ser de oki ut? :D

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
DrPepper
Posts: 32
Joined: 2008-08-10 22:12:16
Location: Stockholm

Post by DrPepper »

Har du fått datorn än?

Det som är dåligt med HD4800-serien som jag känner är att Omega drivisar inte fungerar med dessa kort. Annars är ATI bra i längden..

Personligen tycker jag det är galenskap att man köper sig Raptor diskar på en 1.5-2.5k det är helt befängt. Sen vet jag inte heller om jag skulle lägga ut en 1300kr på montering utav datorn och 700kr för en kylare :s
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

DrPepper wrote:Har du fått datorn än?

Det som är dåligt med HD4800-serien som jag känner är att Omega drivisar inte fungerar med dessa kort. Annars är ATI bra i längden..

Personligen tycker jag det är galenskap att man köper sig Raptor diskar på en 1.5-2.5k det är helt befängt. Sen vet jag inte heller om jag skulle lägga ut en 1300kr på montering utav datorn och 700kr för en kylare :s
Du behöver lära dig att förstå andras behov bättre. Det låter som att det viktigaste för dig är att prestandan är bra när spelet väl har startat och du inte har något emot att pilla med hårdvaran och installationen.

Att få en dator färdigmonterad och tyst utan krångel kan vara värt pengar för många. Har man ett jobb kan timmarna betala igen sig om man inte är van vid att montera och installera systemet.

Att ha snabba hårddiskar är inte konstigare än att ha ett bra ljudkort eller bra nätverkskort. Själv är jag riktigt nöjd med mina raptordiskar, fort går det.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

snigel wrote:
DrPepper wrote:Har du fått datorn än?

Det som är dåligt med HD4800-serien som jag känner är att Omega drivisar inte fungerar med dessa kort. Annars är ATI bra i längden..

Personligen tycker jag det är galenskap att man köper sig Raptor diskar på en 1.5-2.5k det är helt befängt. Sen vet jag inte heller om jag skulle lägga ut en 1300kr på montering utav datorn och 700kr för en kylare :s
Du behöver lära dig att förstå andras behov bättre. Det låter som att det viktigaste för dig är att prestandan är bra när spelet väl har startat och du inte har något emot att pilla med hårdvaran och installationen.

Att få en dator färdigmonterad och tyst utan krångel kan vara värt pengar för många. Har man ett jobb kan timmarna betala igen sig om man inte är van vid att montera och installera systemet.

Att ha snabba hårddiskar är inte konstigare än att ha ett bra ljudkort eller bra nätverkskort. Själv är jag riktigt nöjd med mina raptordiskar, fort går det.
Nej ja väntar på grafikkortet kommer in den 15, men de är inte datorbutikens fel, kolla på prisjakt å alla väntar på leverans till just den 15-16 :)
Ja har läst många reviews. De enda val är väl att ATI kortet prestera bättre, men i sin tur genera mer värme samt va mer energi krävande (enlight tester) samt att personer som ja lirar med i samma klan tyckte de funka sådär. Många har dumförklarat mej med "de är 2008 nu inte 2003 varför bara 300GB disk?". Hmm under dom år som ja lirat onlinegames har ja alltid haft runt 7 olika spel installerade samt annat, å nästan aldrig gått över 45-50GB. Ja använder datorn till att spela med helt enkelt :) Velociraptor disken såg ruggit snabb ut i jämförelse, också där från tester. Som singel säger ja prioreterar snabbet (nåja visst finns de värre saker, men tycker ja fått ihop ett bra paket).
Att plocka ihop en dator :-/ Har aldrig riktigt haft nåt intresse av hur sakerna funkar bara dom gör de. Så 1300 för mej är en liten summa att betala för att få mitt system monterat å testat. Visst ja kanske skulle klara de själv, men om nåt går galet, eller ja råkar ut för problem vem hjälper mej då? ;) Jobbar heltid 2 skift så den tid ja har framför burken vill ja ha till å lira.
DrPepper
Posts: 32
Joined: 2008-08-10 22:12:16
Location: Stockholm

Post by DrPepper »

snigel wrote:Du behöver lära dig att förstå andras behov bättre. Det låter som att det viktigaste för dig är att prestandan är bra när spelet väl har startat och du inte har något emot att pilla med hårdvaran och installationen.

