Ett frö som växer i mitt huvud...

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Ett frö som växer i mitt huvud...

Post by ADiS »

Detta frö visade sig vara ett äpple! Just det, Apple. Kan helt enkelt inte lägre förneka eller ljuga för mig själv att jag inte gillar dem. Men jag måste säga att produkterna är dyra. Det som gjorde att jag verkligen började fundera på att köpa en Mac var att de på Outpost FX sitter på sådana förutom jag som hänger på en PC (win-maskin). Så jag har sätt och testat OS X Leo och måste säga att jag är imponerad! Så nu planerar jag att köpa en Macbook, av den nya generationen. Tycker att prislappen håller sig inom mina gränser om än det är dyrt. Men innan jag börjar gå över till apple så har jag en del funderingar.

Det finns Boot camp som möjligör win-miljö. Hur är den kompatibel då med hårdvara, är det fullt stöd? Fungerar musplattan som den ska i win?

Det är så att jag även använder Visma Enskild Firma och den är för win. Men det finns säkert liknande program, isfl behöver jag tips på bokföringsprogram för OSX.

Sedan har jag funderingar på batteriet. Tittar man på produktsidan så står det 5h, inte "upp till 5h" utan 5h!. Hur stor nypa salt skall man ta det? Håller den 4h?

Som student så har man även rabatt på den maskinen. Den kostar då 10795 kr. Men sedan så har man ett till erbjudande som är en iPod nano som kostar 1395kr men efter rabatten så kostar den 275kr. Man skall då skicka en begäran om de resterande pengarna. Men det jag inte fattar är om man får tillbaka pengarna eller likt ett tillgodo på resten?

Idag var jag in i macbutiken här i Gävle och skulle klämma lite på MB men de hade den inte hemma än. De skulle ringa mig. Frågade om rabatten som jag skrev om men de hade ingen aning heller! Hmm.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Batteritiderna kan du definitivt lita på. Jag tuffar på med trådlöst lan på jobbets Macbook Pro i minst tre timmar. Min gamla PowerBook 12" kunde jag köra 4 timmar på hela första året jag hade den.

I Boot Camp har du fullt stöd. Boot Camp lät dig under betaperioden lägga alla drivrutiner som krävs i Windows på en CD-skiva för installation, men dettta kan ha förbättrats numer.

Du har inte högerklick, utan istället CTRL + klick. Kopplar du in en mus har du däremot högerklick precis som vanligt.

Du får nog vänta ett bra tag innan nya MacBooken kommer in, iaf en vecka eller så.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

madr wrote:Du har inte högerklick, utan istället CTRL + klick. Kopplar du in en mus har du däremot högerklick precis som vanligt.
Tvåfingerklicket finns även under bootcamp. Då högerklickar man så fort man sätter ned ett extra finger på touchpaden och klickar. Man tänker inte på det alls efter en stund. Om den nya touchpaden får vettiga drivrutiner för windows ska den gå att konfigurera så att den har en högerklicksyta där man högerklickar.
ADiS wrote: Det finns Boot camp som möjligör win-miljö. Hur är den kompatibel då med hårdvara, är det fullt stöd? Fungerar musplattan som den ska i win?
Då den nya musplattan är så pass ny har nog knappt någon hunnit testa än. Däremot kan jag säga att all hårdvara fungerade utmärkt under windows med gamla macbooken. Det är ju trots allt en helt vanlig pc-maskin fast utan bios.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Nej, inte Apple. De är tusen gånger värre än Microsoft.

De gillar att stämma journalister och bloggare. Hota folk med stämningar och antyda att de kommer förlora hus, bil och att deras barn kommer att förlora sina besparing för att gå i skolan.
DRM på deras produkter. Vendor lock-in för att låsa dig, så du inte byter till någon konkurrent. Uppdatering som förstör din telefon. Skickar cease and desist brev till programmerare. De vill göra det olagligt att modda sina skor. Censur, tar bort trådar på deras forum när användare påpekar defekter i deras produkter.

Men man måste ju dem cred för att vara duktiga på marknadsföring. Folk betraktar dem som hippa, coola, häftiga och trevliga.

http://vendors.bluwiki.com/#Apple
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Den datorn som du köper för 10000 kr har 1gb RAM tror jag.
Hade du köpt en annan dator från någon annan tillverkare så hade du haft 4gb RAM.

När du är fast i Mac OS X, så är du fast i Mac träsket. Då måste du alltid köpa en dator från Apple, för Mac OS X körs bara på Apple datorer. Du är låst.
Kör du Windows eller något annat, så kan du fritt välja från vilken leverantör du ska köpa, Dell, HP, Acer, Lenovo, Zepto, etc.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Moonsky wrote:Den datorn som du köper för 10000 kr har 1gb RAM tror jag.
Hade du köpt en annan dator från någon annan tillverkare så hade du haft 4gb RAM.

När du är fast i Mac OS X, så är du fast i Mac träsket. Då måste du alltid köpa en dator från Apple, för Mac OS X körs bara på Apple datorer. Du är låst.
Kör du Windows eller något annat, så kan du fritt välja från vilken leverantör du ska köpa, Dell, HP, Acer, Lenovo, Zepto, etc.
Nej, 2 gb.
Dyslexi
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Flyttar till Mac OS-forumet.
hej.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Moonsky wrote:När du är fast i Mac OS X, så är du fast i Mac träsket. Då måste du alltid köpa en dator från Apple, för Mac OS X körs bara på Apple datorer. Du är låst.
Kör du Windows eller något annat, så kan du fritt välja från vilken leverantör du ska köpa, Dell, HP, Acer, Lenovo, Zepto, etc.
Kör du dell, HP, acer, lenovo, zepto etc är du ju låst så till vida att du inte kan välja osx. Gillar man det operativet är ju alla andra datorer bara bortkastade pengar. Dessutom är man ju inte låst till osx på macen.

Informationen du har länkat till är både utdaterad och många punkter är helt irrelevanta om man tänker ha en macbook och inte appleprogramvara på sin windows-pc eller försöka köra valfri programvara på en iphone. Jag skulle föreslå att du höjer nivån några snäpp genom att låta bli ctrl+c ctrl+v och faktiskt läsa igenom det du tänker posta innan du trycker på knappen.

Gällande miljöfrågorna kan du hitta mer information här:
http://www.apple.com/environment/update/

Eftersom du inte har koll på specifikationer eller vad man får i liknande maskiner ska jag hjälpa dig lite:
Image
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Moonsky wrote:Den datorn som du köper för 10000 kr har 1gb RAM tror jag.
Hade du köpt en annan dator från någon annan tillverkare så hade du haft 4gb RAM.

När du är fast i Mac OS X, så är du fast i Mac träsket. Då måste du alltid köpa en dator från Apple, för Mac OS X körs bara på Apple datorer. Du är låst.
Kör du Windows eller något annat, så kan du fritt välja från vilken leverantör du ska köpa, Dell, HP, Acer, Lenovo, Zepto, etc.
Nej det stämmer ju inte! Jag har kört ett tag OSX leo på min PC... Pilligt innan man fick igång det men det fungerar!

Men det låter intressant! Längtar till den kommer in så jag kan känna på den :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Kom på en fråga till. Hur är det med MediaCenter i OSX? Vista har en skön men den känns windows ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

ADiS wrote:Kom på en fråga till. Hur är det med MediaCenter i OSX? Vista har en skön men den känns windows ;D
Frontrow heter den inbyggda för osx, den är väldigt simpel och lättanvänd. Dock är den gjord för att integrera, så den tar bara musik som lagts till i itunes och foton som lagts till i iphoto. Däremot kan den ta filmer/videoklipp från var som helst.

XBMC för mac börjar mogna mer och mer, ska du satsa på en riktigt bra mediacenterlösning är det den i min mening.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Kan helt klart rekommendera ett inköp av en macbook,
jag råkade springa iväg för någon månad sen eller två och köpa en fin vit liten godsak, (döptes efter någon vecka till Felicia).
Och hon är riktigt trevlig att arbeta med. Många mysiga hemmakvällar har det vart, och fler lär det bli.

Jag är väl fortf lite halvkass på mac, men det mesta är så löjligt simpelt och användarvänligt att man bara kan peka finger åt PC och alla problem.

Så tja, vill du slippa problem, ha ett os som är underbart och ha en riktigt snygg och användarvänlig dator? köp mac. dessutom fungerar emulering av många windowsprogram väldigt bra. =)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

snigel wrote:Kör du dell, HP, acer, lenovo, zepto etc är du ju låst så till vida att du inte kan välja osx. Gillar man det operativet är ju alla andra datorer bara bortkastade pengar. Dessutom är man ju inte låst till osx på macen.
Men HP, Acer, Lenovo, Zepto och alla andra är vanliga datorer utan spärrar som dikterar vad du får och inte får köra.
Spärren ligger i Mac OS X som är spärrad så att den bara går att köra på Apple datorer.
ADiS wrote:Nej det stämmer ju inte! Jag har kört ett tag OSX leo på min PC... Pilligt innan man fick igång det men det fungerar!
Jo, jag känner till OSx86, EFI emulering, kernel patches. Men de bryter mot Mac OS X licensavtal. Man får bara installera det på en Apple dator.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Ett frö som växer i mitt huvud...

Post by walliski »

ADiS wrote:
Som student så har man även rabatt på den maskinen. Den kostar då 10795 kr. Men sedan så har man ett till erbjudande som är en iPod nano som kostar 1395kr men efter rabatten så kostar den 275kr. Man skall då skicka en begäran om de resterande pengarna. Men det jag inte fattar är om man får tillbaka pengarna eller likt ett tillgodo på resten?

Minns jag rätt, det var några år sedan min bror köpte sin macbook, så fungerar det så att när du köper macbooken betalar du fullt pris. När du fått den tar du bild på studiekort, id, kvitton och sådant, som du skickar till Apple med kontonummer. De kommer då att skicka tillbaka pengarna till ditt konto...

Så gjorde min bror om jag minns rätt :D
Här var det tomt...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Men HP, Acer, Lenovo, Zepto och alla andra är vanliga datorer utan spärrar som dikterar vad du får och inte får köra.
Spärren ligger i Mac OS X som är spärrad så att den bara går att köra på Apple datorer.
Är det något du inte får köra på en mac som du får köra på en zepto?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Moonsky wrote:
snigel wrote:Kör du dell, HP, acer, lenovo, zepto etc är du ju låst så till vida att du inte kan välja osx. Gillar man det operativet är ju alla andra datorer bara bortkastade pengar. Dessutom är man ju inte låst till osx på macen.
Men HP, Acer, Lenovo, Zepto och alla andra är vanliga datorer utan spärrar som dikterar vad du får och inte får köra.
Spärren ligger i Mac OS X som är spärrad så att den bara går att köra på Apple datorer.
ADiS wrote:Nej det stämmer ju inte! Jag har kört ett tag OSX leo på min PC... Pilligt innan man fick igång det men det fungerar!
Jo, jag känner till OSx86, EFI emulering, kernel patches. Men de bryter mot Mac OS X licensavtal. Man får bara installera det på en Apple dator.
Jaha, och? Vill du säga att du är ren eller?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Nya macbooken kör med displayPort, som till skillnad från HDMI (som åtminstone Zepto har) inte har HDCP.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

madr wrote:Nya macbooken kör med displayPort, som till skillnad från HDMI (som åtminstone Zepto har) inte har HDCP.
Vad har man för användning av HDCP om man inte har bluray/hd-dvd i datorn? Personligen hade jag föredragit HDMI för billiga adaptrar och integrerat ljud däremot.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

HDCP stöd till DisplayPort är väll på väg?
#mac.se @ EFnet
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Nu när DP är så ovanligt sätt till andra så tycker man att Apple kunde ha slängt med en adapter från DP till DVI! Det är en besvikelse.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

ADiS wrote:Nu när DP är så ovanligt sätt till andra så tycker man att Apple kunde ha slängt med en adapter från DP till DVI! Det är en besvikelse.
Tidigare har de haft andra egna format och inte lagt med adaptern. Förbannat snålt i min mening, men jag antar att de ser det som att majoriteten av användarna inte använder adaptrar och de som behöver köper.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Finns det någon teknisk fördel över exempelvis HDMI alls?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

HLC wrote:Finns det någon teknisk fördel över exempelvis HDMI alls?
Jämför man mot HDMI 1.3 har displayport inga större fördelar rent överföringsmässigt. Däremot har den andra tekniska aspekter som kan vara trevliga om man bygger datorer, tv-apparater etc som jag förstått det.
Tittar man på versioner tidigare än HDMI 1.3 är det däremot stor skillnad.
Wikipedia wrote:There are a few advantages that HDMI has over DisplayPort such as support for the xvYCC color space, Dolby TrueHD and DTS-HD MA bitstream support, CE control signals, and compatibility with DVI.[91][92] DisplayPort has an advantage that it is currently royalty free which might allow it to be cheaper to implement while the HDMI royalty is 4 cents per device.[93] Most of the DisplayPort supporters are computer companies such as Dell which has released several computer monitors that support both DisplayPort and HDMI.[94][95] In October 2008, Apple Inc. announced several displays and laptops that would have a Mini DisplayPort output which would also be compatible with DVI and VGA.[96][97][98]
Detta är markerat DVI men gäller även HDMI då det är samma typ av signal.
Wikipedia wrote:Advantages over DVI

1. Based on micro-packet protocol.
* Allows easy expansion of the standard
* Allows multiple video streams over single physical connection (in a future version)
2. Designed to support internal chip-to-chip communication
* Can drive display panels directly, eliminating control circuits and allowing for cheaper and slimmer displays
* Aimed to replace internal LVDS links in notebook panels with a unified link interface
3. Dual-mode DisplayPort is capable of backward compatibility with single link DVI/HDMI (active converter adapters or dongles are required for dual link DVI and analog VGA).
4. Supports both RGB and YCbCr color spaces (ITU-R BT.601 and BT.709 format).
5. Auxiliary channel can be used for touch-panel data, USB links, camera, microphone, etc.
6. Fewer lanes with embedded clock reduce RFI.
7. Slimmer cables and a much smaller connector that doesn't require thumbscrews. Connector pins don't run the risk of bending if improperly handled.
8. The DisplayPort connector is easier to connect when guided only by touch.
Jag kan åtminstone se varför apple vill ha displayport, om det tillåter mer slimmade skärmar samt en extra kabel som skulle kunna vara för usb eller liknande i skärmen ser man att det går hand i hand med deras allt mer slimmade laptopar samt extra funktionalitet till sina vanliga skärmar.
Det ska bli intressant att se om de har valt att lägga in ljud i displayporten, i så fall skulle den troligtvis kunna skicka en hdmi-signal med rätt adapter.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Undviker att mata trollet.

Jag körde MacBook Pro i lite mer än ett år, och jag kan bara säga att jag är inte annat än toknöjd. Körde både Mac OS (ofc), och Windows XP via både Bootcamp och VMware som är ett helt otroligt bra tillskott om man vill köra windows program.

Betalar gärna några hundringar mer för ett system som är så otroligt mycket mer stabilt och säkrare än en windows pc så det är inte av denna värld. Har aldrig haft några problem med min Mac förutom att det var strul med drivrutiner för 8600M kortet som satt i, det årgärdades på en dag tror jag när det kom en ny uppdatering. Är inte direkt en Mac-veteran, men jag kan väl säga att jag är en PC veteran i övrigt eftersom jag använt datorer ordentligt nu i närmare 10 år, egentligen fler men jag var inte så gammal då.

Bytte till OS X och kände att jag aldrig ville gå tillbaka, fast jag kände att jag inte använde macen fullt ut och det var nästan en synd. Håller mig iaf till *nix trakterna nu för tiden.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Nu har det kommit ett par tester på den nya MB, och batteritiden säger dem att den ligger på 4,5h vanligt surfande (WLAN på) och word. Så om man stänger av WLAN så kan man nog komma upp i 5h. Roligt att höra att det stämmer mer eller mindre.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply