Körkort

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Körkort

Post by IsseBisse »

Jag ska snart fylla 16 och vill skaffa körkortstillstånd. Hur ska jag göra. VV:s hemsida är inget vidare och jag har några frågor.
1. Kan jag skicka in ansökan innan jag fyllt 16 och få den beviljad fr.o.m. ett visst datum?
2. Hur betalas avgiften för körkortstillståndet. Ska man ha med ngt kontonummer, eller skicka pengar med ansökan?
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Måste du inte gå en kort kurs med din handledare för att bli beviljad körkortstillstånd?
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Här är ett bra ställe att börja:
http://www.vv.se/templates/page3____229.aspx
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

www.korkortsportalen.se is your friend.
KTM + Akrapovic = [love]
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Kalimac wrote:Måste du inte gå en kort kurs med din handledare för att bli beviljad körkortstillstånd?
Nej.
Körkortstillstånd behövs för aktuell(a) behörighet(er) oavsett om du enbart gör det genom körskola eller om du ska övningsköra privat.

phastas wrote:www.korkortsportalen.se is your friend.
Jo den är bra.

IsseBisse wrote:2. Hur betalas avgiften för körkortstillståndet. Ska man ha med ngt kontonummer, eller skicka pengar med ansökan?
Pengarna skickas kontant i ett kuvert till mig. :P
Nejdå, när du har skickat in din ansökan och den har blivit behandlad och förhoppningsvis godkänd (skriv inte att du knarkar jättemycket i hälsodeklarationen) så får du hem ett brev att du fått godkänt körkortstillstånd och att du ska betala in till något konto med plusgiro eller bankgiro (kommer inte ihåg vilket).


Ska du ta både bil och motorcykel samtidigt sen eller börjar du med motorcykel? ;)
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Post by IsseBisse »

GuessWho wrote:Ska du ta både bil och motorcykel samtidigt sen eller börjar du med motorcykel? ;)
Bara bil =)

Men det som krävs är alltså ett körkortstillstånd, som skickas in med hälsodeklaration och syntest, plus att jag och den jag ska köra med måste gå utbildning (för att köra privat)?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

IsseBisse wrote:Bara bil =)

Men det som krävs är alltså ett körkortstillstånd, som skickas in med hälsodeklaration och syntest, plus att jag och den jag ska köra med måste gå utbildning (för att köra privat)?
Om du hade kollat på vv.se eller kortkortsportalen.se hade du till slut hittat:
Det finns fem krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort.

1. Du har körkortstillstånd.
2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
3. Du har fyllt 18 år.
4. Du har avlagt godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
5. Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området (Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike). Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.
Med närliggande länkar för mer info om vilka blanketter, avgifter osv... som gäller. Där kan man läsa t.ex:
Privat övningskörning

För att få övningsköra privat måste du ha en godkänd handledare som har uppsikt över din körning. Det är handledaren som är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.

Om du ska övningsköra för personbil ska du och din handledare gå igenom en introduktionsutbildning på minst tre timmar innan du får börja övningsköra. Läs mer under Introduktionsutbildning.
In cars several processors are connected by a bus
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

IsseBisse wrote: Men det som krävs är alltså ett körkortstillstånd, som skickas in med hälsodeklaration och syntest, plus att jag och den jag ska köra med måste gå utbildning (för att köra privat)?
Jag tror att du menar rätt men skriver fel här.
Men för att vara tydlig:
Körkortstillstånd är inget du har från början och därmed heller inget du kan skicka någonstans.

Du fyller i och skickar iväg en ansökan om körkortstillstånd som ska kompletteras med hälsodeklarationen och syntest.
Syntestet kan du göra hos en optiker, många körskolor har också möjlighet att hjälpa till med det, men vet inte om de gör det om du inte skriver upp dig på deras körskola (kan ju skilja från körskola till körskola). Men en optiker fungerar lika bra.
Du kan fylla i att du ska ha körkortstillstånd för både bil och motorcykel på samma blanket ifall du skulle ångra dig och bli sugen sen. Körkortstillståndet gäller ju i 4 år så du har tid på dig.

När det är klart så får du Bevis om körkortstillstånd. Detta är steg 1 i konsten att ta körkort.


När du har ditt körkortstillstånd (när du fått hem bevis om körkortstillstånd) så kan du, köra på körskola, ansöka om att få privat handledare och, om du har åldern inne skriva teoriprov.


Har du sett denna sida --> Ansökan om körkortstillstånd <-- ?

Om du fortfarande har frågor, ring vägverket.



EDIT:
Hittade detta också:
Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader för att få gå utbildningen (man får övningsköra från det att man är 16 år).
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Vad fasiken. Skit i att ta körkort, bara att köra utan. Jag menar, jag gör ju det. Inga problem. Mycket billigare också i längden.
Allt är som det ska vara.
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

FreedomFighter wrote:Vad fasiken. Skit i att ta körkort, bara att köra utan. Jag menar, jag gör ju det. Inga problem. Mycket billigare också i längden.

inte om du blir stoppad. och nu ska vi inte uppmuntra folk att vara olagliga =)
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
Post Reply