Depression a'la Kreuger

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
eyolf
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 0:40:41
Contact:

Depression a'la Kreuger

Post by eyolf »

Fan också.

Tycker ni inte att det e oroväckande när man ser på börsnyheterna när hela världens börser praktiskt taget går på minus hela tiden. Sthlm (Sax) gick ner -35% sen i januari. Det är ju för j*vligt för oss aktiesparare. Är vi på väg till nån sorts depression som vi hade 1930 när ett stort "imperium" gick omkull (Kreugers tändsticksimperium, bl.a). I dagsläget är det en av våra viktigaste företag som blickar Liemannen i r*ven.. Just nu, Ericsson ja...

Ville bara skriva av mina tankar...
Image
User avatar
kola
Posts: 226
Joined: 2002-03-08 0:24:13

Post by kola »

Har inga aktier och det är jag glad för. Tycker det är sjukt att folk tror att de ska tjäna storkovan utan att riskera något, eller för den delen bli rika utan att producera ett smack.

Oj vad skit jag kommer få för detta ;D
"Any man can get on a mule, often many times in a short distance.
fisk

Post by fisk »

Har hört många fler som tänkt på detta, tror det vänder... bara tänk optimistiskt och tänk på att världen är föränderlig!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

If you had bought $1000.00 worth of Nortel stock one year ago, it would now be worth $49.00.
With Enron, you would have $16.50 of the original $1000.00.
With Worldcom, you would have less than $5.00 left.
If you had bought $1000.00 worth of Miller Lite (the beer, not the stock) one year ago, drank all the beer, then turned in the cans for the 10 cent deposit, you would have $214.00.
Based on the above, my current investment advice is to drink heavily and recycle.

;) :P
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Lillis wrote:If you had bought $1000.00 worth of Nortel stock one year ago, it would now be worth $49.00.
With Enron, you would have $16.50 of the original $1000.00.
With Worldcom, you would have less than $5.00 left.
If you had bought $1000.00 worth of Miller Lite (the beer, not the stock) one year ago, drank all the beer, then turned in the cans for the 10 cent deposit, you would have $214.00.
Based on the above, my current investment advice is to drink heavily and recycle.

;) :P
HAHAHA!
fan va rätt...

Jag har oxå aktier i ericsson, men jag tror på dom....inte så att man inte blir orolig, men jag tror de vänder snart ändå....verkar mest troligt på något sätt...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Två saker med aktier:
Sett ur ett längre perspektiv så rör sig aktier ständigt uppåt (så länge de har ett reellt värde och inte bara ett spekulerat, i så fall är de inte mer värda än tulpanlökar)
Dessutom har du inget förlorat förrän du sålt aktierna. Kan du knipa igen utan att behöva avyttra dem så kommer du förr eller senare tjäna pengar på dem. Men snabba klipp är bara möjliga i en tid av kraftig uppgång och allmän börsyra.
Jag har det värre, eftersom jag och min sambo är arbetslösa med antingen plugg eller urkass a-kassa som enda inkomst har jag tvingats sälja aktier fortlöpande under den här krisen för att klara vår löjligt höga hyra. (Femtusen för en tvåa i Gamlestan (GBG), jag har kompisar ett kvarter bort som betalar tvåtusen spänn mindre för en trea.)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Big_Bird wrote:Två saker med aktier:
Sett ur ett längre perspektiv så rör sig aktier ständigt uppåt (så länge de har ett reellt värde och inte bara ett spekulerat, i så fall är de inte mer värda än tulpanlökar)
Dessutom har du inget förlorat förrän du sålt aktierna. Kan du knipa igen utan att behöva avyttra dem så kommer du förr eller senare tjäna pengar på dem. Men snabba klipp är bara möjliga i en tid av kraftig uppgång och allmän börsyra.
Jag har det värre, eftersom jag och min sambo är arbetslösa med antingen plugg eller urkass a-kassa som enda inkomst har jag tvingats sälja aktier fortlöpande under den här krisen för att klara vår löjligt höga hyra. (Femtusen för en tvåa i Gamlestan (GBG), jag har kompisar ett kvarter bort som betalar tvåtusen spänn mindre för en trea.)
Du ska va glad att du inte bor i sthlm... ::)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag skulle inte bo i Stockholm, som bostadssituationen ser ut där så skulle jag vara glad över en lägenhet i norrköpingstrakten.
Fattar inte dem som flyttar till stockholm, bo i ett betongghetto kan man göra billigare och centralare i Göteborg, Linköping eller Örebro.
Ska man bo i Stockholm är det inne i stan eller i skärgården som gäller så det är ju kört om man inte är tät.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Kan väll bara säga stackars dejj å några tusen andra samt att jah e glad som inte har Aktier ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Big_Bird wrote:Jag skulle inte bo i Stockholm, som bostadssituationen ser ut där så skulle jag vara glad över en lägenhet i norrköpingstrakten.
Fattar inte dem som flyttar till stockholm, bo i ett betongghetto kan man göra billigare och centralare i Göteborg, Linköping eller Örebro.
Ska man bo i Stockholm är det inne i stan eller i skärgården som gäller så det är ju kört om man inte är tät.
...eller om man har kontakter ;D

hrrm...de vore nå't....
/me vill flytta hemifrån, men inte utanför tullarna....yeah right...that's gonna happend... :P ::)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

bor i utkanten av en mindre stad, farsan köpte en kåk i chysst skick för 200 papp, 4 rum, 2 kök, 2 hallar, (alla 4X4 meter) 2 garage, stor källare, 2WC, dush i källaren.... jag skiter ärligt talat i att bo i en stor stad...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Fireman wrote:bor i utkanten av en mindre stad, farsan köpte en kåk i chysst skick för 200 papp, 4 rum, 2 kök, 2 hallar, (alla 4X4 meter) 2 garage, stor källare, 2WC, dush i källaren.... jag skiter ärligt talat i att bo i en stor stad...
Det är för att du (antar jag) inte har bott i någon stor stad större delen av ditt liv.

Jag skulle aldrig kunna bo i en mindre stad än Sthlm just nu....
Post Reply