Generellt sett så behöver du en produkt som kan säljas också om du ska driva förlag. Ett förlag som bara ger ut "64 bits samlade nationalekonomiska teorier" (volym 1 till 27) kan ha hur låg vinstmarginal som helst, det kommer ändå aldrig att konkurrera ut ett förlag som har Jan Guillou.xerxes wrote:Eftersom det verkar vara så enkelt att tjäna pengar inom förlagsbranschen så förvånar det mig varför ingen startar ett nytt förlag med mindre vinstmarginal och konkurrerar ut alla andra förlag. Eller så är de helt enkelt kompetenta, vilket jag tycker ska belönas.Ghlargh wrote:Det är kapitalism, tillgång och efterfrågan. Säljaren vet att folk kan betala 50 spänn för en kalle-pocket eller 13 spänn för en liter bensin, varför ska de då sänka priset bara för att deras kostnader sjunker?
Bensinskatten
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Då är ju uppenbart Jan Guillous böcker värda så mycket som folk betalar; det är inga basala behov som hans skaldekonst uppfyller, iallafall inte för merparten av människor.Big_Bird wrote:Generellt sett så behöver du en produkt som kan säljas också om du ska driva förlag. Ett förlag som bara ger ut "64 bits samlade nationalekonomiska teorier" (volym 1 till 27) kan ha hur låg vinstmarginal som helst, det kommer ändå aldrig att konkurrera ut ett förlag som har Jan Guillou.
Jag vet att du trollar, men hursomhelst: för att en järnbit ska väga 67000 ton så måste den vara i storleksordningen som en kub med sidan 40m.MooDHooDs wrote: Men vafan?! Klart C20 väger mer än pluttianic
Edit: Big_Bird, om jag inte minns fel så var verket du nämner ett av de mest långlivade på pockettoppen 2003.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
MooDHooDs wrote: Men vafan?! Klart C20 väger mer än pluttianic
67 000 ton är EXTREMT mycket. Gör en rimlighetsbedömning innan du använder siffror sådär. Den vikten du anger motsvar drygt 2500st stridsfordon 90. Eller en mellanstor oljetanker.
Din källa anger också:
Vilket jag personligen kan intyga inte stämmer för någon tunnelbanevagn eller tunnelbanetåg som går i StockholmLängd (m): 46500
In cars several processors are connected by a bus
Medelstor och medelstor. Panamaxklassen, den största som tillåts passera genom Panamakanalen, går om jag minns rätt upp till 80 000 dödviktston. Detta är ganska litet jämfört med t.ex. ULCC-fartyg.übermensch wrote:67 000 ton är EXTREMT mycket. Gör en rimlighetsbedömning innan du använder siffror sådär. Den vikten du anger motsvar drygt 2500st stridsfordon 90. Eller en mellanstor oljetanker.
Parental Advisory - Explicit Content
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
Visste att jag skulle få äta upp det därandersson wrote:Medelstor och medelstor. Panamaxklassen, den största som tillåts passera genom Panamakanalen, går om jag minns rätt upp till 80 000 dödviktston. Detta är ganska litet jämfört med t.ex. ULCC-fartyg.
In cars several processors are connected by a bus
Om ni vill veta hur mycket ni egentligen påverkas av bensinskatten så kan ni enkelt räkna ut det på denna länken:
http://www.bilcert.se/index.php/page/show/78
Där ser ni hur stor del av eran bilägandeskostnad som är bensinpris, sen ser du hur mycket av det som är bensinskatt, och hur mycket din privatekonomi skulle påverkas av sänkt bensinpris till följd av skattesänkningar.
Verkligheten ser inte alltid ut som man tänker sig att den gör.
http://www.bilcert.se/index.php/page/show/78
Där ser ni hur stor del av eran bilägandeskostnad som är bensinpris, sen ser du hur mycket av det som är bensinskatt, och hur mycket din privatekonomi skulle påverkas av sänkt bensinpris till följd av skattesänkningar.
Verkligheten ser inte alltid ut som man tänker sig att den gör.
g -> q (ser ni skillnaden?)
Om man ska sänka bränsleskatten måste man samtidigt lagstifta om ett maxpris, annars kommer oligopolet av bensinbolag i sverige bara hålla priset högt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Även om bensinpriset är högt är det ingenting mot för tåg. Jag åker sporadiskt ner till Göteborg från Östersund, och är jag inte ute tre månader i förväg - något som är svårt att synka med jobbet - blir det dyrare för mig att åka tåg ToR än att ta bil som ensam förare. Med bil tar resan också mindre tid.
Vill jag dessutom röra mig med Västtrafik är det stora lädret som gäller...
När jag vill besöka mina päron i Söderhamn är det samma sak - tåg är dyrare och tar längre tid än bilen.
Att det är dyrare att åka tåg, som är så miljövänligt och bra, än att åka bil som ensam förare - det största slöseriet på resurser av alla - är inte acceptabelt.
Kanske är det tågpriserna som behöver ses över för att få fler att låta bilen stå ...
Vill jag dessutom röra mig med Västtrafik är det stora lädret som gäller...
När jag vill besöka mina päron i Söderhamn är det samma sak - tåg är dyrare och tar längre tid än bilen.
Att det är dyrare att åka tåg, som är så miljövänligt och bra, än att åka bil som ensam förare - det största slöseriet på resurser av alla - är inte acceptabelt.
Kanske är det tågpriserna som behöver ses över för att få fler att låta bilen stå ...
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
madr wrote:Även om bensinpriset är högt är det ingenting mot för tåg. Jag åker sporadiskt ner till Göteborg från Östersund, och är jag inte ute tre månader i förväg - något som är svårt att synka med jobbet - blir det dyrare för mig att åka tåg ToR än att ta bil som ensam förare. Med bil tar resan också mindre tid.
Vill jag dessutom röra mig med Västtrafik är det stora lädret som gäller...
När jag vill besöka mina päron i Söderhamn är det samma sak - tåg är dyrare och tar längre tid än bilen.
Att det är dyrare att åka tåg, som är så miljövänligt och bra, än att åka bil som ensam förare - det största slöseriet på resurser av alla - är inte acceptabelt.
Kanske är det tågpriserna som behöver ses över för att få fler att låta bilen stå ...
svt hade väll någon dokumentär nyligen om sveriges uråldriga järnvägssystem där sa de något typ minns inte exakt att det är 10 gånger dyrare att köra tåg en sträcka mot buss. därav det dyra priset. Så tåg verkar inte vara nått rimligt allternativ till bil om man inte vill betala mycket och komma försenat för det gör man garanterat ofta med SJ.
Största slöseriet på resurser är inte bilar det är telefonförsäljare och all jäva pappers reklam och gratis tidningar som tillverkas varje dag!
Nej, nej, nej... marknaden vill konsumenten väl. Ett oreglerat bensinpris utan skatt kommer att sjunka till dess att det är billigare per liter än råoljepriset.Ghlargh wrote:Om man ska sänka bränsleskatten måste man samtidigt lagstifta om ett maxpris, annars kommer oligopolet av bensinbolag i sverige bara hålla priset högt.
Jag håller med Madr om att tågpriserna måste ses över. Det är inte rimligt att det ska vara så dyrt att åka tåg när tåg ju faktiskt är ett ojämförligt bra alternativ miljömässigt. Att det överhuvud taget ses som ett alternativ att åka flyg mellan Stockholm och Göteborg är ju ett tecken på att något är allvarligt fel.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Jag tror bokmomsen krävde ett par (fyra?) sänkningar innan bokpriserna sjönk.Ghlargh wrote:Om man ska sänka bränsleskatten måste man samtidigt lagstifta om ett maxpris, annars kommer oligopolet av bensinbolag i sverige bara hålla priset högt.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Och sen kommer glada, talande kaniner som är rosa och fluffiga som kramas och flyger runt på regnbågar.Big_Bird wrote:Nej, nej, nej... marknaden vill konsumenten väl. Ett oreglerat bensinpris utan skatt kommer att sjunka till dess att det är billigare per liter än råoljepriset.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Suck. Vad är det som gör att vanligtvis tänkande individer har så otroligt svårt att förstå de mest grundläggande ekonomiska principer?Big_Bird wrote:Nej, nej, nej... marknaden vill konsumenten väl. Ett oreglerat bensinpris utan skatt kommer att sjunka till dess att det är billigare per liter än råoljepriset.
Jag håller med Madr om att tågpriserna måste ses över. Det är inte rimligt att det ska vara så dyrt att åka tåg när tåg ju faktiskt är ett ojämförligt bra alternativ miljömässigt. Att det överhuvud taget ses som ett alternativ att åka flyg mellan Stockholm och Göteborg är ju ett tecken på att något är allvarligt fel.
Så tågpriserna ska ses över? Nej, kostnaden för koldioxidutsläpp bör ses över och appliceras som en punktskatt på all energiomvandling som har ett nettoutsläpp av koldioxid. Som en följd kommer säkerligen tågpriserna sjunka relativt andra transportmedel, men att börja i den änden är att djupt missförstå marknadens mekanismer.
Jag inser att uttalandet om att marknaden vill konsumenter väl är sarkastiskt menat, men i det finns ändå en uppfattning om marknaden som ett eget väsen med vilja och mål, när det i själva verket bara är en aggregering av alla konsumenters kollektiva handlande.
Priser är aldrig problem i sig själva, utan symptom på missmatchning mellan utbud, efterfrågan och felaktiga uppfattningar om externa effekter.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
De var här igår och "kramades" med vår katt. Resterna av kaninerna finns att hämta i plastpåsar utanför vår tomt.Andrej wrote:Och sen kommer glada, talande kaniner som är rosa och fluffiga som kramas och flyger runt på regnbågar.Big_Bird wrote:Nej, nej, nej... marknaden vill konsumenten väl. Ett oreglerat bensinpris utan skatt kommer att sjunka till dess att det är billigare per liter än råoljepriset.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Marknaden har jag själv aldrig sett som ett eget väsen, även om jag kan hålla med om att det är en vanlig villfarelse bland både proponenter och opponenter, däremot har marknadens aktörer en egen vilja, och denna tenderar till att vara ganska samstämmigt inriktad på att dra ut så mycket pengar som möjligt från konsumenterna.nem wrote:Jag inser att uttalandet om att marknaden vill konsumenter väl är sarkastiskt menat, men i det finns ändå en uppfattning om marknaden som ett eget väsen med vilja och mål, när det i själva verket bara är en aggregering av alla konsumenters kollektiva handlande.
Om man kunde lita på att konsumenterna utövade sin teoretiska makt skulle allt vara frid och fröjd, men konsumenternas villighet att betala tenderar till att vara större än vad de faktiskt önskade att de betalade.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Till er som säger att det blir bättre för miljön:
Har precis varit i Tunisien en vecka. Där, som i alla andra länder av den "typen" så finns det massor bilar. Bensinen och dieseln som används där är av usel kvalité och är således jäkligt farlig för miljön. Så hur många mil svenska bilister kör så gör det knappt någonting i det totala "världsutsläppet".
Höjd bensinskatt är bara ännu ett sätt att dra in en jäkligt hög summa pengar. Pengar som i slutändan ändå fifflas bort och går till icke legitima resor, städhjälp och strandvillor.
Har precis varit i Tunisien en vecka. Där, som i alla andra länder av den "typen" så finns det massor bilar. Bensinen och dieseln som används där är av usel kvalité och är således jäkligt farlig för miljön. Så hur många mil svenska bilister kör så gör det knappt någonting i det totala "världsutsläppet".
Höjd bensinskatt är bara ännu ett sätt att dra in en jäkligt hög summa pengar. Pengar som i slutändan ändå fifflas bort och går till icke legitima resor, städhjälp och strandvillor.
[Athlon64 "Orleans" 3500+ 2.2 Ghz Am2]-[2048MB DDR2 PC2-4200]-[Leadtek Geforce 7600 Gt 256mb @ 614/711]-[WD Caviar 160 Gb]-[Ecs Elitegroup NFORCE4M-A]-[Antec Sonata II + Chieftec GPS 450 W]-[19" Siemens CRT]-[Logitech z3]
Du menar att eftersom vi är så få i vårt land har vi rätt att släppa ut mer per människa än t.ex. Indien? En svensk har mer rätt till jordens resurser än en indier? Eller menar du att eftersom det finns några länder som släpper ut mer än så får vi släppa ut hur mycket vi vill? Lustiga resonemang...lajning wrote:Till er som säger att det blir bättre för miljön:
Har precis varit i Tunisien en vecka. Där, som i alla andra länder av den "typen" så finns det massor bilar. Bensinen och dieseln som används där är av usel kvalité och är således jäkligt farlig för miljön. Så hur många mil svenska bilister kör så gör det knappt någonting i det totala "världsutsläppet".
Höjd bensinskatt är bara ännu ett sätt att dra in en jäkligt hög summa pengar. Pengar som i slutändan ändå fifflas bort och går till icke legitima resor, städhjälp och strandvillor.
Tror du att den skiljer sig nämnvärt ifrån våran bensin/diesel?lajning wrote:Bensinen och dieseln som används där är av usel kvalité och är således jäkligt farlig för miljön.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
ni som klagar på att det är för dålig/dyr kollektivtrafik och därför vill ah sänkt bensinskatt, inte bättre att lägga energin på att försöka få till en bättre kollektivtrafik istället? sammåkning finns inte som alternativ annars?
att höja bensinskatten gör att i att folk börjat fundera två gånger innan de tar bilen. bara det är ett stort steg. det gör även att fler går över till att åka kollektivt, vilket i sin tur sätter extra press på oljebolagen. när de börjar inse att allmänheten tvivlar på oljans framtid tvingas de att börja tänka i andra banor och satsa på alternativa möjligheter. t.ex. köpte för första gången någonsin ett oljebolag upp ett etanolföretag för bara ett par månadersen. det är ett stort steg.
att mycket ansvar läggs på oss som konsumenter är rätt tungt, men det visar även att det är vi som konsumenter som har makten. det behöver man inte ha läst mycket ekonomi för att kunna teorin bakom...
att höja bensinskatten gör att i att folk börjat fundera två gånger innan de tar bilen. bara det är ett stort steg. det gör även att fler går över till att åka kollektivt, vilket i sin tur sätter extra press på oljebolagen. när de börjar inse att allmänheten tvivlar på oljans framtid tvingas de att börja tänka i andra banor och satsa på alternativa möjligheter. t.ex. köpte för första gången någonsin ett oljebolag upp ett etanolföretag för bara ett par månadersen. det är ett stort steg.
att mycket ansvar läggs på oss som konsumenter är rätt tungt, men det visar även att det är vi som konsumenter som har makten. det behöver man inte ha läst mycket ekonomi för att kunna teorin bakom...
vilket leder till utsläpp av vaddå? pratar vi världsligt är koldioxid det stora, men det är ju det man strävar efter att få som slutprodukt i alla förbränningar eftersom den är relativt ofarlig. tvivlar att deras dåliga kvalitet bidrar något nämnvärt till de utsläppen, i alla fall jämfört mot skillnaden i oljekonsumption.lajning wrote:Till er som säger att det blir bättre för miljön:
Har precis varit i Tunisien en vecka. Där, som i alla andra länder av den "typen" så finns det massor bilar. Bensinen och dieseln som används där är av usel kvalité och är således jäkligt farlig för miljön. Så hur många mil svenska bilister kör så gör det knappt någonting i det totala "världsutsläppet".
eller menar du svavelföreningar? kväveoxider? VOC:er? tungmetaller? de flesta av de ämnena saknar global påverkan från bara en utsläppskälla.
-
- Posts: 11
- Joined: 2008-05-10 19:54:48
-
- Posts: 11
- Joined: 2008-05-10 19:54:48
Ja, varför inte? Våra förfäder arbetade hårt för att föra vårt land till den högstående position det har nu, det har uppenbarligen inte indierna gjort förrän typ nu.Diemon! wrote:Du menar att eftersom vi är så få i vårt land har vi rätt att släppa ut mer per människa än t.ex. Indien? En svensk har mer rätt till jordens resurser än en indier?
Förresten skulle en sänkning av Sveriges växtgasutsläpp i enlighet med de klimatmål som satts upp av regeringen motsvara en (1) procent av Kinas ökning (!) under samma tidsperiod. Det kan ju ni miljömuppar ta och fundera lite på.