Behöver hjälp med formatering.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Hansson.M
Posts: 13
Joined: 2007-12-05 16:26:33

Behöver hjälp med formatering.

Post by Hansson.M »

Hej!

Jag behöver lite hjälp med formatering av min dator. Så här ligger det till: Jag har för närvarande Windows XP Media Center på datorn (jag har skivorna). Men jag är riktigt trött på all skit som man får på datorn när man var Windows, så jag vill formatera om datorn och ha två operativsystem. Dels Windows XP MC som jag redan har och sedan tänkte jag installera Linux Ubuntu också (har skivorna). Detta har jag ingen riktig koll på hur jag skall göra. Om någon vet någon guide eller likande har det varit toppen! Eller om någon orkar förklara.

Nästa problem är att jag har två hårddiskar, var av den ena har jag all min musik, film, kort osv och denna hårddisken vill jag inte formatera om, utan bara låta som den vara som den är. Eftersom jag inte har några program eller något installerat på den. Bara massa filer. Hur går jag till väga?

Mycket tacksam för svar!

Hälsningar Magnus.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Fråga dig själv först, "är linux rätt för mig?". Om du laddat ner någon nyare ubuntu live-cd, se till att testa den först(live-cd går att testa utan att installera) innan du bestämmer dig för att installera.

Om du bestämmer dig för att det nog ändå är rätt, så har jag för mig att ubuntus installationsprogram har verktyg för att ändra storlek på partitioner, så du kan krympa din windows-partition och ändå få plats med ubuntu på den disken. Du behöver såklart inte röra din andra disk med filer du vill ha kvar på. Se till att välja rätt boot-loader under installationen också, så läs instruktionerna noga under alla installationssteg så ska det gå bra.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Hansson.M
Posts: 13
Joined: 2007-12-05 16:26:33

Post by Hansson.M »

übermensch wrote:Fråga dig själv först, "är linux rätt för mig?". Om du laddat ner någon nyare ubuntu live-cd, se till att testa den först(live-cd går att testa utan att installera) innan du bestämmer dig för att installera.

Om du bestämmer dig för att det nog ändå är rätt, så har jag för mig att ubuntus installationsprogram har verktyg för att ändra storlek på partitioner, så du kan krympa din windows-partition och ändå få plats med ubuntu på den disken. Du behöver såklart inte röra din andra disk med filer du vill ha kvar på. Se till att välja rätt boot-loader under installationen också, så läs instruktionerna noga under alla installationssteg så ska det gå bra.
Okej. Jag har haft ubuntu förut, då beställde jag skivor av dem, som jag fortfarande har kvar. Så jag är lite bekant med det iaf. Men jag vet inte riktigt hur man gör partitioner. Säg att jag har skrivit in "fomrat c". Vad är nästa steg? Vilka är punkterna som behövs göras så att säga?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Hansson.M wrote:Okej. Jag har haft ubuntu förut, då beställde jag skivor av dem, som jag fortfarande har kvar. Så jag är lite bekant med det iaf. Men jag vet inte riktigt hur man gör partitioner. Säg att jag har skrivit in "fomrat c". Vad är nästa steg? Vilka är punkterna som behövs göras så att säga?
Du behöver inte skriva något sådant, starta ubuntus installationsprogram så kan du grafiskt fixa allt sånt.

Ska du ominstallera windows kan du via windows installationsprogram ta bort gamla windowspartitionen, skapa en ny(mindre) partition som du lägger in windows på. Kom ihåg att lämna opartitionerat utrymme åt ubuntu(dvs, skapa ingen partition åt ubuntu under win-installen). Det opartitionerade utrymmet tar du hand om i ubuntus installer. Noga att installera windows för ubuntu dock, windows bootloader kan annars skriva över den ubuntu lägger in och det blir krångligt att fixa dual-boot.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Hansson.M
Posts: 13
Joined: 2007-12-05 16:26:33

Post by Hansson.M »

übermensch wrote:
Hansson.M wrote:Okej. Jag har haft ubuntu förut, då beställde jag skivor av dem, som jag fortfarande har kvar. Så jag är lite bekant med det iaf. Men jag vet inte riktigt hur man gör partitioner. Säg att jag har skrivit in "fomrat c". Vad är nästa steg? Vilka är punkterna som behövs göras så att säga?
Du behöver inte skriva något sådant, starta ubuntus installationsprogram så kan du grafiskt fixa allt sånt.

Ska du ominstallera windows kan du via windows installationsprogram ta bort gamla windowspartitionen, skapa en ny(mindre) partition som du lägger in windows på. Kom ihåg att lämna opartitionerat utrymme åt ubuntu(dvs, skapa ingen partition åt ubuntu under win-installen). Det opartitionerade utrymmet tar du hand om i ubuntus installer. Noga att installera windows för ubuntu dock, windows bootloader kan annars skriva över den ubuntu lägger in och det blir krångligt att fixa dual-boot.
Okej :) Har rätt i följande? : Jag stoppar in installationsskivorna för windows och ominstallerar windows, samtidigt som jag gör partitionen mindre. Sedan stoppar jag in ubuntuskivorna och installerar ubuntu i den del som är över. ?

Jag är ganska teknisk, men har aldrig gjort något liknande själv. Min far är duktig, men har aldrig tid. Tycker du att jag skall be honom eller en kompis vara med?

tack
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hansson.M wrote:Jag har haft ubuntu förut, då beställde jag skivor av dem, som jag fortfarande har kvar.
Hur länge sen var detta? Det känns som att du kanske skulle först se till att ladda ned nyare version av Ubuntu och bränna på skiva.


Sen i övrigt så skulle jag göra just som du säger, installera windows på en partition på rätt hårddisk, och se till att det finns tillräckligt mkt oallokerad (ledig) plats på hårddisken för att kunna installera Ubuntu. Jag har inte någon jättebra koll på just Ubuntus systemkrav, men har du 10 gig så räcker ju det helt säkert. Vill du ha mer är det ju upp till dig. Om du vet med dig att du bara kommer behöva till exempel 20 gig för windows kan du ju låta Ubuntu ta resten.
När windowsinstallationen är klar så kör du in Ubuntuskivan och följer stegen där. Just när det gäller hårddiskar och sånt så borde du kunna välja att ubuntu ska ta upp "resten av platsen på hårddisken" någonstans under installationens gång. Se bara till att välja rätt hårddisk, som sagt.
Så länge Windows är nyinstallerad gör det ju inte så mycket om du råkar skriva över den heller, det är bara att installera på nytt. :P

Om det finns (jag vet faktiskt inte hrv det gör det eller inte) en live-cd med installationsprogram, så kan det ju vara en fördel om du sitter och chattar med någon annan under installationens gång, så kan du ta printscreens och grejer samtidigt ifall du börjar känna dig osäker på nån bit. Om du har erfarenhet av IRC, är intelligent och genomför detta under någon lämplig tid på dygnet så finns kqr tillgänglig på EFNet. ;)

Och, btw, angående bootloader så skulle jag nog installera GRUB i Master Boot Record på den hårddisken, och låta grub ta hand om att starta windows också. Den brukar bete (sp?) sig excellent på den punkten.
User avatar
Hansson.M
Posts: 13
Joined: 2007-12-05 16:26:33

Post by Hansson.M »

kr1sse wrote:
Hansson.M wrote:Jag har haft ubuntu förut, då beställde jag skivor av dem, som jag fortfarande har kvar.
Hur länge sen var detta? Det känns som att du kanske skulle först se till att ladda ned nyare version av Ubuntu och bränna på skiva.


Sen i övrigt så skulle jag göra just som du säger, installera windows på en partition på rätt hårddisk, och se till att det finns tillräckligt mkt oallokerad (ledig) plats på hårddisken för att kunna installera Ubuntu. Jag har inte någon jättebra koll på just Ubuntus systemkrav, men har du 10 gig så räcker ju det helt säkert. Vill du ha mer är det ju upp till dig. Om du vet med dig att du bara kommer behöva till exempel 20 gig för windows kan du ju låta Ubuntu ta resten.
När windowsinstallationen är klar så kör du in Ubuntuskivan och följer stegen där. Just när det gäller hårddiskar och sånt så borde du kunna välja att ubuntu ska ta upp "resten av platsen på hårddisken" någonstans under installationens gång. Se bara till att välja rätt hårddisk, som sagt.
Så länge Windows är nyinstallerad gör det ju inte så mycket om du råkar skriva över den heller, det är bara att installera på nytt. :P

Om det finns (jag vet faktiskt inte hrv det gör det eller inte) en live-cd med installationsprogram, så kan det ju vara en fördel om du sitter och chattar med någon annan under installationens gång, så kan du ta printscreens och grejer samtidigt ifall du börjar känna dig osäker på nån bit. Om du har erfarenhet av IRC, är intelligent och genomför detta under någon lämplig tid på dygnet så finns kqr tillgänglig på EFNet. ;)

Och, btw, angående bootloader så skulle jag nog installera GRUB i Master Boot Record på den hårddisken, och låta grub ta hand om att starta windows också. Den brukar bete (sp?) sig excellent på den punkten.
Förstod allt du sa, utom precis det sista :P vad menas egentligen emd en bootloader?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Hansson.M wrote:Förstod allt du sa, utom precis det sista :P vad menas egentligen emd en bootloader?
Det är ett program som ligger precis i början av disken som laddar operativsystemet. Ubuntu lägger in en variant som låter dig välja vilket OS som ska startas, medan bootloadern för windows inte låter dig välja(utan att krångla lite).
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Hansson.M
Posts: 13
Joined: 2007-12-05 16:26:33

Post by Hansson.M »

übermensch wrote:
Hansson.M wrote:Förstod allt du sa, utom precis det sista :P vad menas egentligen emd en bootloader?
Det är ett program som ligger precis i början av disken som laddar operativsystemet. Ubuntu lägger in en variant som låter dig välja vilket OS som ska startas, medan bootloadern för windows inte låter dig välja(utan att krångla lite).
Jaha, då är jag med dig!! Jag har ubuntu version 5.10. Är det för gammal tycker du?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Hansson.M wrote:Jaha, då är jag med dig!! Jag har ubuntu version 5.10. Är det för gammal tycker du?
Definitivt. Det är version 8.04 som är ute nu. Ladda ner en ny skiva från deras hemsida och använd den istället.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Hansson.M
Posts: 13
Joined: 2007-12-05 16:26:33

Post by Hansson.M »

übermensch wrote:
Hansson.M wrote:Jaha, då är jag med dig!! Jag har ubuntu version 5.10. Är det för gammal tycker du?
Definitivt. Det är version 8.04 som är ute nu. Ladda ner en ny skiva från deras hemsida och använd den istället.
Okej! Jag skall göra det på direkten och sedan köra igång. Tack för hjälpen grabbar :)
User avatar
Hansson.M
Posts: 13
Joined: 2007-12-05 16:26:33

Post by Hansson.M »

übermensch wrote:
Hansson.M wrote:Jaha, då är jag med dig!! Jag har ubuntu version 5.10. Är det för gammal tycker du?
Definitivt. Det är version 8.04 som är ute nu. Ladda ner en ny skiva från deras hemsida och använd den istället.
En sista fråga:

What type of computer do you have?

- Standard personal computer (x86 architecture, Pentium™, Celeron™, Athlon™, Sempron™)

- 64bit AMD and Intel computers

så står det. Jag har ju en AMD processor. Men vet inte vilket jag skall ta.

Min processor hetr : AMD Athlon 64 x2 4600+ 2.4ghz socket AM2 1mb, boxed
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Din processor är en 64-bits, så du skulle kunna köra endera. Men så länge du vet med dig att du inte kommer att göra något som behöver 64-bitars-stöd så skulle jag rekommendera att du kör "Standard Personal Computer" (i386/i686).
User avatar
Hansson.M
Posts: 13
Joined: 2007-12-05 16:26:33

Post by Hansson.M »

kr1sse wrote:Din processor är en 64-bits, så du skulle kunna köra endera. Men så länge du vet med dig att du inte kommer att göra något som behöver 64-bitars-stöd så skulle jag rekommendera att du kör "Standard Personal Computer" (i386/i686).
tack :)
User avatar
Hansson.M
Posts: 13
Joined: 2007-12-05 16:26:33

Post by Hansson.M »

kr1sse wrote:Din processor är en 64-bits, så du skulle kunna köra endera. Men så länge du vet med dig att du inte kommer att göra något som behöver 64-bitars-stöd så skulle jag rekommendera att du kör "Standard Personal Computer" (i386/i686).
Okej. Nu har jag gjort två partitioner på 100gig och 125gig. Windows är på 100gig och jag tänkte nu installera ubuntu på den andra partitionen. Jag har laddat ner och bränt ut den senaste versionen av ubuntu. Jag undrar hur jag skall göra för att få en sådan där boot i början när man startar datorn, så man kan välja vilket operativsystem man vill starta.

Och installerar jag ubuntu (på skiva) på samma sätt som jag installerade windows (på skiva) ?

Hälsningar Magnus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Om du någonstans under ubuntuinstallationen får välja _var_ du vill installera "GRUB", välj då att göra det i hårddiskens Master Boot Record (MBR). Detta gör att när datorn startar kommer den ladda GRUB, och grub ska automatiskt fatta om det är en windowsinstallation också, så kan du välja i grub. (Som kuriositet, GRUB har stått för GRand Unified Bootloader, men gör det inte längre afaik.)

Och, ja, Ubuntu's installation kommer påminna mycket om Windows'.
Post Reply