jag vägrar säga svanken, ger big brother-vibbar)
Fast...det är ju svanken.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Mysigt att föda barn utan bedövning. :o
Carpe Diem
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

Päsa_ wrote:Mysigt att föda barn utan bedövning. :o
det är ju bara en myt att man inte kan få epidural ifall man har en tatuering i det området. oftast får man bedövningen över tatueringen, mellan ländkotorna. dessutom kan man ge bedövningen i bröstryggraden, fast det gör man nästan aldrig. och OM det nu ändå skulle bli så att inget alternativ funkar så finns det alltid ett område i tatueringen utan färg i..

visst kan läkare neka, men man kan ju prata med sin läkare innan födseln och vara säker på att han/hon är villig att ge epidural.
noli turbare circulos meus
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

..och ifall jag ska trycka fram ännu fler argument så kan jag säga att majoriteten av alla kvinnor föder barn utan epidural så varför skulle inte jag klara det?
noli turbare circulos meus
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Är det tribalmönster?
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

mr_tobbe wrote:Är det tribalmönster?
absolut inte.
noli turbare circulos meus
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag gjorde en på underarmen och det vara på att smörja på med helosansalva ofta, får abslout inte torka ut.
Inte behöver man tvätta tatueringen, sårskorpa och löshud åker ändå bort när du smörjer med salvan.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Vet att min flickvän och några andra som har tatuerat sig några gånger använde Jukon-salva de första dagarna. Även en vän som är tatuerare använder/rekommenderar det.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

En vän till mig rekomenderar också Jukonsalva.
Carpe Diem
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

vill helst inte använda jukonsalva eftersom det innehåller vaselin = täpper till porerna. har dock inte så stor koll på vad helosan innehåller, kan ju vara samma skit egentligen.
noli turbare circulos meus
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Helosansalva duger fint.

Klia bara inte på den, gjorde jag och har nu en liten bit utan färg. Lite charmigt änd dock.

Angående bedövning genom tatueringar visste man inte riktigt hur det låg till sist jag läste om det i Läkartidningen, men det var en del som, precis som nämns, sagt att det oftast inte är problem att sätta nålen vid sidan om en tatuering och ändå komma rätt.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Helosan har myten om sig att bleka tatueringen. Även om det bara är en myt är det värt att ha i åtanke.

Jag har använt Jukon till mina tatueringar.

Plåstret behåller man resten av det dygn man tatuerade sig - kanske sover med det, om man tatuerades sent på dagen.

Därefter smörjer man ordentligt med salva, 10-15 dagar, men varsamt. Det är bra att ha luftiga kläder som får huden att andas.

Skorpbildningen skall inte klösas bort; den skall falla av sig själv. När skoprbildningen är slut räcker det med att smörja kanske en gång om dagen på sin höjd; i det skedet är tatueringen läkt.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Allt det där med läkeprocessen och hygien brukar tatueraren gå igenom. Det är väl näst intill en skyldighet, om det är en seriös tatuerare så att säga. Men tumregeln är väl att använda parfymfri tvål och rengöra ofta de första dagarna (3-4 ggr de första dagarna funkar) och sen smörja in med t ex Helosan-salva. Kom bara ihåg att det ska vara ett TUNNT lager och smörj ofta så att tatueringen kan andas. Undvik att klia eller röra vid den i början (det är ganska lockande eftersom det kan klia som fan efter en vecka). Sen att du undviker solsken men det ska inte vara något problem den här tiden på året. :)
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Vi började med att diskutera färger och storlek etc, han gick och gjorde en stencil som lades på det tänkte stället, han tog det försiktigt i början och gjorde små partier åt gången och frågade hela tiden hur det kändes, men det gjorde inte direkt ont så jag sa åt honom att köra på i den takt han ville.

Se till att du har ätit ordentligt och druckit mycket vatten innan, slappna av och glöm inte bort att andas så går det fint ;)


Jag använde helosan ett par gånger om dagen och tog det lite varligt när jag tvättade mig, skorpan hade lossnat helt efter 8 dagar. Det värsta var att den började klia något fruktansvärt efter någon vecka och en natt lyckades jag klia på den i sömnen vilket resulterade i att det kändes som om hela axeln brann.

