Har jag strömförsörjningsproblem?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
lillasked
Posts: 5
Joined: 2008-11-27 16:11:47

Har jag strömförsörjningsproblem?

Post by lillasked »

Jag har haft alla möjliga tänkbara problem med detta bygget. OS:et har säkert installerats om 10 ggr, jag har bytt ut minne, hårddisk och nätagg. Dessutom misstänkte jag att det kunde vara moderkortets interna grafikchip som kanske var kass. Installerade därför externt grafikkort. Fortfarande samma diffusa problem, nämligen:

Datorn hänger sig efter ett tags användande, ibland några timmar, men nu på sista tiden hinner datorn knappt boota innan den fryser. Ibland med blåskärm och stop-meddelande, men lika ofta utan. Det händer också att jag inte får ut någon bild överhuvudtaget när jag startar upp den. Dock surrar systemet igång fint, så ström har jag ju. Funderade på att posta stop-meddelandena här, men eftersom det är olika varje gång känns det meningslöst. Det kan nog vara "dumping physical memory" som är det vanligaste blåskärmsmeddelandet.

Jag fattar inte vad problemet kan vara. Har jag ett defekt moderkort, eller för lite ström? Corsairs 520-wattare borde väl räcka tycker jag, eller?

Kan man få lite förslag på saker man ska kolla? Har redan läst felsökarguiden, men kan inte se nånting där som skulle avhjälpa mitt problem.

Mitt system är följande:

Moderkort: Asus M3A78-EM
Minne: 2 x 2Gb Kingston HyperX 1066
Processor: AMD 9350 Quadcore 65W
HD: Western Digital 640gb black
Grafikkort: Asus EAH4850 512mb
Nätagg: Corsair HX520W
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

HX520 ska kunna driva 2st av dina system så det är inte nätagget som är för svagt. Låter som moderkorts eller minnesrelaterat, men då du har bytt minnen utesluter det troligen minnet i sig. Låter som något med moderkortet snarast. Om du vill och har tid kan du ändå provköra memtest och se om några fel poppar upp.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
lillasked
Posts: 5
Joined: 2008-11-27 16:11:47

Post by lillasked »

Tack för svaret, men kan memtest även diagnosticera moderkortsproblem? Jag har ju uteslutit minnesstickorna som felkälla redan
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

lillasked wrote:Tack för svaret, men kan memtest även diagnosticera moderkortsproblem? Jag har ju uteslutit minnesstickorna som felkälla redan
Om problemet på moderkortet är relaterat så att det skapar minnesproblem ja, annars nej. Finns inget enkelt sätt att diagnostera moderkortsproblem egentligen, enklast är att byta ut åbäket och se om det blir bättre eller börja i något hörn som går att felsöka, t ex minnesrelaterat strul.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
lillasked
Posts: 5
Joined: 2008-11-27 16:11:47

Post by lillasked »

Snart åker burken ut genom fönstret alltså....

Nu har jag även bytt moderkort. Igår prövade jag burken med nya brädan, och efter lite standardtrassel går den igång som den ska. In i windows går den och jag satt till och med o spelade call of duty 5 innan jag stängde av den, nöjd med att äntligen ha hittat problemet.

Sen idag när jag startar upp den, så stannar den efter att ha räknat upp ram-minnet. Inget händer. Jag testar att starta igång den igen. Då kommer den längre. Tills det står "verifying DMI" eller nåt sånt. Sen stannar den.
Provar att starta om den ytterligare en gång. Då kommer jag faktiskt in i windows, men ungefär en sekund efter att jag ser skrivbordet fryser datorn och chassihögtalaren börjar pipa med ett konstant pip.

Hur kan den ha funkat perfekt igår, men idag, utan att ha gjort något, så strejkar den???

Snälla, hjälp!

Det nya moderkortet är förresten ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H
I övrigt samma setup.
Post Reply