I samband med apples laptopevent, The spotlight turns to notebooks, som går av stapeln den fjortonde oktober har jag valt att sammanställa ryktena och skriva lite vad jag anser efter att ha följt nyhetsflödet under ett par månader.
Macbook i metall
Det har varit en del kritik från greenpeace gällande apples plastbaserade datorer. Det har även känts som ett hål i produktserien sen powerbook 12" försvann, varken macbook eller macbook air har varit en lämplig ersättare.En sista sak som talar för det är reklambilden från apples event, den ser ut att visa upp en 13"-skärm i metall, fast det är inte macbook air.
Det finns också rykten som säger att macbook kommer vara metall inuti, plast utanpå. Det låter inte särskilt smidigt och känns lite plottrigt för att vara apple.
Chipset från nvidia
Nvidias släpp av ett nytt chipset (MCP7A) kommer att ske ungefär samtidigt som apple håller eventet, vilket ökar sannolikheten.
OSX 10.6 är tänkt att innehålla mer teknik för exekvering på grafikkortet, det kan man glömma med intel GMA.
Media är också en tung ståndpunkt hos apple och har alltid varit, när video- och fotoredigering acceleras av grafikkortet är en bra gpu av större vikt än tidigare. Nästa version av photoshop kommer grafikkortaccelereras och nvidia är helt klart ledande med cuda.
Lägre prissättning
Prisnivån på macbook har stått förhållandevis still medan andra tillverkare har gjort sänkning efter sänkning. Samtidigt har de extremt billiga netbookdatorerna kommit in på marknaden. Lägg till den nuvarande oroliga ekonomiska situationen så finns det motivering så det räcker till och blir över.
Apple har även sedan tidigar nämnt att de kommer sänka sina marginaler, detta behöver ju visserligen inte betyda en garanterad prissänkning.
Ny tillverkningsteknik "brick"
"Brick" som det ryktats om handlar om en tillverkningsteknik som använder laser och vattenjet för att såga i metall. Denna teknik tillåter att göra större stycken och mer komplex design utan skruvar eller veck. Det kommer även gå att göra datorerna lättare.
Apple har faktiskt utvecklat avancerade fabriker för länge sedan på den tiden när datorn bara hette apple. Även om fabrikkonceptet inte var helt lyckat då är det inte omöjligt att de gör ett nytt försök med mer erfarenhet i bagaget.
Förutsatt att macbooken blir i metall kommer hela apples datorsortiment bestå av datorer med metallskal. Att kunna göra datorer med färre skruvar och med mer komplex design är något som helt klart är i apples intresse. Det kommer även att ge ett lägre styckpris då det enligt uppgifter ska bli mycket billigare att tillverka datorn.
Fler modellsteg
Det har ryktats att man vill utöka från 8st modellsteg till 12st. Jag tror att vi kanske kommer få se "pro"-märkningen försvinna och att hela produktlinjen glider samman. Det skulle vara väldigt logiskt att se billigare 15"- och 17"-modeller samt en 13" som ligger närmare 15" i prestandan. Något som talar för att slopa "pro"-märkningen är att det bara kommer att finnas en designlinje, metall, mot gamla tidens plast på konsumentmodellen och metall på proffsmodellen.
Det som oroar mig är att fler modeller kommer hålla kvar datorer utan dvd-brännare och med 1GB-ram, något som man knappt kan hitta på de billigaste bärbare datorer idag som inte är netbook-klassade.
Något som hade kunnat möjliggöras med fler modellsteg är en macbook air med atomprocessor och en macbook 17" med quadcore, detta finns det visserligen inga indikationer på, men spekulera kan man ju göra.
I dagsläget ser det ut på följande vis:
3xMacbook
2xMacbook air
2xMacbook pro 15"
1xMacbook pro 17"
Följande skulle kunna vara hur det kommer att se ut:
3xMacbook 13"
3xMacbook 15"
3xMacbook 17"
3xMacbook air
Att det göra fler modeller av 17" stärks ytterligare av att det ryktats att de högsta priserna ska gå upp till 3100$, i dagsläget kostar nämligen den dyraste 17"-modellen 2899$.
Fler LED-belysta skärmar
Apple har testat LED-skärmar på macbook pro under en längre tid nu, det har även ryktats att apple köpte in massor av LED-belysta skärmar för några månader sen. LED-skärm i macbook air känns nästan som något att räkna med, det är en dyr dator som helst ska dra så lite ström som möjligt. Det är inte omöjligt att vi får se det i macbook med, fast i så fall kanske bara i de dyrare modellerna, det hade gjort modellstegen mer motiverade än i dagsläget.
16:9-skärmar
Detta är inget jag tror väldigt mycket på, åtminstone inte på instegsmodeller. 16:9-skärmar är ovanligare och därmed dyrare än 16:10 dessutom skulle man troligtvis fått höra mer rykten om ett sådant inköp. För proffsanvändare som jobbar med film tror jag den extra höjden i 16:10 kan vara bra för att kunna få plats med en menyrad samtidigt som film visas i fullskärm.
Touchpad i glas
Det har ryktats en del om en touchpad i glas eller ett glasliknande material. Det har däremot inte varit något rykte som sagt varför glas istället för plast. Några rykten har gått om en skärm i touchpaden, men det låter dyrt särskilt till den billigaste macbooken.
Mängden rykten av denna sorten har även minskat ju närmare release vi har kommit, kanske har det varit prototyper eller bara ett påhitt.
Edit:Sen jag skrev detta igår har det fullkomligt sprutat rykten om glas touchpaden, så kanske är det något att vänta sig ändå.
En anledning jag kan tänka mig är ett mer exklusivt utseende och en touchpad som inte slits ut lika snabbt som en traditionell i plast. Annars kan det vara touchtekniken från iphone som flyttas över, denna kanske kräver någon form av glaslager framför.
Vad jag däremot tror mer säkert är att vi kommer få se är multitouch på macbook, som i dagsläget bara finns på macbook pro.
ps. Anledningen till att tråden hamnat i kolumner är att den inte hör hemma som nyhet, allmänt prat eller hårdvara då det är mycket spekulationer och personliga åsikter. Anser någon moderator att den ligger fel så tveka inte på att flytta den, men tänk gärna till innan.