Att få en dator färdigmonterad och tyst utan krångel kan vara värt pengar för många. Har man ett jobb kan timmarna betala igen sig om man inte är van vid att montera och installera systemet.

Att ha snabba hårddiskar är inte konstigare än att ha ett bra ljudkort eller bra nätverkskort. Själv är jag riktigt nöjd med mina raptordiskar, fort går det.
å vill jag ha någon som gnäller på mig så kan jag vända mig till mina föräldrar. Inte någon snobbig 17åring som leker besserwisser..
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

DrPepper wrote:å vill jag ha någon som gnäller på mig så kan jag vända mig till mina föräldrar. Inte någon snobbig 17åring som leker besserwisser..
§ 3.1
Det är spännande med fördomar. Du får gärna motivera allt du skrev på ett bra sätt.
Last edited by snigel on 2008-08-11 22:59:02, edited 4 times in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

DrPepper wrote:Har du fått datorn än?

Det som är dåligt med HD4800-serien som jag känner är att Omega drivisar inte fungerar med dessa kort. Annars är ATI bra i längden..

Personligen tycker jag det är galenskap att man köper sig Raptor diskar på en 1.5-2.5k det är helt befängt. Sen vet jag inte heller om jag skulle lägga ut en 1300kr på montering utav datorn och 700kr för en kylare :s
Nåja, lite OT men nu tycker du klankar lite själv. Men med vilka grunder är det 'galenskap' och 'helt befängt' att köpa högprestandadiskar då just hårddisken är en de stora begränsningarna i moderna datorer?
DrPepper wrote:å vill jag ha någon som gnäller på mig så kan jag vända mig till mina föräldrar. Inte någon snobbig 17åring som leker besserwisser..
Om du inte tycker om att få gnäll kanske man ska vara lite mer försiktig med vad man säger, folk reagerar på vad du skriver, precis som du reagerar på vad snigel säger.

Lite On-Topic...

Lycka till med datorn, skriv gärna hur det gick när det hela är klart.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

rokk wrote:
Lite On-Topic...

Lycka till med datorn, skriv gärna hur det gick när det hela är klart.
De ska ja göra :)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

DrPepper wrote:å vill jag ha någon som gnäller på mig så kan jag vända mig till mina föräldrar. Inte någon snobbig 17åring som leker besserwisser..
"Vill du inte bli gnälld på, gnäll inte på andra" - gammalt djungelordspråk

Håll en trevligare ton i fortsättningen.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Tur man inte sitter i sjön, 25 dar för å montera :P Nåja hade ja gjort de själv så hade de.... slutat i katastrof :D

http://img.photobucket.com/albums/v673/ ... nsklar.jpg

Edit: Gjorde om img-taggen till en url-tagg, då bilden överskred forumreglernas maximala storlek.
/elvenman
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

rokk wrote: Lycka till med datorn, skriv gärna hur det gick när det hela är klart.
Intressant å se at samtliga delar blivit mellan 50 - 100 kr dyrare än när ja beställde :D

* Processorn = 60 spänn dyrare

* Grafikkortet = 70 spänn dyrare

etc etc

Ingen av delarnan har sjunkit i pris, de är tvärtom lol. Märklig utveckling ;) Ah den är på väg nu, va i malmö i går :)
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

jodå, fick den igår skicka tillbaks den idag :P

den funka ju inte riktigt som den skulle, å årligt talat har ingen koll på va som va fel. Den starta om, fick blåskärm starta om. Skulle stänga av den då starta den om lol. Allt som oftast fick ja den där frågan 2starta windows normalt?". Fick upp de där "exploerer.exe måste avslutas" ett par gånger lol.

Nåväl, fick koden "DOA - dead on arrival" så man slank före i felsöknings kön :) Sa åt honom på supporten "har vänat 1 ½ månad så ett par veckor hit eller dit spelar ingen rol" han blev "ja, ja ser de här, du :s"
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
Enrico
Posts: 57
Joined: 2005-08-08 12:14:59

Post by Enrico »

Ojdå, otur där du!
Får hoppas mina delar (som är nästintill identiska med det du beställde, fick ju tipset av dig ;)) funkar fint, ska komma i början av nästa vecka :D.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Nu vet jag inte riktigt vad det blev för moderkort i slutändan men enligt min erfarenhet äter P5Q minnen precis som P5K gjorde/gör. Asus har varit riktigt tråkiga att tampas med just när det kommer till minnen.

Vet inte riktigt vad det beror på men att tex köra 4 minnen på ett asuskort har varit väldigt väldigt bråkigt det senaste halvåret. När det kommer till högprestandaminnen så är det näst intill omöjligt att få det stabilt eller ge bild öht.

Nu säger jag inte att du har gjort ett dåligt val eller att det garanterat kommer skita sig. Vet många system som faktist fungerar felfritt med Asusbrädor, bla mitt egna.

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter för ev framtida datorköps-funderingar. föredrar Gigabytes moderkort då de enligt statistik håller högre kvalité med färre barnsjukdomar.

Edit: Dock bör man passa sig för att kombinera Gigabytes moderkort med Crucials Ballistix-minnen då de av ingen anledning fungerar väldigt dåligt tillsammans.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

smorgar wrote: Edit: Dock bör man passa sig för att kombinera Gigabytes moderkort med Crucials Ballistix-minnen då de av ingen anledning fungerar väldigt dåligt tillsammans.
En vild(?) gissning kan väl vara att SPD-datan inte kommer överens med moderkortets egna uppskattningar. Kanske kan lösas med manuella inställningar? Tänkte på det då jag själv kört ett par minnen med samma D9 kretsar som många av deras Ballistix utan problem på ett EP35.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

smorgar wrote:Nu vet jag inte riktigt vad det blev för moderkort i slutändan men enligt min erfarenhet äter P5Q minnen precis som P5K gjorde/gör. Asus har varit riktigt tråkiga att tampas med just när det kommer till minnen.

Vet inte riktigt vad det beror på men att tex köra 4 minnen på ett asuskort har varit väldigt väldigt bråkigt det senaste halvåret. När det kommer till högprestandaminnen så är det näst intill omöjligt att få det stabilt eller ge bild öht.

Nu säger jag inte att du har gjort ett dåligt val eller att det garanterat kommer skita sig. Vet många system som faktist fungerar felfritt med Asusbrädor, bla mitt egna.

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter för ev framtida datorköps-funderingar. föredrar Gigabytes moderkort då de enligt statistik håller högre kvalité med färre barnsjukdomar.

Edit: Dock bör man passa sig för att kombinera Gigabytes moderkort med Crucials Ballistix-minnen då de av ingen anledning fungerar väldigt dåligt tillsammans.
Jadu, har ingen anning lol, blev ett ASUS pq5pro med mushkin redline. Hur som haver de är upp till dom att fixa de :) Visst är öppen om de skulle visa sej så att byta komponter
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

rokk wrote:
smorgar wrote: Edit: Dock bör man passa sig för att kombinera Gigabytes moderkort med Crucials Ballistix-minnen då de av ingen anledning fungerar väldigt dåligt tillsammans.
En vild(?) gissning kan väl vara att SPD-datan inte kommer överens med moderkortets egna uppskattningar. Kanske kan lösas med manuella inställningar? Tänkte på det då jag själv kört ett par minnen med samma D9 kretsar som många av deras Ballistix utan problem på ett EP35.
Nja, SPDn funkar faktist bra, även om man kör manuellt så bråkar det en del. Det konstiga är att det är helt intermittent. Det fungerar bra över en tid och efter nån månad eller tre så kan det totalt braka samman med BSOD efter BSOD. Kör man memtest så kan man få en hel del errors, testar man sedan samma minne på ett annat kort så får du inga errors hur mycket du än kör.

När detta test är gjort så antar man att minnet fungerar bra och man sätter i det i maskinen igen bara det att det efter ett tag börjar bråka igen. Skitkonstigt men har upplevt det på flertalet system både på jobbet och i hemmet. Vet att Jstrom hade samma problem med sitt Gigabyte och Ballistix.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Men de är ingen som har en vild gissing på va de kan va för fel på min maskin?

ASUS PQ5 PRO med Muskin redline PC8000 1000Mhz?

