MC kort

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

MC kort

Post by GuessWho »

Det skulle vara kul att veta om det är någon här som har körkort för motorcykel eller håller på att ta.



Själv har jag bara B körkort, men jag har i flera år tänkt att det skulle nog vara kul att ta MC kort också. När det har varit vinter och kallt och det sen blir någon skön vårdag och man ser ett gäng motorcyklister ute och kör så ser det ganska härligt ut. Det är lite av ett vårtecken. :)

Jag tog körkortstillstånd under förra sommaren (augusti) och tänkte att man kunde börja övningsköra privat lite grann under hösten och sen vara mer aktiv under 2008. Men det blev ingen övningskörning förra året. Far är den enda jag har som privat handledare och han hade inte någon körduglig motorcykel då. Det var bara någon packning till kardanen som behövde bytas så den inte läckte olja, inga större reparationer egentligen.
I år har jag övningskört privat, men bara några gånger. Lite tråkigt att det inte blivit mer.
Jag har även läst teori under våren, för ungefär en månad sen gjorde jag teoriprovet hos vägverket, jag fick 60 av 65 (minst 52 för godkänt).

När jag läste teori köpte jag något papper med koder för distanstest, jag har oanvända koder kvar. Koderna är till för att testa sig själv på teorin för motorcykel så man vet hur man ligger till.

Nästa vecka börjar jag med körlektioner hos en körskola.


Om det är någon mer som ska ta så får ni gärna skriva om hur det går för er.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Håller på att ta A1 kort nu... (Motorcykel upp till 125CC, 11KW, 15hk... Eller liknande.. :P)... Har tagit den teoridelen som är samma som bil kort... Skall på nådra lektioner motorcykelteori om någon månad, sedan övningsköra och köra upp.
Här var det tomt...
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Mc kort har jag haft till och från de senaste 16 åren...mest till ;)

Bästa tipset är nog att varva körlektioner med att nöta mil privat. Lektionerna för att få reda på vad du gör för fel (för du gör många) och de privata körningen för att få känsla för att köra hoj och få städa bort dom felen du har fått reda på att du gör.
Glöm inte att träna på körövningarna så att dom sitter perfekt, varje gång. Dels så slipper du oroa dig för dom momenten dom flesta nojar sig över under uppkörningen, dels slipper du betala dyra pengar sen när du lägger din första hoj ;)
Träna inbromsningar. Det är en sak att bromsa optimalt i en bil med ABS, en helt annan att göra det på en hoj med två bromskretsar och samtidigt hålla dig på hjulen och planera en undanmanöver. Träna träna träna så du gör det utan att tänka, så slipper du plöja in i en bildörr med ett rykande bakdäck eller lägga dig under en lastbil för att du låsta framhjulet när paniken tar över.

Annars är hojen ett underbart sätt att koppla av på, och ett otroligt smidigt transportfordon. Kör med insidan av skallen, utgå från att alla andra trafikanter vill ha ihjäl dig, så slipper du bli en i den ökande statistiken. Lycka till!
KTM + Akrapovic = [love]
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Jag tog A-körkort förra sommaren och det är bland det bästa jag gjort! Att köra mc är fantastiskt kul och avkopplande! Ibland känns det nästan som nån slags terapi att köra en runda, man glömmer sina bekymmer och tänker bara på körningen.

Några särskilda råd eller tips har jag nog inte... men lär dig bromsa ordentligt, och ta det lugnt i trafiken! Lycka till!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag är med sugen på att ta mc kort
är nästan sugen på att testa en fuling och in och ta teoriprov sen beställa uppkörning på en gång

jag har inte övningskört nått men har kört mc förut och en massa cross och atv
så växla bromsa och sådant är inga problem
sen har jag b-kort så jag har bil vana i trafik i.a.f
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

phastas wrote:Bästa tipset är nog att varva körlektioner med att nöta mil privat. Lektionerna för att få reda på vad du gör för fel (för du gör många) och de privata körningen för att få känsla för att köra hoj och få städa bort dom felen du har fått reda på att du gör.
Kan du inte tala om vilka fel jag gör då så kanske det blir lite billigare ? ;)

phastas wrote:Glöm inte att träna på körövningarna så att dom sitter perfekt, varje gång. Dels så slipper du oroa dig för dom momenten dom flesta nojar sig över under uppkörningen, dels slipper du betala dyra pengar sen när du lägger din första hoj ;)
Du menar alla de momenten som kommer/kan komma på uppkörningen innan man beger sig ut i trafiken?
Sen vill jag ändra till OM jag lägger... istället för när... Jag vill helst inte lägga någon hoj överhuvudtaget.
Jag vet inte riktigt vilken hoj jag ska ha ännu. Jag tycker sporthojar är ganska snygga generellt, inte alla så klart. Att lägga en hoj med helkåpa kan kosta en del även om det är i låg fart, åtminstone om man inte vill åka runt med något uppskrapat och fult, om man ska lacka om och sånt. Fast klart, är det en mer naken hoj skrapar man väl bara upp något annat som kanske kan vara svårt att få till snyggt utan att byta delar och ska man göra det så blir det antagligen dyrt ändå. Oavsett vad det blir för någon får jag försöka undvika att lägga den.
phastas wrote:Mc kort har jag haft till och från de senaste 16 åren...mest till ;)
Bilivit av med kortet och varit tvungen att ta om det ?


walliski wrote:Håller på att ta A1 kort nu... (Motorcykel upp till 125CC, 11KW, 15hk... Eller liknande.. :P)... Har tagit den teoridelen som är samma som bil kort... Skall på nådra lektioner motorcykelteori om någon månad, sedan övningsköra och köra upp.
Har du fyllt 16 ännu eller hur långt är det kvar?
Du får väl inte ta körkortstillstånd och göra teori provet innan du fyllt 16 ?

Jag tycker att man skulle få ta körkortstillstånd, övningsköra och göra teoriprovet efter man är 15 år och 6 månader för A1. Om man fyller år på hösten så är det ju lite surt att säsongen nästan är slut när man får börja. Speciellt eftersom A1 kortet inte är lika intressant efter man är 18-19.
Du slipper väl göra om teorin när du tar A begränsad sen och behöver inte träna på vanlig körning om du redan är van vid det, så det är ju klart fördel att ta A1 kort ändå.

lord_vasagos wrote:jag är med sugen på att ta mc kort
är nästan sugen på att testa en fuling och in och ta teoriprov sen beställa uppkörning på en gång

jag har inte övningskört nått men har kört mc förut och en massa cross och atv
så växla bromsa och sådant är inga problem
sen har jag b-kort så jag har bil vana i trafik i.a.f

Jag hoppas att suget övervinner vad det nu är som håller dig tillbaka. :)

Har du körkortstillstånd?
Jag är inte helt säker, men jag tror du måste ha det för att få göra teoriprovet också. Så om du inte har det ännu och du tänkt ta kortet i år är det lika bra att ta det så snart som möjligt. Det är giltigt i 4 år, så för den sakens skull gör det inget om du tar körkortstillstånd i år men inte tar körkortet i år.

fretol wrote:Jag tog A-körkort förra sommaren och det är bland det bästa jag gjort! Att köra mc är fantastiskt kul och avkopplande! Ibland känns det nästan som nån slags terapi att köra en runda, man glömmer sina bekymmer och tänker bara på körningen.

Några särskilda råd eller tips har jag nog inte... men lär dig bromsa ordentligt, och ta det lugnt i trafiken! Lycka till!
Det låter härligt. Är det för sent att gratulera i efterskott ? :P
Tack för uppmuntran!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

det som håller mig tillbaks är väll pengar just nu :P
är arbetslös för tillfället så man har all tid i världen med slantarna ligger inte på topp :P

men hade tänkt fixa tillstånd
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Jag fyller i oktober... Så hinner knappt köra alls iår... Inte alls trevligt... Körproven och teoriprovet får jag avlägga först då jag är 16 fyllda. Körkortstillståndet får jag ansööka om och få före... (om det är samma sak vi talar om :D)

EDIT: Om jag förstått min bilskolelärare rätt så behöver inte göra något för att få A(begränsad) och A(obegränsad)
Här var det tomt...
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Jag fick mitt A-kort idag (obegränsad), eller igår blir det ju nu då klockan blivit såhär mycket! Sjukt nervös var jag, men det gick vägen iaf. Körde en repa efteråt för att fira trots vindbyar och regn med min Honda Hornet 900 som fått bo i lägenheten under vintern/våren. Nu hoppas jag på solsken och torr asfalt! 8)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

grattis :D
få höra lite detaljer hur uppkörningen gick till så man vet vad man kan vänta sig om man ska ta kort själv

tänkte om det bara är uppkörning i vanlig trafik nu eller är det kon bana och garagevändning och sånt med
har för mig att det var nått som skulle tas bort
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

walliski wrote:Jag fyller i oktober... Så hinner knappt köra alls iår... Inte alls trevligt... Körproven och teoriprovet får jag avlägga först då jag är 16 fyllda. Körkortstillståndet får jag ansööka om och få före... (om det är samma sak vi talar om :D)

EDIT: Om jag förstått min bilskolelärare rätt så behöver inte göra något för att få A(begränsad) och A(obegränsad)
Vet inte om VV gör uppkörningar i oktober, det kan nog komma an på vilket kontor det är. Men teoriprovet kan du ju avlägga, sen har du ett år på dig att ta lappen.

Om du har A1 så behöver du bara göra ett körprov för A begränsad (18 år) eller A (21 år) för att få den behörigheten. Om man gör ett körprov för A begränsad och klarar det, så blir man automagiskt uppgraderad till A efter 2 år.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

phastas wrote: Träna inbromsningar. Det är en sak att bromsa optimalt i en bil med ABS, en helt annan att göra det på en hoj med två bromskretsar och samtidigt hålla dig på hjulen och planera en undanmanöver. Träna träna träna så du gör det utan att tänka, så slipper du plöja in i en bildörr med ett rykande bakdäck eller lägga dig under en lastbil för att du låsta framhjulet när paniken tar över.
Är det tillåtet att köra upp med MC som har ABS? Underlättar ju en del om man inte kan låsa framhjulet.

Kom förresten på en rolig sak (för mig är det roligt) som ni med A1-körkort kan göra! Åk till en trevlig klubblokal med Harley Davidson-choppers utanför, kör på en och säg "Ursäka! Jag repade visst din moped..".
DIM kalsonger As String
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

lord_vasagos wrote:grattis :D
få höra lite detaljer hur uppkörningen gick till så man vet vad man kan vänta sig om man ska ta kort själv

tänkte om det bara är uppkörning i vanlig trafik nu eller är det kon bana och garagevändning och sånt med
har för mig att det var nått som skulle tas bort
Uppkörningen börjar med ett lågfartsprov, som är istället för garagevändningen...hold your horses, det ingår liksom en garagevändning i lågfartsprovet. Provet består av en konbana som byggs på två olika sätt, info om hur finns på VV's hemsida.

Sen är det en högfartskonbana och bromsprov från olika hastigheter innan man släpps ut i trafiken.

www.korkortsportalen.se finns en hel massa information angående körkort. :)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

phastas wrote:Vet inte om VV gör uppkörningar i oktober, det kan nog komma an på vilket kontor det är. Men teoriprovet kan du ju avlägga, sen har du ett år på dig att ta lappen.

Om du har A1 så behöver du bara göra ett körprov för A begränsad (18 år) eller A (21 år) för att få den behörigheten. Om man gör ett körprov för A begränsad och klarar det, så blir man automagiskt uppgraderad till A efter 2 år.
Enligt min "lärobok" som jag fått från bilskolan står det att det går till såhär:
Då jag tar A1 när jag är 16, räcker det med det körkortet även när jag fyllt 18 för att få köra A begränsad. Sedan när jag fyller _20_ så kommer jag utan att behöva erlägga något prov, att få A kort. Detta pga av att jag har haft A körrätt i mer än 2 år. Tycks vara lite olika från land till land...
Här var det tomt...
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

walliski wrote:Enligt min "lärobok" som jag fått från bilskolan står det att det går till såhär:
Då jag tar A1 när jag är 16, räcker det med det körkortet även när jag fyllt 18 för att få köra A begränsad. Sedan när jag fyller _20_ så kommer jag utan att behöva erlägga något prov, att få A kort. Detta pga av att jag har haft A körrätt i mer än 2 år. Tycks vara lite olika från land till land...
Saxat från Körkortportalen:
A1 (lätt motorcykel)
motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

har haft behörigheten under minst två år eller
har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .
Så, det enda körkortet som uppgraderas är A begränsad som blir A efter 2 år. Men erlagt Teoriprov för A1 gäller för både A begränsad och A senare, men körprov behövs göras för att få en högre behörighet.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

phastas wrote:Så, det enda körkortet som uppgraderas är A begränsad som blir A efter 2 år. Men erlagt Teoriprov för A1 gäller för både A begränsad och A senare, men körprov behövs göras för att få en högre behörighet.
Nej.
Här var det tomt...
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

walliski wrote:Nej.
Litar du mer på Bonnier än Vägverket?!
Du vet, Bonnier gör böcker och säljer dom för att få pengar, Vägverket är dom som gör körkorten.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

phastas wrote:Litar du mer på Bonnier än Vägverket?!
Du vet, Bonnier gör böcker och säljer dom för att få pengar, Vägverket är dom som gör körkorten.
Jag litar på en bok som det står "Lärobok godkänd av Finlands Bilskolförbund" i... Så jag antar att den stämmer...
Här var det tomt...
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

walliski wrote:bla bla "Finlands Bilskolförbund" bla bla
Smartass ;)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

GuessWho wrote:Kan du inte tala om vilka fel jag gör då så kanske det blir lite billigare ? ;)
Tja, kommer du till Örebro med din handledare så kan jag nog hjälpa dig med något :)
GuessWho wrote:Du menar alla de momenten som kommer/kan komma på uppkörningen innan man beger sig ut i trafiken?
Sen vill jag ändra till OM jag lägger... istället för när... Jag vill helst inte lägga någon hoj överhuvudtaget.
Jag vet inte riktigt vilken hoj jag ska ha ännu. Jag tycker sporthojar är ganska snygga generellt, inte alla så klart. Att lägga en hoj med helkåpa kan kosta en del även om det är i låg fart, åtminstone om man inte vill åka runt med något uppskrapat och fult, om man ska lacka om och sånt. Fast klart, är det en mer naken hoj skrapar man väl bara upp något annat som kanske kan vara svårt att få till snyggt utan att byta delar och ska man göra det så blir det antagligen dyrt ändå. Oavsett vad det blir för någon får jag försöka undvika att lägga den.
Säger när, för jag är vis av erfarenhet.
Dom flesta lägger sin hoj under karriären nån gång. Hål där man sätter ner foten, bromsskivelås som glöms, rullgrus, balansövning, glömma stödet, stödet på fel underlag. Så varför inte börja med att lägga någon annans hoj ner först! Börja med körskolans ;)

Kan inte poängtera nog att börja med en hoj som är lättkörd, kanske tål att läggas ner bättre än andra och inte med för mycket effekt. Men ibland är det svårt att köpa en kåplös hoj på 600 kubik när k*ken pekar på en R1'a. Hur mycket man än drömt om den där supersport hojen, så kanske inte man ska ha den som första hoj, vilket ett antal familjer till unga killar kommer få reda på i år.
Men det kommer fler säsonger efter årets, om man tar tiden på sig att lära sig. Paradoxalt så är dom allra grymmaste sporthojarna bland dom hojar som är mest lättkörda, men oxå dom hojarna som snabbast sätter dig i situationer du inte behärskar.
So far 2008
Trist men nyttig läsning

Och vilken hoj ska man ha - den man vill ha såklart med lite eftertanke. Och det finns lika många typer av hojar som det finns andvändingsområden och med crossovers. Sporthoj, supermotard, glidare, offroad, touring, enduro, basic, cafe racer, streetfighter, bla bla...gäller bara att hitta den som hjärtat bankar för som passar det du vill ha den till, och som plånboken och erfarenheten tillåter.
GuessWho wrote:Bilivit av med kortet och varit tvungen att ta om det ?
Av med 2 ggr, ta om 1 gång.
KTM + Akrapovic = [love]
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

redhat wrote:Jag fick mitt A-kort idag (obegränsad), eller igår blir det ju nu då klockan blivit såhär mycket! Sjukt nervös var jag, men det gick vägen iaf. Körde en repa efteråt för att fira trots vindbyar och regn med min Honda Hornet 900 som fått bo i lägenheten under vintern/våren. Nu hoppas jag på solsken och torr asfalt! 8)
STORT GRATTIS !

Vad kul. Visst blir man lite avundsjuk, men jag missunnar inte dig det alls, bara att man själv vill vara där också.

> Honda Hornet 900 som fått bo i lägenheten under vintern/våren

Klart din älskling ska få bo inomhus :P



Kul förresten att se att det finns intresse för detta :)

Jag läser igenom resten av tråden imorgon. Var bara tvungen att gratulera redhat
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

GuessWho wrote:STORT GRATTIS !

Vad kul. Visst blir man lite avundsjuk, men jag missunnar inte dig det alls, bara att man själv vill vara där också.

> Honda Hornet 900 som fått bo i lägenheten under vintern/våren

Klart din älskling ska få bo inomhus :P



Kul förresten att se att det finns intresse för detta :)

Jag läser igenom resten av tråden imorgon. Var bara tvungen att gratulera redhat
Tackar, tackar! :)

Idag blev det lite mer åka av det. Över 10 grader och inget regn, så jag är nöjd!

Kan berätta lite kortfattat om uppkörningen också. Provet började väl strax efter kl 8, men vi var på banan redan kl 7 för att värma upp lite. Jag var först i turordningen av alla så efter uppvärmningen när vägverkets besiktningsman (heter det så?) var på plats så fick jag göra en säkerhetskontroll, leda hojen på plats i konbanan och sedan köra lågfartsdelen. Som ni säkert vet finns det två versioner på just lågfartsbanan, och vi fick den "svåra", dvs den utan stopp. Jag var förbaskat nervös och körde den sjukt dåligt, men utan att behöva stoppa ned någon fot eller välta någon kon eller sådär, så jag klarade den. Sedan var det högfartsprovet (serpentinbanan), och som ni säkert vet så är det nu förtiden bara en högfartsbana. Självklart var jag fortfarande galet nervös och lyckades välta en kon i undanmanövern (tror aldrig jag gjort det innan med körskolanshoj, dock med min egen), men han tyckte körningen såg så bra ut i övrigt att jag klarade mig utan att göra om. Sedan var det inbromsningarna, och de gick väl också bra om man bortser från att jag bromsade vid fel konpar en gång.

I trafiken gick det ok, jag fick nog nästan köra igenom alla rondeller i hela stan. Ja, så kändes det i alla fall. När vi var tillbaka på vägverket tyckte han att jag legat lite felplacerad i körfältet i några rondeller (lite långt till vänster), men han gav ändock godkänt för att jag låg rätt i de övriga.

Ptja, inte så mycket att säga mer än att det är skönt att ha klarat av det så man slipper betala för en till uppkörning (1500:-)!

Var och vad kör ni för hojar då?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag var ute och övningskörde med far idag. Det var ett tag sen vi övningskörde. Så tidigare har det känts som att det knappt hänt något sen jag klarade teorin för drygt en månad sen.
Men nu att få ut och köra igen och veta att jag börjar med lektioner redan på måndag är kul.

Far har nyligen bytt hoj, den är begagnad men ganska fräsch. Innan hade han en custom hoj på 1500cc och en bra bit över 300kg som inte har så mycket effekt. Nu har han en ZZR 1200. Definitivt tyngre än R1:or och liknande, men mycket lättare än klumpen han hade innan och mycket starkare.

Den gamla var jobbigare att få i växlarna och kändes som man alltid körde i fel växel. Antingen så körde man på varv som låter för högt (är en sådan hoj man vill 'tomgångsköra') eller så kör man på så hög växel så den börjar hacka. Den gamla var man orolig när man kör i rondeller och så för den är så klumpig och känns som risken finns att man har i för hög växel och att den ska hacka till och dö för en, med läggning i rondell som resultat. Inte för att det hände, men det kändes som att det skulle hända.

Med den nya, den har ganska bra vrid från hyfsat låga varv samtidigt som den är varv-villig så man kan nästan ha vilken växel som helst när som helst. Fungerar fint i växlarna. Går mycket stabilt. Mycket bättre balanserad och så. Att luta lite i rondeller och kurvor är inget problem, man känner förtroende för hojen.

Jag började med en liten runda i stadstrafik och sen var det ut på landsväg. Mycket fina mysiga vägar. Jag körde mestadels lugnt, ibland t.o.m. under hastighetsgränserna för att bara njuta av omgivningen. Men visst provade jag att dra på också, definitivt härligt det med. :)

Var en gång far sa att jag skulle svänga in på en kurvig väg och låta honom köra lite grann. Han drog på rätt bra... jääklar vad det gick hehe.
Sen stannade han, sa åt mig att inte köra så och lät mig köra igen :P
Själv drog jag bara på när det var raka vägar med bra vägbana, bra sikt och ingen trafik.

Riktigt härligt att få komma ut och köra en ganska rejäl runda på en hoj som går så bra oavsett om man drar på eller bara ligger och cruisar.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Dynamitsven wrote:Är det tillåtet att köra upp med MC som har ABS? Underlättar ju en del om man inte kan låsa framhjulet.
Jag hade några teori lektioner innan. Då sa de att man får köra upp med en motorcykel som har ABS. Men om vägverkets kontrollant märker att ABS:en går in under inbromsningarna så kan han kugga dig. Det är meningen att du ska kunna bromsa ordentligt och inte att hojen ska göra jobbet åt dig. Kör du så att ABSen går in och du hade gjort likadant på en hoj utan ABS så hade du låst hjulen, eller ja du får ju låsning på hjulen med ABS också, fast bara kortvariga, punktvis låsningar.
Framhjulet är ju klart farligare att låsa än bakhjulet, men annars är det större risk att råka låsa bakhjulet eftersom du inte har lika mycket vikt där bak, framför allt när du bromsar hårt fram också då vikten 'förflyttas' fram ännu mer.


walliski wrote:bla bla "Finlands Bilskolförbund" bla bla
Olika länder har olika lagar, både gällande trafik och annat. Men i Sverige så måste man göra en uppkörning för att få A-kort även om man tidigare haft A1 kort


lord_vasagos wrote:det som håller mig tillbaks är väll pengar just nu :P
är arbetslös för tillfället så man har all tid i världen med slantarna ligger inte på topp :P

men hade tänkt fixa tillstånd
Jag vet hur det är. Blir lätt så att antingen har man hyfsat med pengar men brist på tid eller så har man massa tid men brist på pengar.
Lycka till med att få ett välbetalt halvtidsjobb. :) och behöver de mer folk så kan du ju tipsa. ;)

Om du vill prova distanstest (självtest på teorin) så har jag fortfarande oanvända koder. Vet inte hur länge de gäller, men det var bara ett par månader sen jag köpte så borde ju gälla ett tag till.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

phastas wrote:Tja, kommer du till Örebro med din handledare så kan jag nog hjälpa dig med något :)
Det blir nog inget med det. När jag väl har kortet och hoj så skulle jag kunna åka till Örebro någon helg om jag känner för det. Fast då behöver jag inte längre hjälp med att ta kortet... fast det finns väl alltid utrymme för förbättringar ändå. :)

phastas wrote:Säger när, för jag är vis av erfarenhet.
Dom flesta lägger sin hoj under karriären nån gång. Hål där man sätter ner foten, bromsskivelås som glöms, rullgrus, balansövning, glömma stödet, stödet på fel underlag. Så varför inte börja med att lägga någon annans hoj ner först! Börja med körskolans ;)
Ja det är klart, ska jag lägga någon hoj så får det gärna vara körskolans. Det är väl delvis sånt man betalar för också när man tar körlektioner, att misshandla hojarna med att lägga dem, slita onödigt mycket på koppling o.s.v.
phastas wrote:Kan inte poängtera nog att börja med en hoj som är lättkörd, kanske tål att läggas ner bättre än andra och inte med för mycket effekt. Men ibland är det svårt att köpa en kåplös hoj på 600 kubik när k*ken pekar på en R1'a. Hur mycket man än drömt om den där supersport hojen, så kanske inte man ska ha den som första hoj, vilket ett antal familjer till unga killar kommer få reda på i år.
Men det kommer fler säsonger efter årets, om man tar tiden på sig att lära sig. Paradoxalt så är dom allra grymmaste sporthojarna bland dom hojar som är mest lättkörda, men oxå dom hojarna som snabbast sätter dig i situationer du inte behärskar.
So far 2008
Trist men nyttig läsning

Och vilken hoj ska man ha - den man vill ha såklart med lite eftertanke. Och det finns lika många typer av hojar som det finns andvändingsområden och med crossovers. Sporthoj, supermotard, glidare, offroad, touring, enduro, basic, cafe racer, streetfighter, bla bla...gäller bara att hitta den som hjärtat bankar för som passar det du vill ha den till, och som plånboken och erfarenheten tillåter.

R1:orna är snygga, helt klart. Men jag vet inte, har inte kört något sådant, men ser ut som att det skulle kunna vara obekvämt om man kör längre sträckor på en hoj som har något som mer liknar sittunderlag än en sadel. Sen är det ju svårt att veta i förhand hur man kommer nyttja hoj när man väl har den, men om det blir mycket långrundor med övernattningar och sånt skulle det kunna vara praktiskt att ha topbox och/eller packväskor och det ser väl inte riktigt klokt ut på de mest anorektiska sport-race hojarna. Samtidigt så gillar jag det sportiga och vill inte ha en stor Goldwing med sidovagn och husvagn (Har faktiskt sett någon dra husvagn efter goldwing).
Så det skulle vara trevligt med något som är tillräckligt med touring för att fungera på längre rundor samtidigt som man vill ha något tillräckligt sportigt för att det ska vara smidigt att köra. Så sport-touring tror jag skulle passa mig.

Sen när det gäller ekonomin. Ja, man vill ju inte enbart gå efter att ta den billigast möjliga hoj oavsett vad det är för något. Men jag är inte gjord av pengar heller och det kostar ju att ta körkortet också, de kläder jag haft när jag kört med far är inte så bra heller så det måste jag väl också skaffa nytt, men behöver inte på direkten.
Så som första hoj hade jag tänkt något lite billigare. Som 20kkr - 30kkr ungefär. Ett par tusen över 30kkr kan gå det med. Men inte 40-50kkr eller mer.
Köper man en hoj för 20-30kkr så bör det inte vara så stort prisfall heller om man säljer den om ett par år. Sen är det ju skillnad också om man redan har en hoj och vill byta upp sig, om man säljer den gamla först så räcker det att lägga till mellanskillnaden.


Sen funderar jag lite på mc forum också. Har du några tips där?
Jag har sneglat lite på Sporthoj.com, men det verkar mestadels vara race hojar och köra på bana som gäller där? Själv hade jag tänkt att ha en hoj där framhjulet går ungefär lika många mil som bakhjulet och inte något som reser på sig bara man tittar på gasen. Även om jag gärna har något som är hyfsat smidigt och sportigt.
Post Reply