Ett något knepigt problem

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Ett något knepigt problem

Post by Mr Einstein »

Nu är det så här att en arbetskollega har jobbat två arbetspass åt mig och meningen är att jag ska arbeta två arbetspass åt honom.
Men grejen är den att han har råkat ut för en olycka och det finns en möjlighet att han inte kommer tillbaka till vår arbetsplats.
Och detta innebär att jag inte kan arbeta dessa två pass som han har jobbat för mig och då är enda alternativet att betala honom med kontanta medel.
Frågan är då om jag ska/måste betala honom i brutto eller netto.
Jag tycker jag själv att han ska ha pengarna i netto eftersom det är ju den lön han skulle fått om han arbetade dessa två pass.

Vi har inte diskuterat detta men det är i alla fall vad jag tycker.
Vad tycker ni är rätt, brutto eller netto?
Och säg inte bara brutto eller netto utan motivera varför.
Last edited by Mr Einstein on 2008-09-03 18:26:24, edited 1 time in total.
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Netto, du skulle ha åbropat force major :P han fick ju inte ut brutto på de han jobbat åt dej, så varför skulle du betala brutto för honom? Dont really see the problem sir :)
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Krypskytt wrote:Netto, du skulle ha åbropat force major :P han fick ju inte ut brutto på de han jobbat åt dej, så varför skulle du betala brutto för honom? Dont really see the problem sir :)
Thank you " krypskytt" då blir det netto ;D
Jag tycker också det är ganska självklart i och för sig men jag vet inte riktigt hur han skulle resonera kring detta.
Visst, brutto är bara det som står i lönebeskedet men inte de pengar man får i handen.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Netto är det givna eftersom ni inte har något arbetsgivaravtal. Men borde inte han redan ha tjänat pengar på att ta dina pass eller arbetade han och du fick lön?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:Netto är det givna eftersom ni inte har något arbetsgivaravtal. Men borde inte han redan ha tjänat pengar på att ta dina pass eller arbetade han och du fick lön?
Han arbetade och jag fick lönen.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Ett något knäpigt problem

Post by Dissident »

Du har val fatt nagon form av pensionspengar genom arbetet han har utfort.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Ett något knäpigt problem

Post by Mr Einstein »

Dissident wrote:Du har val fatt nagon form av pensionspengar genom arbetet han har utfort.
Hur räknar man ut det då?
Totalt rör det sig om ca 6000 kronor brutto.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ett något knäpigt problem

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Du har val fatt nagon form av pensionspengar genom arbetet han har utfort.
Men han har ju råkat ut för en olycka och kommer förmodligen aldrig att bli gammal nog för att gå i pension, så det tycker jag inte man behöver räkna. :P
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det stavas knepigt inte knäpigt Einstein.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Moonsky wrote:Det stavas knepigt inte knäpigt Einstein.
Det har du så rätt i Moonsky :)
Ändrat.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Ett något knäpigt problem

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:Du har val fatt nagon form av pensionspengar genom arbetet han har utfort.
Men han har ju råkat ut för en olycka och kommer förmodligen aldrig att bli gammal nog för att gå i pension, så det tycker jag inte man behöver räkna. :P
Han är förhoppningsvis tillbaka om ett år annars måste jag betala honom i kontanter :P
Post Reply