Vad ska man ta betalt för annonser på nätet?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
Zerbworld
Posts: 222
Joined: 2005-01-05 16:43:31
Contact:

Vad ska man ta betalt för annonser på nätet?

Post by Zerbworld »

Hejsan alla glada!

Jo det är såhär att jag och en vän till mig har ideer om att skapa ett forum som vi tror har ganska stor efterfrågan efterssom liknande bara finns på engelska. Men vi har ett stort problem, vi vill göra det här vid sidan av och alltså inte få fööör mycket arbete och försöka få det att bli plus minus noll i utgifter inom ett par år. Pengarna man drar in på sidan ska alltså täcka mitt webbsidearbete och webbhotell, domän kostnader o.s.v.

Ett sätt att tjäna pengar på sidan är ju annonser men hur gör vi för att ta betalt av företag som vill annonsera på vår sida? Jag har läst massa om pay per click och så men allt är fortfarande en himla röra för mig. Jag har googlat runt i två dagar nu utan att hitta några konkreta svar så snälla hjälp oss.

Har ni andra förslag på sätt att tjäna pengar på ett serriöst forum och webplats så skriv gärna de också.

tack på förhand

/Viktor
Hemsida:.www.zerbworld.se
Google....varför lär man sig aldrig :p
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Google annonser fungerar ju jättelätt... Bara att registrera sig och klistra in en kod på sin hemsida, och så börjar pengarna komma då folk klickar på annonsen... De är också bra mycket mindre störande, eftersom de bara är text...

Annars avtal med ett företag om att de betalar 200 kr/vecka för en annons på din första sida typ?

Annars kanske avtal med ett företag om att de fixar servrar i utbyte mot annons eller nåt oO?

Domain kostar väl bara runt 150 kr / år eller nåt så.. :)

Har bara använt Googles annonser själv, på min blogg... Men ingen tycks klicka på dem.. (inte så välbesökt :D)
Här var det tomt...
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

walliski wrote:Google annonser fungerar ju jättelätt... Bara att registrera sig och klistra in en kod på sin hemsida, och så börjar pengarna komma då folk klickar på annonsen... De är också bra mycket mindre störande, eftersom de bara är text...

Annars avtal med ett företag om att de betalar 200 kr/vecka för en annons på din första sida typ?

Annars kanske avtal med ett företag om att de fixar servrar i utbyte mot annons eller nåt oO?

Domain kostar väl bara runt 150 kr / år eller nåt så.. :)

Har bara använt Googles annonser själv, på min blogg... Men ingen tycks klicka på dem.. (inte så välbesökt :D)
Men det fungerar, är enkelt och så?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Också kört med Google Ads på mitt forum, Drar in ganska mycket pengar och är väldigt enkelt och mycket diskreta annonser så det kan jag rekommendera.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Raspberry wrote:Men det fungerar, är enkelt och så?
Vet inte hur det fungerar med betalningen... Har fått ihop kanske 10 USD hittils.. xP....

Men ja, det är så enkelt att man registrerar ett konto, fyller i ett formulär och får en kod som man sätter på sin sida... Sedan är det bara att vänta på godkännande och att pengarna skall rulla in :D
Man får alltså olika webbsidor till samma konto om man vill ha det så också...
Här var det tomt...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

En .se kan du få för 9kr hos loopia just nu (första året), .se är att föredra om det är ett svenskt forum.

Ska du sälja annonser till företag så bör du ha en sida med många besökare alternativt en väldigt nischadsida och hitta en annonsör inom just den nischen. Tänk också på att sälj tar tid, alltså är det en kostnad. Har man en riktigt stor och generell sida kan man sälja annonser per sidvisningar, men då behövs det kvantiteter. Ett exempel är Facebook som tar ca 70 - 150 öre per 1000 sidvisningar.

Det enklaste är nog att använda dig av en mellanhand, ex. Google AdSense eller ett affilliatenätverk.

Angående betalning på AdSense så måste du nå upp till ett visst belopp innan du kan ta ut pengarna, jag tror att det är ca 100$. Glöm inte att skatta!

Berätta gärna vad det är för forum sen när ni börjar bli klara :)
Post Reply