"No-screen" vid tung grafik (typ spel)

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

"No-screen" vid tung grafik (typ spel)

Post by Zelexir »

Komponenter:
  • Asus P5B
    Pentium Core2Duo E6400
    2gb DDR2@333,6MHz minnen av okänd typ
Har testat med två grafikkort med samma problem, nämnligen:
  • Abit Geforce 6600
    HIS HD3870 IceQ3 Turbo
Har problem med mitt system, vid intensiv grafikbearbetning typ 3dmark, UT3, Witcher eller liknande så crashar datorn efter ett tag. Får ingen bluescreen eller liknande, skärmen går i viloläge, datorn (hör hårddiskarna iallafall) jobbar ett tag men slutar efter någon minut.

Har provat följande:
  • Memtest86 - gick genom testet två gånger utan något fel ca 2h.
    Stress Prime 2004 - höll på i nästan 4½ timme utan fel.
    rthdribl - funkar för det mesta (alltid i demoläget) men när jag börjar fippla med att öka multisamplen till 8x+ så dör den speciellt då jag fipplar med FOVen och leker runt.
    3DMark06 dör antingen i slutet på naturtestet med ljusen (precis innan man kommer till huvudet) eller i slutet på testet med det flygande skeppet
Jag antar då att det inte är något fel på mina minnen eller på CPUn, känns även som om grafikkortet borde inte vara grejen eftersom att det är testat med två olika. Vad kan det annars vara? Moderkortet? Chipset? Kan det behövas mer kylning? Skulle det rent av kunna vara mjukvarorelaterat?!

Tacksam för all hjälp för vidare felsökning!
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

har du kollat värmen ?? antar att du kollat cpu och gpu
men nordbryggan är inte heller ovanligt att den blir överhettad vid hårdbelastning
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Det kan vara så att grafikdrivisarna krockar eftersom de är av olika märke, kör du någon drivercleaner emellan bytena för annars kan det strula värre? :P Det låter drivrutinsrelaterat nämligen.
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Jalle64 wrote:Det kan vara så att grafikdrivisarna krockar eftersom de är av olika märke, kör du någon drivercleaner emellan bytena för annars kan det strula värre? :P Det låter drivrutinsrelaterat nämligen.
Kan ju påpeka att jag hotswappat ATi/Nvidia i åratal utan bekymmer med drivarna inne i datorn. Låter mer som hårdvara i mina ögon då problemet uppstår med båda korten och verkar vara relaterat till last på grafiken.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

lord_vasagos wrote:har du kollat värmen ?? antar att du kollat cpu och gpu
men nordbryggan är inte heller ovanligt att den blir överhettad vid hårdbelastning
Har aldrig haft problem med det innan... Känns som om stockkylningen på moderkortet borde räcka för vanligt användande, jag har ju inte överklockat något eller så.

Kan säga att problemet fanns innan grafikkortet byttes ut första gången, så drivrutinsproblem tror jag inte att det är.

Finns det något sätt som jag kan testa om det är nordbryggan och då specifikt värmen på den på ett relativt enkelt sätt? Vill gärna slippa att köpa på mig ny kylning som jag kanske inte behöver heller.
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

rokk wrote:Kan ju påpeka att jag hotswappat ATi/Nvidia i åratal utan bekymmer med drivarna inne i datorn. Låter mer som hårdvara i mina ögon då problemet uppstår med båda korten och verkar vara relaterat till last på grafiken.
Då kan jag säga att jag har haft motsatta förhållandet, i åratal också, så jag vet att det kan strul iaf med de senaste kortdrivisarna, så jag tror att en reninstallation av systemet skulle göra susen ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

sätt fingret på nordbryggan när du kör nått som är tungt
aj varmt = dåligt
halv varmt ljummet = bra
ananrs brukar man se nb temps i bios eller i everest

vi har samma moderkort och min nb blev då jävligt varm så jag satt en liten fläkt på den
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

Aj varmt :P

testade att sätta tempgivaren som är till frontpanelen på mitt case mer eller mindre i mitten på kylflänsen på nordbryggan, blev 67grader innan det dog.

Testade då att köra med öppet case och en fläkt halvfult monterad bara för att skjuta lite extra luft till den. Nordbryggan sitter inte så bra placerad med tanke på luftflödet då den är klämd mellan graffet och cpukylningen. Nu är det 60grader max och allting verkar fungera som det ska faktiskt :D

Ska nog se till att skaffa mig en bättre kylning eller iallafall en fläkt till nordbryggan, för så här kan det inte se ut :).

Eftersom du har samma vasagos, vad satte du dit för fläkt och hur?

Tack för all hjälp, problemet verkar vara löst.
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

haha du vill inte veta hur snygg min montering är
jag tog en fläkt från en gammal pentium 2 kylare och knöt fast den med grönt garn ;D

jag gjorde först som du gjorde satt en stor fläkt och testade men kom fram till att det inte funkade så bra
det beror antagligen på att navet till fläkten är ungefär lika stor som nb flänsen så det blåser dåligt på nb

den lilla fläkten gjorde susen nu ligger jag på ungefär 45-50 c på nb full load
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

Heh jag gjorde en liten miss, satte fläkten så den blåste utåt :D

Vände på den och nu ligger tempen på max 48grader efter ett par timmars UT3 lirande. Funderar på om jag ska montera en 120 fläkt i sidan, hjälper mer än bara nordbryggan då också. Ska tänka på saken, kanske blir det minifläkt och grönt garn istället :D
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
Post Reply