Löda Stift på Processor?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Löda Stift på Processor?

Post by Baurken »

Hejsan, Har en AMD Phenom 9850 Quad-Core Black Edition som det fattades 3 stift på vid leverans men som Komplett vägrar ta emot även fast det är 3 års Garanti på den och den aldrig varit monterad så blev tvungen att köpa en ny processor så tänkte ifall det kanske går att löda dit dom stiften? Isåfall så har jag ju iallafall någon användning för dom 2000-kronorna som känns ganska bortkastade nu. Någon som har gjort något liknande förut?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Det går med rätt utrustning och en stadig hand, risken för att man sabbar det permanent är såklart än mer överhängande om man inte har det. En polare råkade ha av 2 piggar på en P4'a men det löste vi genom att sätta piggar i sockeln istället som fick kontakt med processorn. Men det är ju inte helt riskfritt om man inte riktigt är säker på vad man håller på med.

EDIT: Kom på att phenoms är helt tomma där stift inte ska sitta.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Okej, Vilken utrustning skulle du rekommendera? Har en vanlig lödkolv men den är ju alldeles för stor. Kan ju pröva stoppa ner pinnar in sockeln också, Det var ganska smart. Av vad gjorde ni stavarna? Antar att dom kanske måste vara lite längre än orginal eftersom dom kanske sjunker ner en bit i sockeln så dom inte får kontakt med processorn?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Vettekatten vad som brukar användas för sådant, har själv en lödstation för finelektronik med smal spets och sedan en stativ för att hålla fast det man löder. Även då finns det en risk att man sabbar saker, det är ju inte gjort för att lödas. Vet inte hur AM2 sockeln ser ut under och hur långt ner stiften går och om det kan kortsluta något heller, bara provat på äldre prollar. Jag använda längder i silverplätterad koppar tagna från en kabel då, men det är bara gissningar och förslag på hur man kan tänkas få det att fungera. Det är enormt många pinnar så det kan bli svårt...

Bästa vore om du kunde få den bytt, men då den är skadad kan det bli svårt även om du själv inte orsakat skadan.

Kanske någon annan har lekt med nyare prollar? Man får även tänka på att värmen kan skada processorn.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Komplett ville byta ut den, Även fast jag inte har orsakat skadan. Har beställt en ny processor så jag tänkte kanske försöka uppgradera min gamla server ifall jag lyckas löda på dom där stängerna. Det gör inte så mycket om den går sönder i skapandet, Inte direkt så jag har någon bättre användning så lika bra att försöka få till den :)

ska pröva stoppa ner stänger i sockeln och boota upp.
Post Reply