Bensinskatten

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

xerxes wrote:
Ghlargh wrote:Det är kapitalism, tillgång och efterfrågan. Säljaren vet att folk kan betala 50 spänn för en kalle-pocket eller 13 spänn för en liter bensin, varför ska de då sänka priset bara för att deras kostnader sjunker?
Eftersom det verkar vara så enkelt att tjäna pengar inom förlagsbranschen så förvånar det mig varför ingen startar ett nytt förlag med mindre vinstmarginal och konkurrerar ut alla andra förlag. Eller så är de helt enkelt kompetenta, vilket jag tycker ska belönas.
Generellt sett så behöver du en produkt som kan säljas också om du ska driva förlag. Ett förlag som bara ger ut "64 bits samlade nationalekonomiska teorier" (volym 1 till 27) kan ha hur låg vinstmarginal som helst, det kommer ändå aldrig att konkurrera ut ett förlag som har Jan Guillou.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Big_Bird wrote:Generellt sett så behöver du en produkt som kan säljas också om du ska driva förlag. Ett förlag som bara ger ut "64 bits samlade nationalekonomiska teorier" (volym 1 till 27) kan ha hur låg vinstmarginal som helst, det kommer ändå aldrig att konkurrera ut ett förlag som har Jan Guillou.
Då är ju uppenbart Jan Guillous böcker värda så mycket som folk betalar; det är inga basala behov som hans skaldekonst uppfyller, iallafall inte för merparten av människor.
MooDHooDs wrote: Men vafan?! Klart C20 väger mer än pluttianic
Jag vet att du trollar, men hursomhelst: för att en järnbit ska väga 67000 ton så måste den vara i storleksordningen som en kub med sidan 40m.

Edit: Big_Bird, om jag inte minns fel så var verket du nämner ett av de mest långlivade på pockettoppen 2003.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

MooDHooDs wrote: Men vafan?! Klart C20 väger mer än pluttianic

67 000 ton är EXTREMT mycket. Gör en rimlighetsbedömning innan du använder siffror sådär. Den vikten du anger motsvar drygt 2500st stridsfordon 90. Eller en mellanstor oljetanker.

Din källa anger också:
Längd (m): 46500
Vilket jag personligen kan intyga inte stämmer för någon tunnelbanevagn eller tunnelbanetåg som går i Stockholm
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

übermensch wrote:67 000 ton är EXTREMT mycket. Gör en rimlighetsbedömning innan du använder siffror sådär. Den vikten du anger motsvar drygt 2500st stridsfordon 90. Eller en mellanstor oljetanker.
Medelstor och medelstor. Panamaxklassen, den största som tillåts passera genom Panamakanalen, går om jag minns rätt upp till 80 000 dödviktston. Detta är ganska litet jämfört med t.ex. ULCC-fartyg.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

andersson wrote:Medelstor och medelstor. Panamaxklassen, den största som tillåts passera genom Panamakanalen, går om jag minns rätt upp till 80 000 dödviktston. Detta är ganska litet jämfört med t.ex. ULCC-fartyg.
Visste att jag skulle få äta upp det där :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
skreem3
Posts: 23
Joined: 2007-04-19 4:08:21
Location: fagersta
Contact:

Post by skreem3 »

:D just nu är det 1649147 namn påskrifter på listan :D
Processor: Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz @ 2,8
Ram: OCZ Reaper 4Gb 800MHz 4x1Gb
Grafik: PowerColor Radeon HD 2600Pro/512mb
Moderkort: asus p5k ip35 s775
OS: Windows Vista Ultimate
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Priset på bensinen kommer att sänkas ungefär samtidigt som releasen av duke nukem forever och starcraft ghost.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Om ni vill veta hur mycket ni egentligen påverkas av bensinskatten så kan ni enkelt räkna ut det på denna länken:
http://www.bilcert.se/index.php/page/show/78

Där ser ni hur stor del av eran bilägandeskostnad som är bensinpris, sen ser du hur mycket av det som är bensinskatt, och hur mycket din privatekonomi skulle påverkas av sänkt bensinpris till följd av skattesänkningar.


Verkligheten ser inte alltid ut som man tänker sig att den gör.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om man ska sänka bränsleskatten måste man samtidigt lagstifta om ett maxpris, annars kommer oligopolet av bensinbolag i sverige bara hålla priset högt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Även om bensinpriset är högt är det ingenting mot för tåg. Jag åker sporadiskt ner till Göteborg från Östersund, och är jag inte ute tre månader i förväg - något som är svårt att synka med jobbet - blir det dyrare för mig att åka tåg ToR än att ta bil som ensam förare. Med bil tar resan också mindre tid.

Vill jag dessutom röra mig med Västtrafik är det stora lädret som gäller...

När jag vill besöka mina päron i Söderhamn är det samma sak - tåg är dyrare och tar längre tid än bilen.

Att det är dyrare att åka tåg, som är så miljövänligt och bra, än att åka bil som ensam förare - det största slöseriet på resurser av alla - är inte acceptabelt.

Kanske är det tågpriserna som behöver ses över för att få fler att låta bilen stå ...
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

madr wrote:Även om bensinpriset är högt är det ingenting mot för tåg. Jag åker sporadiskt ner till Göteborg från Östersund, och är jag inte ute tre månader i förväg - något som är svårt att synka med jobbet - blir det dyrare för mig att åka tåg ToR än att ta bil som ensam förare. Med bil tar resan också mindre tid.

Vill jag dessutom röra mig med Västtrafik är det stora lädret som gäller...

När jag vill besöka mina päron i Söderhamn är det samma sak - tåg är dyrare och tar längre tid än bilen.

Att det är dyrare att åka tåg, som är så miljövänligt och bra, än att åka bil som ensam förare - det största slöseriet på resurser av alla - är inte acceptabelt.

Kanske är det tågpriserna som behöver ses över för att få fler att låta bilen stå ...

svt hade väll någon dokumentär nyligen om sveriges uråldriga järnvägssystem där sa de något typ minns inte exakt att det är 10 gånger dyrare att köra tåg en sträcka mot buss. därav det dyra priset. Så tåg verkar inte vara nått rimligt allternativ till bil om man inte vill betala mycket och komma försenat för det gör man garanterat ofta med SJ.

Största slöseriet på resurser är inte bilar det är telefonförsäljare och all jäva pappers reklam och gratis tidningar som tillverkas varje dag!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:Om man ska sänka bränsleskatten måste man samtidigt lagstifta om ett maxpris, annars kommer oligopolet av bensinbolag i sverige bara hålla priset högt.
Nej, nej, nej... marknaden vill konsumenten väl. Ett oreglerat bensinpris utan skatt kommer att sjunka till dess att det är billigare per liter än råoljepriset.

Jag håller med Madr om att tågpriserna måste ses över. Det är inte rimligt att det ska vara så dyrt att åka tåg när tåg ju faktiskt är ett ojämförligt bra alternativ miljömässigt. Att det överhuvud taget ses som ett alternativ att åka flyg mellan Stockholm och Göteborg är ju ett tecken på att något är allvarligt fel.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Ghlargh wrote:Om man ska sänka bränsleskatten måste man samtidigt lagstifta om ett maxpris, annars kommer oligopolet av bensinbolag i sverige bara hålla priset högt.
Jag tror bokmomsen krävde ett par (fyra?) sänkningar innan bokpriserna sjönk.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Nej, nej, nej... marknaden vill konsumenten väl. Ett oreglerat bensinpris utan skatt kommer att sjunka till dess att det är billigare per liter än råoljepriset.
Och sen kommer glada, talande kaniner som är rosa och fluffiga som kramas och flyger runt på regnbågar.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Nej, nej, nej... marknaden vill konsumenten väl. Ett oreglerat bensinpris utan skatt kommer att sjunka till dess att det är billigare per liter än råoljepriset.

Jag håller med Madr om att tågpriserna måste ses över. Det är inte rimligt att det ska vara så dyrt att åka tåg när tåg ju faktiskt är ett ojämförligt bra alternativ miljömässigt. Att det överhuvud taget ses som ett alternativ att åka flyg mellan Stockholm och Göteborg är ju ett tecken på att något är allvarligt fel.
Suck. Vad är det som gör att vanligtvis tänkande individer har så otroligt svårt att förstå de mest grundläggande ekonomiska principer?

Så tågpriserna ska ses över? Nej, kostnaden för koldioxidutsläpp bör ses över och appliceras som en punktskatt på all energiomvandling som har ett nettoutsläpp av koldioxid. Som en följd kommer säkerligen tågpriserna sjunka relativt andra transportmedel, men att börja i den änden är att djupt missförstå marknadens mekanismer.

Jag inser att uttalandet om att marknaden vill konsumenter väl är sarkastiskt menat, men i det finns ändå en uppfattning om marknaden som ett eget väsen med vilja och mål, när det i själva verket bara är en aggregering av alla konsumenters kollektiva handlande.

Priser är aldrig problem i sig själva, utan symptom på missmatchning mellan utbud, efterfrågan och felaktiga uppfattningar om externa effekter.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:
Big_Bird wrote:Nej, nej, nej... marknaden vill konsumenten väl. Ett oreglerat bensinpris utan skatt kommer att sjunka till dess att det är billigare per liter än råoljepriset.
Och sen kommer glada, talande kaniner som är rosa och fluffiga som kramas och flyger runt på regnbågar.
De var här igår och "kramades" med vår katt. Resterna av kaninerna finns att hämta i plastpåsar utanför vår tomt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:De var här igår och "kramades" med vår katt. Resterna av kaninerna finns att hämta i plastpåsar utanför vår tomt.
Sluta hata på min fina utopi.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Jag inser att uttalandet om att marknaden vill konsumenter väl är sarkastiskt menat, men i det finns ändå en uppfattning om marknaden som ett eget väsen med vilja och mål, när det i själva verket bara är en aggregering av alla konsumenters kollektiva handlande.
Marknaden har jag själv aldrig sett som ett eget väsen, även om jag kan hålla med om att det är en vanlig villfarelse bland både proponenter och opponenter, däremot har marknadens aktörer en egen vilja, och denna tenderar till att vara ganska samstämmigt inriktad på att dra ut så mycket pengar som möjligt från konsumenterna.
Om man kunde lita på att konsumenterna utövade sin teoretiska makt skulle allt vara frid och fröjd, men konsumenternas villighet att betala tenderar till att vara större än vad de faktiskt önskade att de betalade.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lajning
Posts: 31
Joined: 2007-02-08 17:09:06
Location: Linköping

Post by lajning »

Till er som säger att det blir bättre för miljön:

Har precis varit i Tunisien en vecka. Där, som i alla andra länder av den "typen" så finns det massor bilar. Bensinen och dieseln som används där är av usel kvalité och är således jäkligt farlig för miljön. Så hur många mil svenska bilister kör så gör det knappt någonting i det totala "världsutsläppet".

Höjd bensinskatt är bara ännu ett sätt att dra in en jäkligt hög summa pengar. Pengar som i slutändan ändå fifflas bort och går till icke legitima resor, städhjälp och strandvillor.
[Athlon64 "Orleans" 3500+ 2.2 Ghz Am2]-[2048MB DDR2 PC2-4200]-[Leadtek Geforce 7600 Gt 256mb @ 614/711]-[WD Caviar 160 Gb]-[Ecs Elitegroup NFORCE4M-A]-[Antec Sonata II + Chieftec GPS 450 W]-[19" Siemens CRT]-[Logitech z3]
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

lajning wrote:Till er som säger att det blir bättre för miljön:

Har precis varit i Tunisien en vecka. Där, som i alla andra länder av den "typen" så finns det massor bilar. Bensinen och dieseln som används där är av usel kvalité och är således jäkligt farlig för miljön. Så hur många mil svenska bilister kör så gör det knappt någonting i det totala "världsutsläppet".

Höjd bensinskatt är bara ännu ett sätt att dra in en jäkligt hög summa pengar. Pengar som i slutändan ändå fifflas bort och går till icke legitima resor, städhjälp och strandvillor.
Du menar att eftersom vi är så få i vårt land har vi rätt att släppa ut mer per människa än t.ex. Indien? En svensk har mer rätt till jordens resurser än en indier? Eller menar du att eftersom det finns några länder som släpper ut mer än så får vi släppa ut hur mycket vi vill? Lustiga resonemang...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

lajning wrote:Bensinen och dieseln som används där är av usel kvalité och är således jäkligt farlig för miljön.
Tror du att den skiljer sig nämnvärt ifrån våran bensin/diesel?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

ni som klagar på att det är för dålig/dyr kollektivtrafik och därför vill ah sänkt bensinskatt, inte bättre att lägga energin på att försöka få till en bättre kollektivtrafik istället? sammåkning finns inte som alternativ annars?

att höja bensinskatten gör att i att folk börjat fundera två gånger innan de tar bilen. bara det är ett stort steg. det gör även att fler går över till att åka kollektivt, vilket i sin tur sätter extra press på oljebolagen. när de börjar inse att allmänheten tvivlar på oljans framtid tvingas de att börja tänka i andra banor och satsa på alternativa möjligheter. t.ex. köpte för första gången någonsin ett oljebolag upp ett etanolföretag för bara ett par månadersen. det är ett stort steg.

att mycket ansvar läggs på oss som konsumenter är rätt tungt, men det visar även att det är vi som konsumenter som har makten. det behöver man inte ha läst mycket ekonomi för att kunna teorin bakom...
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

lajning wrote:Till er som säger att det blir bättre för miljön:

Har precis varit i Tunisien en vecka. Där, som i alla andra länder av den "typen" så finns det massor bilar. Bensinen och dieseln som används där är av usel kvalité och är således jäkligt farlig för miljön. Så hur många mil svenska bilister kör så gör det knappt någonting i det totala "världsutsläppet".
vilket leder till utsläpp av vaddå? pratar vi världsligt är koldioxid det stora, men det är ju det man strävar efter att få som slutprodukt i alla förbränningar eftersom den är relativt ofarlig. tvivlar att deras dåliga kvalitet bidrar något nämnvärt till de utsläppen, i alla fall jämfört mot skillnaden i oljekonsumption.
eller menar du svavelföreningar? kväveoxider? VOC:er? tungmetaller? de flesta av de ämnena saknar global påverkan från bara en utsläppskälla.
Sebastian Bonnier
Posts: 11
Joined: 2008-05-10 19:54:48

Post by Sebastian Bonnier »

Mina barn ska fan inte behöva åka kollektivt, hellre betalar jag 20 kr litern.

SD är för övrigt det enda partiet (med rimliga utsikter för att komma in i riksdagen) som är för en sänkning av bensinskatten. Lägg det på minnet. ;)
Sebastian Bonnier
Posts: 11
Joined: 2008-05-10 19:54:48

Post by Sebastian Bonnier »

Diemon! wrote:Du menar att eftersom vi är så få i vårt land har vi rätt att släppa ut mer per människa än t.ex. Indien? En svensk har mer rätt till jordens resurser än en indier?
Ja, varför inte? Våra förfäder arbetade hårt för att föra vårt land till den högstående position det har nu, det har uppenbarligen inte indierna gjort förrän typ nu.

Förresten skulle en sänkning av Sveriges växtgasutsläpp i enlighet med de klimatmål som satts upp av regeringen motsvara en (1) procent av Kinas ökning (!) under samma tidsperiod. Det kan ju ni miljömuppar ta och fundera lite på.
Post Reply