Beijing 2008

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Beijing 2008

Post by Dissident »

OS ar over. Jag sag avslutningsceremonin pa tv for nagra timmar sedan och det kanns fortfarande overkligt. Det ar svart att formedla just hur stor del av vara liv OS har varit det senaste halvaret. Allting har varit OS. Det har funnits fem meter hoga buskar klippta som OS-logon, lyktstolpar utbytta mot olympiska facklor, gigantiska banderoller med kacka patriotiska budskap och de forbannade maskotarna pa precis allting. Tiotusentals affischer har uppmanat befolkningen att vara civiliserade, Adidas-reklamen med Liu Xiang och volleyboll-laget har visats pa varenda tv-kanal sedan nagon gang forra aret. Barnen nynnar fortfarande pa 'Beijing huanying ni', den idiotiska OS-laten som har gatt varm pa radiokanaler och mobiltelefoner de senaste manaderna. Nu ar det slut, och det hanger en viss ovisshet i luften. Sju ar av forberedelser ar over. Vad kommer att handa med Kina? Vad ska vi prata om? An sa lange vet ingen. Nasta stora grej, atminstone for oss, ligger dock i startgropen - Shanghai Expo 2010. Haibao is coming. Men Haibao ar bara en maskot, OS hade fem. Kan han verkligen fylla tomrummet? Vi far se.

Nej men det ar val ett kul tecken pa att det har forumet ar stendott att det inte fanns en enda OS-trad. Datornordar ar givetvis inte sarskilt sportintresserade, men nagot kunde ni val ha skrivit? Inte ens nagot nyliberalt gnall om Tibet. Sa, vad tyckte ni om OS? Varfor ar Sverige sa vardelost? Vem var araben som kastade sin medalj? Diskutera.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Armenien är väl inte så arabiskt men ja, det visade sig ju till slut att han faktiskt hade rätt i sin protest och jag tycker inte alls han gjorde fel vid prisutdelningen som var rent utav sansad och lugn jämfört med hans protester tidigare, för att inte tala om Kubanens hemska utbrott som bara är en styggelse för hela sin sport.

Jag kunde inte låta bli av att rycka till vid varje tal där de kinesiska talesmännen påstod att världen sett hur öppet och bra kina nu är, när man på varje kant fått höra om den ena tveksamheten efter den andra.

En sak jag tänkte på i år var att alla deltagare verkade mer "själviska" och individualistiska, vilket jag tycker är en bra sak. "Citius Altius Fortius" och allt det där. (Okej, jag kände kanske lite skadeglädje när Norge slog Ryssland i damhandbollen. Kanske mest för att jag inte tycker om tränare som använder sig utav hans metoder)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag tyckte inte om när okänd kines fick guld och sedan gjorde honnör och skit under utdelningen.

Nej jag tycker inte alls om den inställningen 'for mother china' etc.

Egoistiska och självupptagna idrottare ska vi ha, inte patrioter.
meh
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det kom och gick utan att göra något större intryck på mig. 7 års förberedande för 2 ynka veckor. Det känns bara konstigt.
hej.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Fredrik Ågren wrote:Det kom och gick utan att göra något större intryck på mig. 7 års förberedande för 2 ynka veckor. Det känns bara konstigt.
Ungefär som samlag med en allt för vacker kvinna, så mycket arbete och sen tar det slut så fort.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:
Fredrik Ågren wrote:Det kom och gick utan att göra något större intryck på mig. 7 års förberedande för 2 ynka veckor. Det känns bara konstigt.
Ungefär som samlag med en allt för vacker kvinna, så mycket arbete och sen tar det slut så fort.
Förutom att man kan knulla den vackra kvinnan om och om igen, och vet du vad? Det blir bara bättre och bättre ;)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dåligt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Hur blir det egentligen efter OS? Spelen måste ju kostat en förmögenhet, kommer det tas ut över lokalbefolkningen eller finansierades det på annat sätt?
我思う、ゆえに我あり
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Vad, har det varit OS nu? :S
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

OS känns hur som helst bara rätt så "meh".
Om det inte var stora direktsända mästerskap hela jävla tiden så kunde kanske ett sug ha uppstått. Men med alla VM och EM och S&M som sänds hela tiden har vi uppgått i ett stadie av "konstant OS".
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Vackert förstainlägg, Dissident.

För mig är Sverige rent friidrottsmässigt i en svacka. Många stora stjärnor är i slutet på deras karriär antagligen (Kajsa Bergqvist, Stefan Holm, Christian Olsson), medan många andra är i en eventuell början av den (Johan Wissman, Emma Green, Linus Thörnblad). Och så har vi Carolina Klüft som valde att satsa på längdhopp, vilket blev ett fiasko detta OS. Jag vet inte, men hon känns som en sjukampare, en tusenkonstnär. Hon är skitbra på många grenar, men kommer inte komma till den nivån där hon är världsdominerande i en.

I övrigt har jag lagt stor fokus på att följa pingisen från start. Jag har gjort allt för att de gånger då jag inte sett Jörgens matcher live, så ska jag inte få reda på resultaten i förväg och det har inte varit det lättaste på SVT:s hemsida. Rysarmatchen mot Samsonov fick jag reda på innan, så spänningen var på lägsta nivå när det stod 3-1, fördel Vitryssland.

Icke att förglömma: Usain Bolt. Wow.

Avslutningsvis vill jag säga att 2012 års OS i Londons logotyp är horribel. Mer om det i en tråd på GF.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Londonborna har väl aldrig varit uppmärksammade för sin skarpa intelligens..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

orka kolla på os
känns som det inte är nån ide att bry sig om det för det är antagligen bara den som dopar sig bäst
så det inte märks som vinner :P
Last edited by lord_vasagos on 2008-08-26 17:14:30, edited 1 time in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

thimp wrote:Hur blir det egentligen efter OS? Spelen måste ju kostat en förmögenhet, kommer det tas ut över lokalbefolkningen eller finansierades det på annat sätt?
Amerikanska konsumenter.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

lither wrote:
Avslutningsvis vill jag säga att 2012 års OS i Londons logotyp är horribel. Mer om det i en tråd på GF.
Fy fan vad den är ful.
T o m en nybörjare i photoshop skulle kunna åstadkomma något bättre än det där.
Post Reply