Uppdrag: Installera patch 1.1 åt cykeln min.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Uppdrag: Installera patch 1.1 åt cykeln min.

Post by Joel »

Hej alla glada bitar.

Jag har en cykel som jag använder väldigt mycket, därför vill jag också kunna utnyttja dess potential till max.

Min första tanke var att byta hjul till tunnare modeller, det verkade rimligt att tunna hjul var bättre då alla sportcyklister har tunna hjul.
Emellertid avråddes jag från det av en god vän, som i stället menade att uppgraderade pedaler skulle fungera bättre.

Av dessa nya pedaler fanns två olika, en billig sort, en dyr sort.
Den billiga sorten var typ bara spännen över fotens framsida, medan den andra sorten var mer avancerad,
tramporna var oberoende av varandra (har jag för mig) samtidigt som en större del av foten är fäst vid pedalen.

Som ni säkert förstår är jag osäker på både det ena och det andra, men jag ska definitivt göra något i den här stilen i alla fall.

Vad föreslår ni?
meh
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Annars så kan du ju köra på Version 2.0 direkt. :)
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

I mitt liv är poängen med cyklar inte att de ska ge dig 0 motion, så jag gillar inte din idé, men tackar för att du tog dig tid att skriva i min tråd ändå.
Last edited by Joel on 2008-12-03 18:54:17, edited 1 time in total.
meh
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Joel wrote:I mitt liv är poängen med cyklar inte att de ska ge dig 0 motion.
Du kan fortfarande trampa för att åka fortare eller för att få bättre acceleration. :)


Men annars så om du vill åka snabbt på cykel och inte ha hjälp av någon motor så blir väl downhill cykling det mest effektiva, dock blir du då starkt begränsad av var du kan åka om du konstant ska ha nerförsbacke...

Annars så är det väl att ha en cykel med lågt rullmotstånd och ett gäng växlar, sen ju högre hastighet du kommer upp i, desto större roll spelar luftmotståndet, så med en mer liggande körställning kanske du kan komma upp i högre genomsnittshastighet. Det är väl därför tävlingscyklar (för asfalt) är utformade som de är...

Om det är motion du är ute efter så försök att hitta backar med lagom lutning att cykla uppför med lite tempo...

...eller vad var det du var ute efter?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Alltså, jag cyklar till mina föreläsningar varje dag, det är ganska exakt en mil dit sedan en mil tillbaka.
I medvind lyckades jag göra det på 23 min vilket i min mening inte är snabbt nog, jag vill vara mer hardcore, helt enkelt. Inga nedförsbackar här inte.
meh
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Smala hjul är bra om man vill ha ner rullmotståndet, men värdelöst om man kör på något annat än asfalt. Så kör du på grus osv.. är det som din kompis säger en dålig idé. Men kör du enbart i bebyggelse så funkar smalare hjul utmärkt.

Du kan se till att fixa bra bromsar med, om du inte redan har det.
In cars several processors are connected by a bus
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Joel wrote:Alltså, jag cyklar till mina föreläsningar varje dag, det är ganska exakt en mil dit sedan en mil tillbaka.
I medvind lyckades jag göra det på 23 min vilket i min mening inte är snabbt nog

10km, om du hade cyklat det på 20 minuter så hade det motsvarat en genomsnittshastighet på 30km/h. Om du är ung och frisk och har bra kondition så borde du klara det om det är plant (ingen lutning), jämnt underlag (asfalt), du inte har för grovmönstrade däck (även om de inte är jättesmala) och vindstilla.
Eller ja, det beror ju på lita andra omständigheter också naturligtvis. Är det exempelvis mitt i vintern så du har tjocka vinterkläder på dig och dessutom tung packning med 15kg skolböcker så blir det naturligtvis betydligt jobbigare än om du cyklar mitt i sommaren o shorts och T-shirt och ingen packning. Sen om det är mycket övergångsställen med rödljus och dylikt så det blir mycket start och stopp så är det också jobbigare än att kunna cykla konstant.

Träning ger mer om man anstränger sig mer också, så om du pressar dig mer så kommer du också orka mer (inom vissa gränser). Sen är det klart skillnad på att bara träna för tränandets skull. Då kan du duscha efteråt. Jag antar att du inte vill komma till skolan genomblöt av svett.

Om du inte redan har det så kanske det kan vara en idé att skaffa en cykeldator? Att kunna se vilken nuvarande hastighet eller genomsnittshastighet du har kan fungera som en sporre att göra det lite snabbare också.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag uppskattar ditt engagemang :)

Det är inget problem för mig att bli genomsvett på väg till skolan, jag brukar ha en kvart på mig att skölja de svettigare kroppsdelarna, vilket duger utmärkt.

Jag håller gärna en snitthastighet på 30 km/h, men som du säger är det många rödljus och tätbefolkade cykelvägar jag cyklar på så det drar givetvis ned lite. Det fixar man genom att hålla högre hastighet under långsträckorna ;)

Cykeldator kan vara en bra idé, men eftersom en pedaluppgradering skulle ge mig tillgång till fler muskelgrupper tänker jag prioritera det före eventuella hjulbyten. Har du/någon koll på dessa förunderliga pedaler?

Joel
meh
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ett par cykelskor och några klippedaler? Hade ett par duo-pedaler ifrån Shimano på min gamla cykel där ena sidan var "vanlig" och andra sidan hade SPD. typ här

Att försöka cykla fort på tättraffikerad cykelväg låter som en idiotisk idé dock, spara träningstillfällen till när man tränar, så att man kan ta i ordentligt utan risker för både egen och andras hälsa.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

vad har du för cykel då? har du en sån där lätt grej men böjd bock styre så skall de väll vara tunna däck. Men då skall du som sagt endast hålla dig till asfalt, om ens de. Har du däremot en äldre cykel modell kronan eller liknande så skall det vara standard ballong däcken! kanske går trögt att komma upp i fart men då du väll gjort det så rullar det nästan av sig sjv om du har bra lager. dessutom får du väldigt bra motion av den.

och den funkar lika bra på en grus väg som på motorväg om det skulle vara tillåtet.

en helt vanlig kärringhonda klår nog det mesta eg. med kärringhonda menar jag ju inte en moppe. utan en helt vanlig cykel. alltså en sån man ser överallt. modell tjej så man slipper pungkrossarstången. det måste ju finnas en anledning till att man ser fler sådana än både mbs och sportcyklar?

en sån här modell menar jag:
Image
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hur har du det med rödljus och övergångsställen? Ju mer du måste stanna och sätta ner fötterna desto sämre idé är det med såna därna hi-fi-skor.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag hade aldrig för avsikt att byta skor, givetvis ska det vara smidigt att stanna och sätta ned foten. Och nej, så trafikerad är cykelvägen inte, varför skulle jag riskera mig själv eller andra för lite extra fart?

Min cykel är skeppshult, antingen 26" eller 28", osäker, men det är varken en BMX, mountainbike eller sådan där tunnhjulad grej som är snabbare än resten.
meh
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Det är inga som helst problem att kicka ur foten ur ett par SPD:er vid rödljus, jag gör det dagligen. Dock så när jag inte cyklar på transportsträckor utan mer i staden där bilar är inblandade, så har jag minst en fot lös.

Jag har Shimanos vändbara pedaler, sådana som HLC länkade till. Rekommenderas.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Heii!
Jag kan väl rekommendera följande saker för att få upp farten:
Pakethållare - har du ryggsäck? placera den på pakethållaren, du kommer höja din fart. Ryggsäck på ryggen blir mycket tyngre än en på pakethållaren.
Bättre pedaler +++

På min cykel har jag dessutom jättetunna däck, självklart är det jättelätt att cykla, men du får väl göra någon avvägning där. Men ju tunnare däck, desto lättare att komma upp i hög fart.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Min pakethållare är inte stor nog för att hålla ryggsäcken på plats, men jag har korg framtill; ekvivalent?

Bättre pedaler +++? Alltså, jag pallar inte skaffa nya skor för att cykla snabbare, biten thalagor sade att det fanns pedaler man kunde spänna eller knäppa fast skon med, men även att någon pedalmodell fanns som på något sätt gjorde pedalernas rörelse oberoende av varandra, samt att man fick tillgång till tibialis, höftböjaren och hamstrings.

Angående däcken hävdade thalagor att det troligtvis inte gav mycket med tunnare däck på en cykel som möjligtvis inte var designad med tunna däck i åtanke.

Halp? :)
meh
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Jo, med SPD-pedaler och skor, så kan du "dra" med ena benet och "trycka" med det andra. Du kommer känna stor skillnad i både hastighet och träning av baksida lår och underben.

Du har alltid nytta av smalare däck, då det minskade rullmotståndet gör att det går fortare. Sedan kanske du inte ska byta till race-däck för då behöver du byta fälg. Kolla dimension du har idag (förmodligen runt 35mm) och byt till mellan 25-28 mm. Gör stor skillnad, men funkar fortfarande ok på hårdare grusvägar.

thalagor får gärna utveckla det där med "oberoende" pedaler. Skulle du kunna sitta stilla med ena benet?
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

larsan wrote:med SPD-pedaler och skor
Måste jag verkligen köpa cykelskor? Jag håller gärna nere utgifterna om det går.
meh
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

För SPD ja, om du nöjer dig med t.ex. de här hållarna man sätter fötterna innuti så slipper du skodelen men frågan är väl hur bra det fungerar.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Kanske kan du montera hjulen med fluid-bearing och nån riktig hal olja.

Kanske kan du bygga en ram i aerogel? eller något komposit material?
Annars får det kanske bli aluminium.

Kanske kan du bygga dit en generator som du använder för att ladda din telefon eller lyssna på radio från energi du får när du cyklar.

Kanske kan du köpa en hög-reflex jacka.

Kanske kan du köpa en hjärtslagsmätare eller pulsmätare.

Kanske kan du montera en GPS.

Du kan vara wigger, och montera spinner på hjulen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spinner_(wheel)
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Nåja, ett byte till 25-28 mm verkar rimligt, jag hade 35 mm brett däck och 25 mm bred fälg - problem?

Jag tänker inte köpa nya skor för att cykla snabbare, jag vill att all utrustning ska vara på cykeln, inte något jag kan glömma hemma.
Vilka pedaler är då att rekommendera? Jag är verkligen helt grön på detta, uppskattar all hjälp jag kan få.
meh
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Du måste ha hjälm!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Moonsky wrote:Du måste ha hjälm!
:-*
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Joel wrote:Jag tänker inte köpa nya skor för att cykla snabbare, jag vill att all utrustning ska vara på cykeln, inte något jag kan glömma hemma.
Vilka pedaler är då att rekommendera? Jag är verkligen helt grön på detta, uppskattar all hjälp jag kan få.
Jag har pedaler på min cykel med SPD på ena sidan och vanliga på andra.
Det är verkligen underbart att cykla med riktiga cykelskor. Man fullkomligt flyger fram ^^
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Aj då, är det verkligen så illa?
meh
Post Reply