Bästa mediaformat?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Bästa mediaformat?

Post by borz »

1. Otydligt ämne (det bästa jag kunde komma på)
2. Idiotisk fråga (olika människor kommer med olika förslag)...

... men jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå.
Byggde klart min andra htpc och kopplade den till min 1366x768 LCD.
Ska nu flytta över alla mina serier och DVDer. Dock sitter det endast 2 st 750 GB diskar så det kommer att bli trångt på diskarna.

Det jag vill ha tips på är ett filmformat som jag kan koda om mina filmer och serier till. Mina "krav" är följande:

- Skall vara kompatibelt med Vista MediaCenter;
- AMD 4850e på 780G-krets skall kunna klara av att spela upp formatet;
- Skall ta relativt lite plats på hårddisken;
- 720p @ 30 fps räcker, men kan man anpassa formatet till 1366x768 @30 - 60 fps är inte helt fel... hellre bra kvalite än filstorleken.


Det är bra om ni skriver så mycket som möjligt eller åtminstonde länk till någon guide.

Tack på förhand!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

H.264 och .MKV är nog det bästa vad gäller kvalitet vs. filstorlek idag.

Det finns en riktigt bra autoencoder för nedladdning här:
http://myeve.eve-online.com/ingameboard ... dID=590233
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag är inte säker på att det är vad du menar, men om du med "koda om" menar att transkoda från ett komprimerat format till ett annat så är nog svaret att det är bäst att låta bli, kvaliteten blir alltid lidande vid ett sådant förfarande.

Min kunskaper om Vista är fullkomligt obefintliga, så jag kan inte hjälpa dig med den biten, men på ett lite mer principiellt plan skulle jag föreslå att du överväger att rippa dina DVDer utan att komprimera dem. Kvalitén blir bättre, och hårddisk-kapaciteten växer exponentiellt, så problemet att du nu är trångbodd kommer att lösas med tiden.

Om det inte är ett alternativ så kan jag instämma med fisk, jag har sett H.264 med förbluffande bra bildkvalitet.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Ska du rippa ifrån dvd'er ska du helt klart använda h.264 formatet, sen container är upp till dig själv. Matroska eller MP4, matroska har en hel del fördelar som stöd för flera ljudspår, bildspår och (styled)softsubs. MP4 å andra sidan har stöd på många plattformar, men ska man köra en pc/mac ser jag ingen anledning att inte använda matroska.

Ljudformat så är det väll bäst att behålla DD eller DTS om du ska skicka vidare ljudet till en förstärkare, ska dock datorn köra avkodningen skulle jag rekomendera HE-AAC.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Tack för alla snälla tips & råd!

Vad jag menade med att "koda om" var att jag ville byta formatet hos mina nuvarande serier till en annan gemensam format... bara för att allt skulle bli enhetligt. Detta får jag nog hoppa över verkar det som.

Om jag uppfattat det hela rätt så är det H.264 som gäller. Hur funkar Matroska i Vista MCE? Verkar som jag får köra med MP4.

Blir detta bra:

Video - H.264
Audio - HE-AAC
Container - MP4


Hur ska jag göra med bitrates? Finns det någon gylene regel eller får jag testa mig fram helt enkelt?


Sen att rippa DVDer utan att komprimera... hur går det till? Att man gör om dem till AVI eller MPEG utan någon komprimering?
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

DVD använder ju MPEG2 komprimering så det är ju lossy redan där. Ang. MCE så tror jag du ska kunna använda mkv, för MCE använder WMP och installerar du FFDShow tryouts, Haali media splitter och VSFilter så är WMP en riktigt kompetent spelare.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

borz wrote:Vad jag menade med att "koda om" var att jag ville byta formatet hos mina nuvarande serier till en annan gemensam format... bara för att allt skulle bli enhetligt. Detta får jag nog hoppa över verkar det som.
Ja, det är bäst att låta bli. Kvalitén försämras alltid av att man byter mellan olika format.
borz wrote:Sen att rippa DVDer utan att komprimera... hur går det till? Att man gör om dem till AVI eller MPEG utan någon komprimering?
DVDer är komprimerade i MPEG, så man för helt enkelt över filerna utan att transkoda dem till något annat format. Normalt sett när man rippar DVDer så sparas de i VIDEO_TS, samma filstruktur som man ser på skivan. Alla program som kan spela DVDer kan spela detta format (men i vissa fall har programmet byggt in begränsningar för att hindra piratkopiering).

För att rippa DVDer i Windows är förmodligen det bästa programmet AnyDVD.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

För vista mce fick jag ladda ner en plugin så den kan spela upp mkv. Annars enklast med kmplayer.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply