Koppla in hårddisk

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Koppla in hårddisk

Post by dunderklumpen »

Jag har köpt en ny hårddisk som jag ska koppla in. Men när jag öppnar datorn är allt jag ser är ett hav av sladdar... Hela jag säger suck.

För det första!:
Jag fick inte med sladdar till hårddisken när jag köpte den, så Vad för några behöver jag?
Hårddisken
Passar dessa?
Image
Image

För det Andra!:
Hur ska jag koppla? Jag ser inget system bland sladdarna, bara en stor boll trassel :P

Här nedan är bilder på sladdarna, det underlättar kanske:
1
2
3

Vore superschysst om ni kan hjälpa mig eller visa en detaljerad guide! Tack[/url]
I am 49% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Börja med att koppla in hårddisken som du vill ha den.
Sedan ska nog båda de där sladdarna fungera, men enklast skulle nog vara om du bara tar en vanlig SATA-kabel (den nedre), och kopplar in den till matchande SATA-kontakt på moderkortet.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Post by dunderklumpen »

Jo, men jag måste väl för guds skull ha ström till hårddisken också?

:P
I am 49% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

dunderklumpen wrote:Jo, men jag måste väl för guds skull ha ström till hårddisken också?

:P
Ja, och då fungerar en sådan adapter du har en bild på överst. Förutsatt att du inte redan har SATA-strömkontakter från nätagget. Strömadaptern kan du koppla in på vilken ledig strömkontakt som helst.

SATA-kabeln kan du koppla på vilken ledig SATA-port på moderkortet som helst.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Mr.LeNo
Posts: 219
Joined: 2003-06-09 12:30:32
Location: Arlöv

Post by Mr.LeNo »

Är inte den svarte kontakten bland alla dina kontakter till sata-disken?
Ser inte riktigt hur den ser ut. Annars så behöver du en sådan som du visar som "Passar dessa?" + en den röda om du inte har någon sådan liggande. Brukar följa med moderkortet...

Edit. Hep, någon han före...
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Post by dunderklumpen »

übermensch wrote:
Ja, och då fungerar en sådan adapter du har en bild på överst. Förutsatt att du inte redan har SATA-strömkontakter från nätagget. Strömadaptern kan du koppla in på vilken ledig strömkontakt som helst.
Kan jag koppla in den vita änden på sladden till den vita kontakten längst till höger på bild 1?
I am 49% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Den vita delen av sladden, i den övre bilden i ditt första inlägg, ska du koppla till en motsvarande, som är kopplad till nätagg, och den svarta delen skall du koppla till hårddisken.

Sladden, i den undre bilden, ska du koppla till den andra lediga kontakten på hårddisken, och den andra ändan till motsvarande SATA-port på moderkortet.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Post by dunderklumpen »

Raspberry wrote:Den vita delen av sladden, i den övre bilden i ditt första inlägg, ska du koppla till en motsvarande, som är kopplad till nätagg, och den svarta delen skall du koppla till hårddisken.
Jag har sagt sen första inlägget att jag inte ser vilka sladdar som är vilka. Det går ut en del sladdar från nätagget, som går till vita kontakter, men vid de vita kontakterna går hälften av sladdarna vidare till en annan vit kontakt...
Ser inget system i det hela?
Går det inte att se ungefär vilken sladd det är om man tittar på bilderna?

Tack
I am 49% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

dunderklumpen wrote:Jag har sagt sen första inlägget att jag inte ser vilka sladdar som är vilka. Det går ut en del sladdar från nätagget, som går till vita kontakter, men vid de vita kontakterna går hälften av sladdarna vidare till en annan vit kontakt...
Ser inget system i det hela?
Går det inte att se ungefär vilken sladd det är om man tittar på bilderna?

Tack
Alla vita sladdar som har en sånhär kontakt Levererar matningsström. Det är oavsett om de är vidarekopplade eller förgrenade, de kommer att klara att leverera ström till din hårddisk.

Nu är det ju SATA, så du behöver en adapter från den sladden, eller, om du har tur, så finns det en sånhär kontakt från nätagget, som då kommer att kunna mata din hårddisk med ström.

Häng inte upp dig på att det ser trassligt ut med sladdarna, alla är kopplade till samma punkt inne i nätagget. Välj den kontakt som sitter bäst till så det blir enkelt att nå till hårddisken bara.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Post by dunderklumpen »

Tackar, allt har löst sig ;)
I am 49% addicted to Counterstrike. What about you?
Post Reply