An armed society is a polite society...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

An armed society is a polite society...

Post by Big_Bird »

http://www.expressen.se/Nyheter/1.13870 ... ksaksbutik

http://www.expressen.se/Nyheter/1.13870 ... tyle=print

Eller så inte... Återigen slår det mig hur lite jag vill att vanliga människor ska ha vapen.
Last edited by Big_Bird on 2008-12-01 12:27:44, edited 2 times in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: An armed society is a polite society...

Post by lither »

Big_Bird wrote:http://www.expressen.se/Nyheter/1.13870 ... ksaksbutik

Eller så inte... Återigen slår det mig hur lite jag vill att vanliga människor ska ha vapen.
Du har rätt. Ge dem till de ovanliga i stället.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Låter ju fullt logiskt med lite vapen.
Kan inte ica börja sälja???

Tycker det verkar jättevettigt där borta i staterna :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Slutet gott, allting gott.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Om de två männen visste att alla andra i varuhuset också hade vapen, så tror jag knappast att någon av dem skulle plocka upp sitt vapen.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag slår vad om att männen och fruarna bägge var taconegrer.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: An armed society is a polite society...

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Big_Bird wrote:http://www.expressen.se/Nyheter/1.13870 ... ksaksbutik

Eller så inte... Återigen slår det mig hur lite jag vill att vanliga människor ska ha vapen.
Du har rätt. Ge dem till de ovanliga i stället.
Fördelen med att brottslingar har vapen är att de ägnar bra mycket mer tid åt att skjuta på andra brottslingar och poliser, vilka bägge har risktillägg för just den eventualiteten.
Statistiken talar dock för att "collateral" är bra mycket högre när vanligt folk får vapen.

Moonsky, om de två männen hade lagliga vapen så måste de ha varit medvetna om att alla andra i varuhuset också kunde ha haft vapen. Så ditt argument faller på det faktum att det uppenbarligen inte gick som du förutspådde.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

?standAlone=true&viewstyle=print vore trevligt att få i länkar. Så synd om min slaptop annars. x)

Men i övrigt håller jag väl med i att det är sjukt att människor skulle få gå runt med vapen.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

kr1sse wrote:?standAlone=true&viewstyle=print vore trevligt att få i länkar. Så synd om min slaptop annars. x)

Men i övrigt håller jag väl med i att det är sjukt att människor skulle få gå runt med vapen.
Fexat.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: An armed society is a polite society...

Post by lither »

Big_Bird wrote:
lither wrote:
Big_Bird wrote:http://www.expressen.se/Nyheter/1.13870 ... ksaksbutik

Eller så inte... Återigen slår det mig hur lite jag vill att vanliga människor ska ha vapen.
Du har rätt. Ge dem till de ovanliga i stället.
Fördelen med att brottslingar har vapen är att de ägnar bra mycket mer tid åt att skjuta på andra brottslingar och poliser, vilka bägge har risktillägg för just den eventualiteten.
Statistiken talar dock för att "collateral" är bra mycket högre när vanligt folk får vapen.
Det var det jag ville komma till. Expressen säger senare in i artikeln att det inte alls handlade om att tjejerna bråkade om någon leksak. Tar vi vårt förnuft till fånga, och faktiskt läser något annan artikel än Expressen, kan vi få t ex följande utdrag:
MSNBC wrote:Riverside County sheriff's Sgt. Dennis Gutierrez said the fight was not over a toy.
CBS News wrote:Authorities are still investigating but indicate the shooting may have been gang related.
FOX News wrote:Two men were shot and killed Friday inside a Toys R Us in Palm Desert, Calif., during a confrontation apparently involving rival groups, city officials said.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Äsch då. Oavsett om det var gängrelaterat så är handeldvapen ett fint sätt för människor att hjälpa den naturliga selektionen en bit på vägen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: An armed society is a polite society...

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Big_Bird wrote:
lither wrote:
Big_Bird wrote:http://www.expressen.se/Nyheter/1.13870 ... ksaksbutik

Eller så inte... Återigen slår det mig hur lite jag vill att vanliga människor ska ha vapen.
Du har rätt. Ge dem till de ovanliga i stället.
Fördelen med att brottslingar har vapen är att de ägnar bra mycket mer tid åt att skjuta på andra brottslingar och poliser, vilka bägge har risktillägg för just den eventualiteten.
Statistiken talar dock för att "collateral" är bra mycket högre när vanligt folk får vapen.
Det var det jag ville komma till. Expressen säger senare in i artikeln att det inte alls handlade om att tjejerna bråkade om någon leksak. Tar vi vårt förnuft till fånga, och faktiskt läser något annan artikel än Expressen, kan vi få t ex följande utdrag:
MSNBC wrote:Riverside County sheriff's Sgt. Dennis Gutierrez said the fight was not over a toy.
CBS News wrote:Authorities are still investigating but indicate the shooting may have been gang related.
FOX News wrote:Two men were shot and killed Friday inside a Toys R Us in Palm Desert, Calif., during a confrontation apparently involving rival groups, city officials said.
Tja... om de var med i gäng så är det ju bara som det ska vara. Ingen ko på isen med andra ord. Även om man kunde föredra att de inte sköt på varandra i leksaksbutiker.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

fisk wrote:...så är handeldvapen ett fint sätt för människor att hjälpa den naturliga selektionen en bit på vägen.
Tänk, exakt det där sade jag till en kollega idag...

Vapen är vår rättighet... jo jo visst...
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Journalistik på sämsta nivå, eller om man nu ens kan kalla det journalistik.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

fisk wrote:Äsch då. Oavsett om det var gängrelaterat så är handeldvapen ett fint sätt för människor att hjälpa den naturliga selektionen en bit på vägen.
Jag antar att du menade "naturliga urvalet".

Inte så mycket naturligt urval eller "survival of the fittest", när någon underbegåvad korkad kriminell kommer och skjuter en smart kille som dig bara för att han tycker att du har en schysst jacka eller råkar ha en dålig dag.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Moonsky wrote:Jag antar att du menade "naturliga urvalet".

Inte så mycket naturligt urval eller "survival of the fittest", när någon underbegåvad korkad kriminell kommer och skjuter en smart kille som dig bara för att han tycker att du har en schysst jacka eller råkar ha en dålig dag.
Nog har naturen dödat smarta människor urskillningslöst genom mänsklighetens historia. Det är detta jag åsyftar med 'den naturliga selektionen'. Naturen följer inte den rättvisetanke som "survival of the fittest" propagerar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply