En man av värld

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

En man av värld

Post by Joel »

Hej allihopa.

Jag är väldigt intresserad av att veta hur man kan/bör bära sig åt för att bli en man av värld.
Den här frågan har jag inte kunnat finna något svar på trots Google, vänner eller päron, varför jag vänder mig hit.

Halp?
meh
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Memorera Systembolagets vin och cognacslistor. Skaffa en postbox i Frankrike. Gå på seminarier med folk från tankesmedjan Timbro för att få en användbar uppfattning om världen utan att behöva möta den. Tvinga dig igenom några av Ranelids böcker och klä dig som Billgren.

Så, det var den snabba vägen.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det är precis som vanligt, alla stora världsliga frågor hamnar på 64bits.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det finns inga genvägar, du måste studera politisk vetenskap vid Sorbonne.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Det låter jättetråkigt, Harald, och jag misstänker att du skämtar.

Jag föredrar den ordentliga vägen mkk.
meh
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Joel wrote:Det låter jättetråkigt, Harald, och jag misstänker att du skämtar.

Jag föredrar den ordentliga vägen mkk.
Jag tror, om jag ska vara allvarlig, att bristen ligger i definitionen "en man av värld". Vad är egentligen det? Skall man vara en gentleman, en kulturkännare, en kosmopolit eller bara en internationell playboy?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Plugga ekonomi och bli arbetslös. Det skulle jag ha gjort. Eller jag skulle undvikit arbetslösheten. JA! Bli ekonom.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

"En man av värld" blir man väl med all erfarenhet och kunskaper man samlar på sig genom livet. Tex jag med mina 26 år är inte "en man av värld" och jag tvivlar på att jag blir det när jag 50 eller 60.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

En man av värld besitter följande (och troligtvis mer därtill):

- Orubblig självkänsla

- Intelligens

- Förmågan att undvika bakhåll

- God fysik

- Tillräckligt stort könsorgan

- Magic Missile III

...

Skämt åsido så har jag ingen definition, men självkänsla, intelligens och social kompetens är åtminstone något som krävs.
meh
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Troligen sitter inte en "man av värld" på ett hårdvarunördforum som blivit dödsförklarad sedan långt tillbaks.
Dyslexi
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MooDHooDs wrote:Troligen sitter inte en "man av värld" på ett hårdvarunördforum som blivit dödsförklarad sedan långt tillbaks.
Hey, jag är här och det enda jag saknar från Joels lista är Magic Missile III.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply