Öppna portar för flera datorer

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Öppna portar för flera datorer

Post by IsseBisse »

Jag har en Netgear RP114 router och jag undrar om man kan öppna samma port för flera datorer.

Portöppning fungerar så att man bestämmer vilken port som ska öppnas och sedan för vilken IP-adress. Men när jag försöker göra det för flera står det att man inte kan öppna för flera IP-adresser. Kan man gå runt det på ngt sätt?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Det du beskriver är inte portöppning, det är port forwarding och går inte att göra med samma port till flera datorer. Varför? Jo, hur ska routern veta vart det som kommer på t.ex port 21 ta vägen om flera datorer gör anspråk på den?


Är du säker på att port forwarding är lösningen på ditt problem?
In cars several processors are connected by a bus
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

Jag är säker på att det är det jag vill göra, ja. Det jag vill uppnå är att både jag och min lillebror ska kunna vara host för spel på Warcraft III. Hur har egentligen ingen betydelse. Men är det bara en person så går det iaf att göra såhär.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag tror att übermensch har rätt, och att IsseBisse har fel.

Om du använder NAT, så har båda datorerna samma IP utåt, och då vet inte routern vilken av de två datorerna den ska forwarda till.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Moonsky wrote:Om du använder NAT, så har båda datorerna samma IP utåt, och då vet inte routern vilken av de två datorerna den ska forwarda till.
Precis så, om Warcraft är låst till en standardport(vilket jag har för mig) och kräver att man har porten "skarpt" utåt så går det inte att vara host samtidigt på två datorer bakom routern
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply