Starta Import/Export Foretag

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Starta Import/Export Foretag

Post by phonak »

Hej,

Har planer pa att starta ett import/export foretag av bilar. Planerna ar att skicka bilar fran USA till Sverige. Dock sa pratade jag med tullverket och dom vill tydligen ha 25% av varje bil's varde i moms.
Finns det nagot satt att skriva av den momsen pa ett foretag? Eller nagot annat kryphal for att slippa betala den momsen?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det borde väl vara avdragsgiltigt. Du får väl då tillbaks momsen efteråt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Tack!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dålig timing med valutakurserna.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Lugna puckar, det kommer skifta..
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Får se nu om jag har fattat det rätt.


Du köper en bil utanför Sverige men struntar i att betala in momsen?
Du vet väl att någon, antingen du eller din köpare, måste betala in den i slutändan? Upplyser du inte din köpare om det så är det bedrägeri.

Enda sättet för dig att slippa momsen är att köpa in bilarna och leasa ut dem, då skulle du kunna lyfta den... men du slipper inte undan tullen.

HLC: Gäller bara om han utnyttjar bilen i verksamheten typ tjänstebil.
DDS for life!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

borz wrote:HLC: Gäller bara om han utnyttjar bilen i verksamheten typ tjänstebil.
länken till skatteverket wrote:Du får göra avdrag för momsen på inköp av personbil endast om du använder bilen för:
återförsäljning i bilhandel
Eftersom han pratade om att starta ett företag förmodade jag att han även tänkte räkna sig själv som bilförhandlare.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

HLC wrote:
länken till skatteverket wrote:Du får göra avdrag för momsen på inköp av personbil endast om du använder bilen för:
återförsäljning i bilhandel
Eftersom han pratade om att starta ett företag förmodade jag att han även tänkte räkna sig själv som bilförhandlare.

Exakt! Jag drar ett exempel.
Du köper en bil från bilaffär och säljer den vidare. Du lyfter den ingående momsen då du betalar den utgående. Alltså slutkunden får betala "din" moms och inte du.

Han nämner också klart och tydligt att han vill starta ett företag för import/export av bilar. Det han fösöker hitta är någon form av kryphål som inte finns.
DDS for life!
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Jag har pratat med bade skatteverket och tullverket, och enligt dom kan jag dra av bade momsen och tullavgiften. Och ja, jag kommer ocksa att salja bilarna som ett foretag. Sa lange jag inte betalar momsen sa ser jag inga problem.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

borz wrote:Exakt! Jag drar ett exempel.
Du köper en bil från bilaffär och säljer den vidare. Du lyfter den ingående momsen då du betalar den utgående. Alltså slutkunden får betala "din" moms och inte du.

Han nämner också klart och tydligt att han vill starta ett företag för import/export av bilar. Det han fösöker hitta är någon form av kryphål som inte finns.
Kunden betalar väl ändå momsen på priset kunden köper bilen för, inte momsen som bilförhandlaren betalade när han importerade bilen, alltså inte samma moms.

Det enda problemet är väl att man behöver ligga ute med en massa moms tills det blir tillbakabetalat varje år som jag förstått det.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Varför skulle du slippa tullen?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

HLC: Helt korrekt.
Han betalar in momsen som vanligt, därefter lyfter han den ingående momsen från den utgående som han får från slutkunden.
Slippa momsen helt kommer han inte att göra. Det betyder i praktiken att han får ligga ute med pengarna ett par månader.

Tullen däremot slipepr han inte, men om jag har förstått det hela rätt så har Sverige och USA ett handelsavtal så tullen borde inte vara så farligt högt.


Själv tycker jag att man inte är riktigt mogen för att starta företag om man ställer momsfrågor på ett datorforum.

EDIT: Det är ofta mycket snack och diskutioner kring detta då det råder allmän missuppfattning att företag inte betalar moms eller är "momsfria".
ALLA företag betalar moms, bara att de kan lyfta momsen betyder inte att den inte betalar in den.
DDS for life!
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Läste för några år sen om hur folk importerade bilar/motorcyklar från USA genom annat EU-land först, i deras fall företag i Tyskland. Sen tog de in fordonen in via Tyskland och det hela slutade billigare för dem än om de hade dirketimporterat.

Fanns då speciella företag dit man kunde vända sig som skötta det mesta som hade med transporten från USA till Tyskland, resten fick man fixa själv (vilket i sig inte är svårt).

Vet dock inte om dessa finns kvar än. Bör ven tilläggas att de som nyttjade den tjänsten var privatpersoner som ville ha in en bil, inte företag, så vet inte hur nyttig info detta var för dig.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

När jag kollade upp detta (i samband med att jag köpte en bil efter att ha flyttat till USA) var tullavgiften 10% som beräknades på inköpspriset och frakten. Efter det lades momsen på 25% på så den kumulativa merkostnaden skulle bli 38%.

För min del visade det sig sedan irrelevant eftersom dessa avgifter inte gäller vid immigration.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

USA har bara skit bilar.
Importera inte deras skräp.
Det är stora, feta, tjocka, kassa och slukar bensin.

Ska man ha en bil, så ska den vara japansk.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

borz: Med minimala utgifter, och stora mojligheter sa finns det ingen anledning att inte gora det.

Nem: Well, jag ringde tullverket och berattade min situation och det var svaret jag fick.

Moonsky: Jag bryr mig inte. For det forsta hade inte tankt kora en Amerikansk bil privat. Och for det andra vem har sagt att jag tankte importera bilar av amerikanskt marke?

Jag har iaf fatt svaret jag letade efter. Traden kan lasas, tack.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Moonsky har du någonsin skapat ett inlägg värt att läsa?
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Explorer wrote:Moonsky har du någonsin skapat ett inlägg värt att läsa?
Ja det har han, why?
Dyslexi
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

MooDHooDs wrote:
Explorer wrote:Moonsky har du någonsin skapat ett inlägg värt att läsa?
Ja det har han, why?
Antagligen för att en stor del av hans inlägg bara hackar ner på folk...
Här var det tomt...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag gillar Moonsky - och speciellt hans/hennes stil att skriva.
Dikt av Moonsky wrote: Så varmt och poetisk i vintermorgonens dvala. Där borta går en struts och äter en koala.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Longstock wrote:Jag gillar Moonsky - och speciellt hans/hennes stil att skriva.
Dikt av Moonsky wrote: Så varmt och poetisk i vintermorgonens dvala. Där borta går en struts och äter en koala.
Inte jag.
Det var någon annan.
När jag registrerade mig på det här forumet, så registrerade jag mig som "Moonsky". Sedan fick jag efteråt reda på att det var någon tidigare som hade haft det namnet. Vet inte varför det gick att registrera om någon redan haft det.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Explorer wrote:Moonsky har du någonsin skapat ett inlägg värt att läsa?
Svar: Nej.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

phonak: Det var inte så jag menade. Den sammanlagda kunskapen på 64bits är väldigt hög så du lär ändå få hjälp här. Det jag menade var att du borde utforska möjligheterna noga - inte roligt att kasta sig in i ett projekt och sedan försöka lösa problemen löpande. Betydligt bättre at läsa på, gå lite kurser och försöka förbereda sig på alla eventuella problem.


Moonsky: Vill inte vara elak men jag upplever att du har blivit forumets clown. Och det värsta av allt är att de flesta gillar att tracka ner på dina stundtals värdelösa inlägg... ungefär som jag gör nu. Något att tänka på!
DDS for life!
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

borz: Jag studerar business just nu i skolan, sa att ta andra kurser ar inte aktuellt. Samtidigt sa kan jag inte ta kurser om jag skulle vilja det, eftersom jag vill veta om Sverige specifikt, och jag bor inte i Sverige langre.. Darfor soker jag hjalp dar jag tror att jag kan fa det.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

På ett forum för datorintresserade.
Post Reply