Datorbutiken har under det senaste året haft många ekonomiska bekymmer, och trots sammanslagningen med JME Data förra året så står det nu klart att DB.se ej längre finns.
För kunderna innebär detta att beställda varor som inte ännu levererats har makulerats, och därmed inte kommer att nå beställarna. Vidare så drabbas dem som betalat i förskott av ytterligare huvudbry då datorbutiken avsäger sig ansvaret för dessa transaktioner, och hänvisar istället till den egna banken.
Kundärenden, returer, mm. hänvisas till hårdvarutillverkarna, något som säkerligen kommer att sticka i ögonen på dem som har garanti kvar på sina produkter och stött på problem.
Som huvudsaklig orsak till konkursen anger Shoppingsajterna AB att den globala ekonomiska krisen satt den sista dödsstöten i ett redan krisdrabbat företag.
källa: www.datorbutiken.se
Shoppingsajterna Svenska AB, bolaget bakom datorbutiken.com, har idag 2008-11-17 ansökt om konkurs vid Lunds Tingsrätt
Har du ett öppet ärende i någon form, exempelvis order eller retur, klicka här för frågor och svar.
Den direkta orsaken är den kraftigt vikande försäljning som bolaget har drabbats av under de senaste månaderna. Detta i sin tur beror på den finansiella kris som Sverige befinner sig i, vilket har inneburit att kunder kraftigt har dragit ner på sina inköp av hemelektronik.
Det hela är väldigt tråkigt för alla som jobbar på företaget, men även för leverantörer och kunder. Styrelsen har arbetat intensivt med att finna en lösning på situationen, men då man alltjämt dras med en för stor kostnadsmassa i kombination med den vikande försäljningen ser man inte längre möjligheten att kunna driva verksamheten vidare i nuvarande form.
Så snart tingsrätten har utsett en konkursförvaltare så kommer här på denna sida finnas mer information om vart de som drabbats skall vända sig.
Frågor och svar
Fråga: Jag har en order hos datorbutiken.com - kommer jag få den levererad?
Svar: Nej, troligtvis inte. Alla leveranser har stoppats men vissa kan redan vara på väg.
Fråga: Jag har betalat min order med kort, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta banken/kortutställaren och reklamera din betalning. På de flesta bankers hemsidor finns blanketter för detta att ladda ner.
Fråga: Jag har betalat min order i förskott, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren så snart sådan utsetts och framför dina anspråk.
Fråga: Jag har en defekt vara som skall returneras, hur gör jag med den?
Svar: Kontakta tillverkaren i första hand, många tillverkare har egen serviceorganisation.
Fråga: Jag har ett inneliggande returärende, vad händer med detta?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren, be att få varan tillbaka, kontakta därefter tillverkaren.