Sockel / Processor fråga

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
jompa64
Posts: 25
Joined: 2008-06-15 13:59:32
Location: Norrköping

Sockel / Processor fråga

Post by jompa64 »

Fråga 1: Har ett moderkort med Sockel PGA370. Tänkte köpa en beg. processor med dito sockel
eftersom jag misstänker att den gamla är paj. Nu vet jag att det finns olika PGA370 socklar. 2 st modeller om jag inte minns fel. Den sockel jag har har 2 "fasade" hörn. Vad har den för tilläggsbetäckning? Processorn som sitter i nu är : Intel Celeron 788/128/66/1.7V. Den jag ska köpa är :1400/256/100

Fråga 2: Har en gammal Compaq som jag behöver ett nätagg till. Det är en "liggande" dator. Inget torn alltså. Moderkortet som sitter i är Compaq 219 REV/0D s25 (tror att betäckningen är rätt) Hittar ingen annan. Huvudstömkontakten har bara 14 hål. De flesta nätagg har väl 20/24 pins till huvudströmmen? Något tips om var jag kan få fatt i ett nätagg. till denna?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag vet inte alls om moderkortet klarar av nya processorn eller inte
men vad får dig att tro att processorn har gått sönder det är väldigt ovanligt att dom gör det
vanligaste som går sönder är moderkortet
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

FCPGA och FCPGA2 är identiska fysiskt. Däremot har de elektriska skillnader, varför du måste kontrollera om ditt kort klarar av en Celeron Tualatin, som kräver FCPGA2. Risken är annars att du bränner den.
Googla lite på FCPGA2. Det ska finnas konverters. Dock vet man inte om de funkar just till ditt kort. Annars håller jag med lord_vasagos. Det är mer sannolikt att moderkortet har gått sönder.

Vad gäller Compaqen så är det nog enklare att hitta reservdelar om du vet beteckningen på datorn. Det brukar finnas en klisterlapp på dem med lite specar. Typ "Presario 8144EA" eller likn.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
jompa64
Posts: 25
Joined: 2008-06-15 13:59:32
Location: Norrköping

Post by jompa64 »

lord_vasagos wrote:jag vet inte alls om moderkortet klarar av nya processorn eller inte
men vad får dig att tro att processorn har gått sönder det är väldigt ovanligt att dom gör det
vanligaste som går sönder är moderkortet
Tack för inlägget/inläggen. Ja, datorn startar inte upp. HD'n verkar snurra på, har prövat 3 olika grafikkort oh minnen som stöds.Bildskärmen är testad felfritt på annan dator. Då med min lilla kunskap tror jag det är proessor'n som fallerar. En fråga till : Är det i proessor'n eller själva moderkortet som själva bios sitter?
jompa64
Posts: 25
Joined: 2008-06-15 13:59:32
Location: Norrköping

Post by jompa64 »

larsan wrote:FCPGA och FCPGA2 är identiska fysiskt. Däremot har de elektriska skillnader, varför du måste kontrollera om ditt kort klarar av en Celeron Tualatin, som kräver FCPGA2. Risken är annars att du bränner den.
Googla lite på FCPGA2. Det ska finnas konverters. Dock vet man inte om de funkar just till ditt kort. Annars håller jag med lord_vasagos. Det är mer sannolikt att moderkortet har gått sönder.

Vad gäller Compaqen så är det nog enklare att hitta reservdelar om du vet beteckningen på datorn. Det brukar finnas en klisterlapp på dem med lite specar. Typ "Presario 8144EA" eller likn.
Min Compaq är en Compaq EVO 500. Ett tips om beg. nätagg på nätet? Tack för inlägget.
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Här haru --> LÄNK
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
jompa64
Posts: 25
Joined: 2008-06-15 13:59:32
Location: Norrköping

Post by jompa64 »

larsan wrote:Här haru --> LÄNK
Tackar Larsson
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

bios sitter på moderkortet
men att en processor självdör är väldigt ovanligt dom kan göra det om dom blivit extremt varm men oftast hänger sig datorn inna dom ger upp
jag skulle nog gissa på att 99% av fallen är det moderkortet som ballat ur före processor men det kan ju vara minne eller agg med det vet man ju inte säkert fören man testa

en sak som kan vara bra att testa är att resetta bios antingen med bygel eller ta ur det lilla batteriet på moderkortet och testa att sätta i det igen
det är rätt vanligt att bios kan bli lite knas och då kan det hjälpa att göra så
har du lite tur kan den brumma i gång då
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
jompa64
Posts: 25
Joined: 2008-06-15 13:59:32
Location: Norrköping

Post by jompa64 »

lord_vasagos wrote:bios sitter på moderkortet
men att en processor självdör är väldigt ovanligt dom kan göra det om dom blivit extremt varm men oftast hänger sig datorn inna dom ger upp
jag skulle nog gissa på att 99% av fallen är det moderkortet som ballat ur före processor men det kan ju vara minne eller agg med det vet man ju inte säkert fören man testa

en sak som kan vara bra att testa är att resetta bios antingen med bygel eller ta ur det lilla batteriet på moderkortet och testa att sätta i det igen
det är rätt vanligt att bios kan bli lite knas och då kan det hjälpa att göra så
har du lite tur kan den brumma i gång då
Tesyade med att ta bort och sätta dit batteriet men icke. Förresten. Det finns en ledlampa på bordet. Ska den lysa rött ?
Post Reply