Kan de va hårdisken som krånglar? velociraptor... Tagit en vecka nu sen ja skicka in den å inte ett ljud, min returlog är densamma som när ja skicka in. Ja menar visst är öppen för å kanske byta komponter (till något dyrare) bara ja får den snart lol :P Känns ruttet å pröjsa 14 000:- till ett företag i ekonmiska beskymmer, ja menar dom har ingen brådska dom har ju fått sina stålar :(
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
Enrico
Posts: 57
Joined: 2005-08-08 12:14:59

Post by Enrico »

Bah, här sitter jag och ska få mina grejor imorgon, och så läser jag att dem kanske inte kommer funka? Fy på dig Krypskytt! :P
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Nja hoppas de funkar, för isåfall är de bara att de gör likadant i min burk :P Känns tryggt att man betalat för "montering/test" undra va dom testa :D Minns förr, för 3 år sen då lät dom den stå på, gjorde 3dmark test å så när dom monterat, nu berkar de bara va: Monterad, skicka iväg!
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Krypskytt wrote:Nja hoppas de funkar, för isåfall är de bara att de gör likadant i min burk :P Känns tryggt att man betalat för "montering/test" undra va dom testa :D Minns förr, för 3 år sen då lät dom den stå på, gjorde 3dmark test å så när dom monterat, nu berkar de bara va: Monterad, skicka iväg!
Det tror jag verkligen inte. Kostar så mycket mer att få betala porto i båda riktningar och låta en tekniker ta upp datorn på bordet en andra gång än att bara köra några tester.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

snigel wrote:
Krypskytt wrote:Nja hoppas de funkar, för isåfall är de bara att de gör likadant i min burk :P Känns tryggt att man betalat för "montering/test" undra va dom testa :D Minns förr, för 3 år sen då lät dom den stå på, gjorde 3dmark test å så när dom monterat, nu berkar de bara va: Monterad, skicka iväg!
Det tror jag verkligen inte. Kostar så mycket mer att få betala porto i båda riktningar och låta en tekniker ta upp datorn på bordet en andra gång än att bara köra några tester.
Jo viserligen, va en gnutta ironi med i bliden ;) Fast man undrar va dom testat, eftersom den krascha efter 10 sekunder efter uppstart :) Å detta hände 10 minuter (så länge ja höll på innan ja gav upp, å ringde upp dom).
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Krypskytt wrote:Jo viserligen, va en gnutta ironi med i bliden ;) Fast man undrar va dom testat, eftersom den krascha efter 10 sekunder efter uppstart :) Å detta hände 10 minuter (så länge ja höll på innan ja gav upp, å ringde upp dom).
Shit happens helt enkelt. Glöm nu inte att de måste stå för portot i båda riktningar oavsett vad de säger i telefon.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

snigel wrote:
Krypskytt wrote:Jo viserligen, va en gnutta ironi med i bliden ;) Fast man undrar va dom testat, eftersom den krascha efter 10 sekunder efter uppstart :) Å detta hände 10 minuter (så länge ja höll på innan ja gav upp, å ringde upp dom).
Shit happens helt enkelt. Glöm nu inte att de måste stå för portot i båda riktningar oavsett vad de säger i telefon.
Nej då :) Har varit med förut med dem, tog dom 6 veckor att luska ut hårdisken (maxtor) hade kraschat å få den utbytt. (givetvis helt gratis eftersom ja hade nån 3 års inskicks garanti :P )

Men nej skulle aldrig acceptera att ja skulle behöva betala porto, har redan gjort de när ja beställde den. :)
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Ah då så, får du probs enrico vet du va du va de är för fel (förhoppningsvis):

Returlog
1) DOA

2)

3) Retur under behandling

4) Konstaterat fel: Uppvisar minnesfel. Ställer in timingen manuellt
Efter detta så bootar systemet normalt .
Kört 3dmark 06 i looputan problem.
Dessa minnen kräver rätt timing och spänning för att fungera.
5-5-5-15 2,1V

5) Retur behandlad - avvaktar återsändande till kund
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Jo, sådant måste man ibland ställa in.. förstår inte hur i hvete den kom genom testet när de inte ställt in sådant? :[ :-/
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Post Reply