Insest?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Moonsky wrote:Sedan tycker jag inte det är fel att två vuxna människor har sex, även om de är samma familj. De är vuxna och gör egna beslut, ingen som tvingar dem. Båda är med på det.
Är du morbrorn eller systern?
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

syntetisk wrote:Är du morbrorn eller systern?
Ingen dera.

Det var MooDHooDs som skapade tråden, inte jag. Känner inte han.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

syntetisk wrote:Är du morbrorn eller systern?
Pappa/Morbror och mamma/syster.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

människan har väl nån instinkt som säger åt oss att låta bli våra släktingar för att undvika inavel.
och även om det finns preventivmedel nu och det inte är en risk och yadayada så tycker jag att man är helt kokonuts ifall man ens har såna tankar om sin bror, syster, mamma osv.
noli turbare circulos meus
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Döm inte andra människor efter dina egna kulturella preferenser.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

vlinder wrote:människan har väl nån instinkt som säger åt oss att låta bli våra släktingar för att undvika inavel.
Tvärt om, inavel är det enda sättet att hålla blodet rent. Det visste redan de gamla faraonerna.
Och det är absolut inte görbart att tunna ut det gudomliga blodet med influenser av ickegudomlig art, det borde ju envar fatta.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

vlinder wrote:människan har väl nån instinkt som säger åt oss att låta bli våra släktingar för att undvika inavel.
och även om det finns preventivmedel nu och det inte är en risk och yadayada så tycker jag att man är helt kokonuts ifall man ens har såna tankar om sin bror, syster, mamma osv.
Är det inte så att om två syskon som aldrig sett varandra förut, separerade sedan födseln ser varandra, så blir det kärlek vid första ögonkastet när de ser varandra för första gången när de är vuxna?

Människan har ingen instinkt att låta bli släktingar, men växer man upp tillsammans så sker det en inprägling vilket gör att man vanligtvis inte attraheras av varandra.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

vlinder wrote:människan har väl nån instinkt som säger åt oss att låta bli våra släktingar för att undvika inavel
Svaret är: Nä.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

lillis wrote:
vlinder wrote:människan har väl nån instinkt som säger åt oss att låta bli våra släktingar för att undvika inavel
Svaret är: Nä.
Det finns däremot gott om metoder att "känna" av släktskap. Varför inte människan använders sig av någon av dem beror väl på att vi är litet smartare än resten av djuren.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Det finns en viss missuppfattning kring inavel som begrepp. Det är inget som per definition är dåligt. Däremot innebär det en extremt förhöjd risk att *defekta recessiva gener förs vidare och tar sig uttryck hos avkomman. Det är viktigt att påpeka att recessiva gener i sig inte är något dåligt, tvärtom, för det mesta är dessa fördelaktiga för oss i den miljö vi lever i. Det är just defekta gener som är problemet: sannolikheten är stor att personer inom familjen bär på samma sådana, varför det är olagligt att para sig med sin bror/syster/mor/far/son/dotter.

Risken minskar förstås vid kusingifte, men över 1000 år av den traditionen gav oss "Mellanöstern".
Det är helt klart värt att tänka på. ;)

*Gener som muterats/skadats på ett ofördelaktigt sätt.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

lillis wrote:
vlinder wrote:människan har väl nån instinkt som säger åt oss att låta bli våra släktingar för att undvika inavel
Svaret är: Nä.
Mjaeoo. Finns visst, eller handlar mer om att man präglas till dem man växer upp med på ett sådant vis att man inte skall finna varandra sexuellt tilldragande, minns inte exakt vad det kallas dock. Men inget som verkar ha med släkt/genetisk likhet att göra, då barn från helt skiljda föräldrar som växt upp nära tillsammans faller under samma prägling.

Skall försöka googla fram nåt.

EDIT: Found it: http://en.wikipedia.org/wiki/Westermarc ... rck_effect
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ibis wrote:Mjaeoo. Finns visst, eller handlar mer om att man präglas till dem man växer upp med på ett sådant vis att man inte skall finna varandra sexuellt tilldragande, minns inte exakt vad det kallas dock. Men inget som verkar ha med släkt/genetisk likhet att göra, då barn från helt skiljda föräldrar som växt upp nära tillsammans faller under samma prägling.

Skall försöka googla fram nåt.

EDIT: Found it: http://en.wikipedia.org/wiki/Westermarc ... rck_effect
http://en.wikipedia.org/wiki/Westermarc ... _and_Freud
Freud påstår tvärtom. :p
Barn ur samma familj attraheras till varandra.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Moonsky wrote: http://en.wikipedia.org/wiki/Westermarc ... _and_Freud
Freud påstår tvärtom. :p
Barn ur samma familj attraheras till varandra.
Subsequent research over the years has supported Westermarck's observations and interpretation ([1]; see here for other concrete studies), but still some psychoanalysts maintain or modify the Freudian concept.
Låter som det lutar mer åt Westermarck :P
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ibis wrote:Låter som det lutar mer åt Westermarck :P
Det sägs att man litar mer på de som ser ut som en själv.
Så syskon har lika drag, så litar man mer och blir mer attraherad av dem.

Det sägs att det sker en impregling med barn som växer upp med varandra att de inte attraheras av varandra.
Men det sägs att om två syskon blir separerade sen födseln, sen möts när de är vuxna, så har inte impreglingen skett, och de blir väldigt attraherade av varandra.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

"Tjenare syrran. Dendär knodden du tryckte ut för 17 år sen börjar se lagom mogen ut. Det är väl okej om jag sätter på henna?"

Hur äcklig får man bli?

Hellvete alltså, nackskott på människor som seriöst inte kan hitta någon bättre lösning på sina sällskapsproblem.

As for dottern så verkar hon måttligt bra uppfostrad om sådana tankar finns i hennes huvud. Stackars barn.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Maqe2 wrote:"Tjenare syrran. Dendär knodden du tryckte ut för 17 år sen börjar se lagom mogen ut. Det är väl okej om jag sätter på henna?"

Hur äcklig får man bli?

Hellvete alltså, nackskott på människor som seriöst inte kan hitta någon bättre lösning på sina sällskapsproblem.

As for dottern så verkar hon måttligt bra uppfostrad om sådana tankar finns i hennes huvud. Stackars barn.
Vadårå?

Tänk om din syrras 17-åriga dotter är super het? ;D

Fitta som fitta, jag skulle inte banga... eller jo, jag skulle banga. Banga på henne!
Post Reply