till Linux?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
fiddyboy_11
Posts: 41
Joined: 2008-01-27 20:40:47

till Linux?

Post by fiddyboy_11 »

Shuu!

Sitter o funderar på om jag ska ha linux på min nya dator,Men vilka program kan man inte ha ? tänker på om jag kan ha Msn,cs + andra spel?

vilka fördelar är det med Linux mot xp ?


Tack på förhand ,
Fiddy är livet! :D Men Datorn KLARAR jag mig inte utan:P

RMK,ismen,Anton å Affe <3
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ett tips är att testa en s.k live-cd, som låter dig testa linux från en cd utan att installera det först. Ubuntu erbjuder sådana för nerladdning:
http://www.ubuntu.com/

Det finns msn-klienter(att använda istället för orginalklienten). Dessutom funkar en del spel och program, men det kräver lite trixande med wine. Räkna däremot inte med att kunna spela de senaste spelen och använda alla gamla program som vanligt. De flesta program finns det alternativ till, men många av spelen är bara att glömma.
In cars several processors are connected by a bus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

übermensch har sagt det som finns att säga ganska bra...

Det första du bör tänka på är att Linux =/= Windows... Bered dig på en jävla massa nytt tänkande, och pallar du inte det är det knappt någon idé.

Det som jag egentligen har som enda, väldigt starkt argument för Linux är att det fungerar som jag vill. I Windows har jag fått välja mig med att lösa problem på ologiska sätt, och det jag slås av varje gång jag frågar någon om en lösning för Linux är att lösningen är så uppenbar. För mig är det så jag hade kunnat gissa mig till den. Dock vet jag att det inte är alla som känner så.

De flesta program till Windows som inte är open source lär inte fungera på Linux om du inte jobbar lite med att få igång dem via Wine (ett program som tillgodoser lite utav Windows APIn). Dock finns det ju många open-source-varianter till de vanligare programmen för arbete. Ordbehandlare och andra kontorsarbets program finns i Open Office-paketet som är mycket bra. Bildbehandling går att göra i GIMP, även om det faktiskt kräver att du lär om dig ifall du är van vid Photoshop eller så. 3Dmodellering går utmärkt i Blender. Vektorbaserad grafik fixar Inkscape. Båda de är faktiskt bra ersättningar för de program du kanske är van vid. Videoredigering har jag inte försökt än, men jag har sett att det finns program som ser bra ut, har inte testat alltså. Windows Live Messenger finns inte bara så där, utan det programmet som har bäst stöd för Messenger-protokollet är amsn... Den är inte helt 100% och jag är inte så bekväm med den, men den duger. Ett snyggare ersättningsprogram som jag gillar mer är Pidgin, men den verkar ha sämre stöd för Messenger-protokollet, så jag använder den inte längre. :/

De flesta lite äldre spel går mycket väl att få igång i Wine, men det är lite arbete som sagt. Jag har lirat Portal utan problem, CS Source har dragit igång, och Oblivion har fungerat, om än med små issues. Soldat har lite problem med att ställa in kontrollerna, men fungerar. Call of Duty 2 har små issues men fungerar.
Dock är det långt ifrån alla spel som fungerar, och vänta dig inte att någon av dem fungerar "out of the box".


Det du ska tänka på innan du börjar välja linuxdistribution är att när du köper Windows betalar du för lite arbete. Eftersom linux inte kostar något så kommer du behöva jobba lite själv, olika mycket beroende på hur hitech saker du vill göra. Har du tid och tålamod är det helt ok, har du inte det är det bättre att du håller dig till Windows.

Bistår gärna med information så långt jag kan. :)
fiddyboy_11
Posts: 41
Joined: 2008-01-27 20:40:47

Post by fiddyboy_11 »

übermensch wrote:Ett tips är att testa en s.k live-cd, som låter dig testa linux från en cd utan att installera det först. Ubuntu erbjuder sådana för nerladdning:
http://www.ubuntu.com/

Det finns msn-klienter(att använda istället för orginalklienten). Dessutom funkar en del spel och program, men det kräver lite trixande med wine. Räkna däremot inte med att kunna spela de senaste spelen och använda alla gamla program som vanligt. De flesta program finns det alternativ till, men många av spelen är bara att glömma.
Kan du skicka länk till "s.k live-cd" ? har tittat på sidan men hittar ju inget x)
Fiddy är livet! :D Men Datorn KLARAR jag mig inte utan:P

RMK,ismen,Anton å Affe <3
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

fiddyboy_11 wrote:Kan du skicka länk till "s.k live-cd" ? har tittat på sidan men hittar ju inget x)
Under "Get Ubuntu". Deras vanliga installskivor är sk livecd.
In cars several processors are connected by a bus
fiddyboy_11
Posts: 41
Joined: 2008-01-27 20:40:47

Post by fiddyboy_11 »

übermensch wrote:
fiddyboy_11 wrote:Kan du skicka länk till "s.k live-cd" ? har tittat på sidan men hittar ju inget x)
Under "Get Ubuntu". Deras vanliga installskivor är sk livecd.

öm hittatr det inte...........Jälva 14" skärm :[
Fiddy är livet! :D Men Datorn KLARAR jag mig inte utan:P

RMK,ismen,Anton å Affe <3
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Själv skulle jag föredra Linux Mint för förstagångsanvändaren, eftersom den är lite snällare. (Byggd på Ubuntu, också.)

http://www.linuxmint.com/mirrors.php?id=15
Där finns det Live-CD att tanka.

Notera dock att Mint drar lite kraft ur datorn, men pallar burken winXP så är det inga problem alls. :)
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Mint eller vanliga ubuntu bör du börja med.

Det finns för det mesta bra motsvarigheter till det mesta i Linux.
När det gäller spelbiten så är det Cedega som gäller eller Wine, förvänta dig dock inte samma prestanda som från ett native windows.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
fiddyboy_11
Posts: 41
Joined: 2008-01-27 20:40:47

Post by fiddyboy_11 »

kr1sse wrote:Själv skulle jag föredra Linux Mint för förstagångsanvändaren, eftersom den är lite snällare. (Byggd på Ubuntu, också.)

http://www.linuxmint.com/mirrors.php?id=15
Där finns det Live-CD att tanka.

Notera dock att Mint drar lite kraft ur datorn, men pallar burken winXP så är det inga problem alls. :)

Tack du är Guldvärd ;D Em kan man ladda ner det på datan o installera det utan att bränna ner det på cd, asså det rediga Linux:et? För min syster vill ha det på sin dator Men hon har värken cd eller disket läsre på den x)
Fiddy är livet! :D Men Datorn KLARAR jag mig inte utan:P

RMK,ismen,Anton å Affe <3
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

fiddyboy_11 wrote:Tack du är Guldvärd ;D Em kan man ladda ner det på datan o installera det utan att bränna ner det på cd, asså det rediga Linux:et? För min syster vill ha det på sin dator Men hon har värken cd eller disket läsre på den x)
Nja, du behöver något sätt att boota på. Går att boota från USB-minne och installera över nätet, dock osäker på om just Ubuntu har stöd för det.
In cars several processors are connected by a bus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Tror man måste bränna på CD.
Det finns distros som man kan köra lite starthjälp på en usb-sticka och sen istallera allting via nätverket, men det blir inte live, och det verkar avancerat.


Föreslagsvis så skulle man ju sticka in en cd-enhet i den under installation, och sen plocka ut den igen så fort det fungerar.
Post Reply