Image

Dålig bild men så vart resultatet iaf ;D
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

bupp2 wrote:Sen att du undviker solsken men det ska inte vara något problem den här tiden på året. :)
...eller nån annan tid på året i detta regniga, blåsiga och bistra land ;D
/ MoXX
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

tack för råden!
men om jag varken ska använda jukon eller helosan, vad ska jag då använda? finns det några andra bra alternativ?

det är ett rätt jobbigt ställe att ha tatueringen på, eftersom byxlinningar etc sitter mitt på den, oavsett ifall det är mjukisbyxor, jeans eller vanliga leggings. jag är rädd att linningen ska skava mot den så skorpan rivs av = vita fläckar. någon som vet hur jag kan göra för att undvika detta? kan ju gå i höga knästrumpor och klänning iofs, men det blir kallt om rumpan ^^
noli turbare circulos meus
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

vlinder wrote:vill helst inte använda jukonsalva eftersom det innehåller vaselin = täpper till porerna. har dock inte så stor koll på vad helosan innehåller, kan ju vara samma skit egentligen.
Det tror jag inte.
Tatueraren smorde in tatueringen med just helosansalva.
Salvan är återfettande, mjukgörande och antiseptisk, kan knappast bli bättre ;D
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

vlinder wrote:tack för råden!
men om jag varken ska använda jukon eller helosan, vad ska jag då använda? finns det några andra bra alternativ?
Frågan är ju varför du inte ska använda nåt av dem? De fungerar bra och folk använder det. Finns säkert lite dyrare krämer med samma funktion hos tatueraren speciellt anpassade för tatueringar. Om du nu vill använda det istället.
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

vlinder wrote:tack för råden!
men om jag varken ska använda jukon eller helosan, vad ska jag då använda? finns det några andra bra alternativ?
Nu är inte jag alls så hemma på detta men på rak arm så skulle jag säga Nej. Som jag har förstått det finns det antingen produkter baserade på mineraloljor (Helosan, Jukon etc) och de baserade på 'naturliga' oljor som hälsovårdsbutiker ofta säljer.
Det är ju inget du permanent för all framtid ska begrava din tatuering, det ska sitta där som ett 'skydd' under en begränsad period...

Om du vill vara 100 på att du tål produkten och inte får några utslag av den kan man väl försiktigt testa produkten på en annan del av kroppen i förväg...

Det är mina 5 öre sunt förnuft, sen kan jag ju helt vara ute och cykla.

Sen är det vissa som ogillar det lanolin som finns i vissa salvor eller reagerar allergiskt på det... Du kan ju alltid prova leta reda på Tattoo Aftercare's produkter, men har varken hört bu eller bä om dem från någon jag känner.

EDIT: fixade typo.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

vlinder wrote:det är ett rätt jobbigt ställe att ha tatueringen på, eftersom byxlinningar etc sitter mitt på den, oavsett ifall det är mjukisbyxor, jeans eller vanliga leggings. jag är rädd att linningen ska skava mot den så skorpan rivs av = vita fläckar. någon som vet hur jag kan göra för att undvika detta? kan ju gå i höga knästrumpor och klänning iofs, men det blir kallt om rumpan ^^
Snickarbyxor är ju ett alternativ.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Jag gjorde min i December 2006 och är nöjd som fan.

Länk

Jag körde med helosan och smörjde in den så ofta den verkade torka lite. Kliade inte så värst mycket och jag duschade och badade som vanligt.

Vad spelar det för roll om du får täppta porer i svanken? Handlar ju inte så lång tid.

Och oroa dig inte för vita fläckar, är det en seriös gaddare så erbjuder de gratis ifyllning eller för kanske 100-lappen.
&#25105;&#24605;&#12358;&#12289;&#12422;&#12360;&#12395;&#25105;&#12354;&#12426;
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

thimp wrote:Vad spelar det för roll om du får täppta porer i svanken? Handlar ju inte så lång tid.
ifall porerna täpps igen kan man få "finnar" i tatueringen.
noli turbare circulos meus
Post Reply