Måla rum

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Måla rum

Post by Moonsky »

Hur målar man rum?
Ska man ta ner tapeterna först?
Hur gör man det?

Jag vet att jag ska lägga tidningspapper på golvet så att färg inte kommer på golvet...

Och vilken färg ska man välja?

Det är måla som gäller va? Tapeter är ingen vidare?
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Måla så är det väggfärg och roller som gäller. Du kan ju slipa ner skarvar om du har lust men annars är det bara att måla.

Varför skulle tapet inte vara något?
Parental Advisory - Explicit Content
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

andersson wrote:Måla så är det väggfärg och roller som gäller. Du kan ju slipa ner skarvar om du har lust men annars är det bara att måla.

Varför skulle tapet inte vara något?
Tapettillverkaren kanske har copyright på mönstret eller modellen?
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag tycker man får mer värme i rummet med tapeter.
Målade väggar blir oftast kylig...brrrr
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

om du har lite häfitga tapeter med mönster så kan du kanske tänka dig att använda färg men inte för mkt och då få svaga mönster som syns igenom färgen.

du borde ta bort alla lister i rummet så du kan måla bakom dem så det blir finare sän när du sätter tillbaka dem. Dessutom så slipper du färg på listern och slipper måla om dem, om deras färg fortfarande fungerar med din nya färg.

Om du inte tänker måla taket så kan det vara bra att maskera uppe mot taket eller komma på något system så du slipper få rollern att röra taket. har sett vissa måla det sista med pensel vid taket men jag körde a4papper och maskeringstejp.. funkade fin fint =)

färger. du kan antingen vara konservativ och veta att ditt rum inte kommer se ut som skräp men kanske inte jätte coolt heller.
eller kan du välja starka färger som t.ex rött, lila o.s.v som kanske kan vara häftigt men kan bli jobbigt för dig om du tröttnar på det snabbt eller märker efter att du målat att det blit "för mycket" färg.

Sen beror det också på vilket rum du ska måla. Om det är rum som flera människor hänger i t.ex vardagrum så kan det vara bra att vara lite konservativ eftersom det inte bara ska funka med dig utan även andra.
Ditt eget rum kan du ju dock göra vad du vill med.

ps: om du bor i hyrlägenhet eller liknande så är de tinte alltid att du får måla i vilka färger du vill. Oftast funkar mer konservativa färger.

Men men jag är rätt glad för ljusa rum så gillar verkligen färger som inte är för varma och inte går för långt ifrån vitt.. d.v.s olika vita nyanser (äggskal o.s.v), "kalla" ljusgula färger, och olika slaga ljus grå och även svagt blåa färger.. men som sagt smaken är som baken....

gl
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

andersson wrote:Varför skulle tapet inte vara något?
Tänkte att det kanske är fult.
Att folk kanske mer målar än tapetserar nu för tiden.

Har tapeter nu, och tycker det är fula. :P
Mr Einstein wrote:Jag tycker man får mer värme i rummet med tapeter.
Målade väggar blir oftast kylig...brrrr
Hmm, okie, vet inte det. Kanske det. Tack. :)
Mitra wrote:du borde ta bort alla lister i rummet så du kan måla bakom dem så det blir finare sän när du sätter tillbaka dem. Dessutom så slipper du färg på listern och slipper måla om dem, om deras färg fortfarande fungerar med din nya färg.
Oj, det låter svårt.
Jag hat trä lister, vet inte om det går.
Hur får man bort dem, och hur får man tillbaka dem?
Mitra wrote:Om du inte tänker måla taket så kan det vara bra att maskera uppe mot taket eller komma på något system så du slipper få rollern att röra taket. har sett vissa måla det sista med pensel vid taket men jag körde a4papper och maskeringstejp.. funkade fin fint =)
Bra tips.
Mitra wrote:färger. du kan antingen vara konservativ och veta att ditt rum inte kommer se ut som skräp men kanske inte jätte coolt heller.
eller kan du välja starka färger som t.ex rött, lila o.s.v som kanske kan vara häftigt men kan bli jobbigt för dig om du tröttnar på det snabbt eller märker efter att du målat att det blit "för mycket" färg.
Nej, rött blir nog väldigt intensivt.
Men lila kan jag tänka mig.
Mitra wrote:Sen beror det också på vilket rum du ska måla. Om det är rum som flera människor hänger i t.ex vardagrum så kan det vara bra att vara lite konservativ eftersom det inte bara ska funka med dig utan även andra.
Ditt eget rum kan du ju dock göra vad du vill med.
Det blir mitt eget rum. Där jag har datorn och sängen.
User avatar
lajning
Posts: 31
Joined: 2007-02-08 17:09:06
Location: Linköping

Post by lajning »

Steg för steg..

Välj färg. Först måste du fundera på hur du vill att rummet ska se ut, om du ska ha några speciella möbler som inte passar med vissa färger etc. etc.

Färg. Köp färg från en färg affär, biltema/Jula/Rusta's färger är inget att ha. För ett normalt sovrum bör ca 5 liter räcka (det hjälper dom dig med på färgaffären, där du även kan blanda till din egen nyas om du vill det) En mörk färg går inte åt lika fort som en ljus färg.


Ta bort lister. För en lekman (icke målare i detta fallet) är det smidigast att plocka bort listerna helt för att slippa få färg på dessa, samt att det inte ska bli några glipor precis vid listerna. Listerna är bara att "bryta" bort med en hammare, sitter oftast med spik på 60 cm intervaller.

Maskera. Papp/tidningar på golvet och likadant i taket om det behövs.

Måla. Måla är egentligen den lättaste biten när man väl fått in tekniken. Använd en roller med förlängningsskaft, för att undvika att få färg i taket så kan man använda en pensel att måla sista biten med. Om du ska måla med en mörk färg så kan det räcka med 1 strykning, men det är rekomenderat att måla 2 gånger för att det ska täcka överallt och inte lysa igenom från den gamla tapeten. Tänk på att färgen måste torka ordentligt mellan strykningarna. Minst ett par timmar, gärna ett dygn. Nu till det viktigaste av allt när man målar: Om du har börjat måla en vägg så MÅSTE du måla klart den, du kan inte måla halva för att sedan gå och fika eller så. Om du slutar så kommer färgen att torka ojämt och du kommer få en vägg som har olika nyanser och är flammig.
[Athlon64 "Orleans" 3500+ 2.2 Ghz Am2]-[2048MB DDR2 PC2-4200]-[Leadtek Geforce 7600 Gt 256mb @ 614/711]-[WD Caviar 160 Gb]-[Ecs Elitegroup NFORCE4M-A]-[Antec Sonata II + Chieftec GPS 450 W]-[19" Siemens CRT]-[Logitech z3]
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Om du ändrar dig och vill tapetsera istället (vilket enligt mig är mycket enklare och roligare)
Så har ECO rätt fina tapeter, ett plus att du kan provtapetsera på deras hemsida.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

McAn wrote:Om du ändrar dig och vill tapetsera istället (vilket enligt mig är mycket enklare och roligare)
Så har ECO rätt fina tapeter, ett plus att du kan provtapetsera på deras hemsida.
Tack för tipset.
Jätte bra sida, kul att man kan provtapetsera på deras sida. :)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

1. Färg
2. Vägg
3. Måla

Överkurs: Maskera lister med tejp och ha tidningar på golvet.

Onödig skit: Spackla hål och skavanker, slipa ned ojämnheter etc.

Det är verkligen inte svårare än så.
Post Reply