Vägrar tänka vid uppstart

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Vägrar tänka vid uppstart

Post by Wookiee »

Hej, jag möttes så här på morgonkvisten med ett otrevligt problem. Jag startade datorn som vanligt, men så fort jag kommer in i Windows fryser datorn. Det enda som händer är att ikonerna på skrivbordet syns och mitt antivirusprogram, Nod32, startar upp. När Nod32 "bilden" syns mitt i rutan fryser allt.
Datorn reagerar inte när jag för muspilen över ikonerna på skrivbordet och pilen blir ett timglas när jag för musen över nedre aktivitetsfältet.
Det jag gjorde var att rengjöra burken från damm så inte det var problemet, vilket det tyvärr inte var. Det jag gör nu är att jag startar datorn i felsäkert läge vilket verkar funka.
Har förmodligen inget med saken att göra men jag nämner det ifall att. Precis innan jag stängde av datorn igår blev alla ikoner på datorn till ett sånt där litet windowsfönster och datorn reagerade inte när jag valde att stänga av den, så därför höll jag bara in startknappen i några sekunder. Detta sista har hänt 2, 3 gånger tidigare och jag har gjort på samma sätt utan eftereffekter.

Om någon skulle vilja hjälpa mig med detta problem skulle jag vara för evigt tacksam :)

Ändring: vet inte om jag fick med allt som var relevant. Om jag missa något så säg till så lägger jag upp det så fort jag kan (kommer kolla här ganska ofta).
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Systemåterställning till en tidigare datum hade ev gjort susen, och en koll med div antivirus och spy/adaware program
Vem f.n fann upp fanér?
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Tack för svaret, hade tänkt systemåterställa till ett tidigare datum som sista utväg eftersom det fanns saker jag inte ville förlora. Men jag hittade både felet och en lösning hos sweclockers som löste problemet. Tog lite tid men nu fungerar allt fint igen.
Men tack för svaret likväl :)
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Wookiee wrote:..hittade både felet och en lösning hos sweclockers som löste problemet.
Vad va det som va fel?
Bra att säga ifall någon annan får samma problem som dig. :)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Sant :). Enligt Sweclockers kan problemet uppkomma när datorn låser sig och man då stänger av med on/off knappen (alltså det jag inte trodde var relevant var ganska relevant ändå :o). Lösningen enligt dem är att om man har OS-skivan så bootar man med den och väljer reparera Windows. Har man inte skivan så antar jag att det funkar om man, som Jalle sa, systemåterställer till ett tidigare datum, men detta sa de inget om.

Mer än detta, t ex varför datorn låste sig eller vad man kan göra istället för att använda on/off-knappen, vet jag tyvärr inte.

Ha de gott
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Hur använde du on-offknappen? Höll du den inne och väntade fyra sekunder på att den skulle stängas av? Eller trykte du bara snabbt en gång? Har du förresten ställt in att det skall ta fyra sekunder innan den stängs av i bios?
Vem f.n fann upp fanér?
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Höll in den tills datorn stängdes av. Jag har inte ställt in något i bios, det är som när jag fick den.
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Om du vill stänga den med knappen tryck då bara snabbt en gång, så är det detsamma som att stänga av normalt, då förlorar du inga data ;)
Vem f.n fann upp fanér?
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Hur menar du? Hur kan det vara samma som att stänga normalt och hur kan ingen data förloras?
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Wookiee wrote:Hur menar du? Hur kan det vara samma som att stänga normalt och hur kan ingen data förloras?
Tryck en gång (kort tryck) så uppfattar Windows det som att du vill stänga av, och nedstängningen sker kontrollerat. När du håller in knappen tills datorn stängs av, så kunde du lika gärna ha dragit ur strömsladden ur väggen, något som inte är särskilt bra för något operativsystem...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Åfan... Hade jag inte en aning om :-/, trodde det inte det var någon annan skillnad än att om man trycker snabbt startar datorn om medans om man håller inne så stängs den av. Tack för upplysningen :D
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
Post Reply