JULAFTON 2008!!11

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

snigel wrote:
xianze wrote:Det blir vad man gör det till? =)
För många av oss blir det var släkten gör den till.
Det är endast du som kan välja hur du vill tolka en situation.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Det är endast du som kan välja hur du vill tolka en situation.
När onkel Elof är full, pissar på mattan, slår sina barn och tafsar på sin syster så är det du som har en dålig inställning. Vad annars?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:
wille wrote:Det är endast du som kan välja hur du vill tolka en situation.
När onkel Elof är full, pissar på mattan, slår sina barn och tafsar på sin syster så är det du som har en dålig inställning. Vad annars?
Nej, då väljer man att tolka att elof är ett maktfullkommet äckel och ringer snuten illa bums. Eller du kanske väljer att tolka det som en invit till att slåss/tafsa/pissa du också?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:
Andrej wrote:
wille wrote:Det är endast du som kan välja hur du vill tolka en situation.
När onkel Elof är full, pissar på mattan, slår sina barn och tafsar på sin syster så är det du som har en dålig inställning. Vad annars?
Nej, då väljer man att tolka att elof är ett maktfullkommet äckel och ringer snuten illa bums. Eller du kanske väljer att tolka det som en invit till att slåss/tafsa/pissa du också?
Med andra ord blir julen vad släkten gör den till. Ingen idé att ens försöka påstå något annat.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Andrej wrote:Med andra ord blir julen vad släkten gör den till. Ingen idé att ens försöka påstå något annat.
Med din logik är all social interaktion direkt determinerande för hur vi agerar, vilket skulle göra det omöjligt att interagera till att börja med... ELLER???????????????!!!!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

sredna: Nu verkar du krångla till det för dig själv. Det enkla sättet att se det på är att släkten och familjen är fler än dig (eller mig) och över de flesta av dessa så har du inget veto mot hur de beter sig. Alltså, förenklat - din familj och släkt har kollektivt mer makt över situationen än vad du har. Alltså, din jul (om du tillbringar den med släkt och familj) blir i större grad vad dom försöker göra den till till än vad du försöker göra den till.

Klyschan om att det är upp till en själv att tolka positivt är bara urbota dum.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:Med andra ord blir julen vad släkten gör den till. Ingen idé att ens försöka påstå något annat.
Vad jag menar är att du kan bannemig göra julen till någonting själv. Du kan välja om du blir förbannad på släkten eller om du njuter av sällskapet hos de som faktiskt inte är så jävliga. Det finns självklart alltid extremfall där man inte bör tolka allt positivt, som farbror elof. I de flesta övriga fall kan du dock välja hur du vill uppleva det. Ser du problem eller ser du möjligheter?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille, för många är julen i sig självt ett extremfall och ingen mängd av positivt tänkande förändrar det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Andrej wrote:Klyschan om att det är upp till en själv att tolka positivt är bara urbota dum.
Eller så är det du som är dum om den inte funkar för dig, nigger.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

sredna wrote:Eller så är det du som är dum om den inte funkar för dig, nigger.
word.

Vadå, har du en fitta till släkt, dumpa släkten. Fira ihop med andra........
Har du en flickvän som inte har en fitta till släkt, fira med henne?
Är du en fitta och har en släkt som inte är en fitta, tja. fira i din ensamhet och ha tråkigt?...

Förstår inte problemet, men självklart det kommer alltid finnas pessimister som ogillar saker, glaset är halvtomt etc.. Det är väl inte så mycket att göra någonting åt antar jag. Det är väl bara till att acceptera att du; ifall du är pessimist, alltid kommer att ha tråkigt, alltid kommer att trycka ner och göra situationen lite tråkigare för andra?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

xianze wrote:Det är väl bara till att acceptera att du; ifall du är pessimist, alltid kommer att ha tråkigt, alltid kommer att trycka ner och göra situationen lite tråkigare för andra?
Men... vad gnäller du då om? Saken tycks vara helt i ordning.

Jag gillar inte julen, jag gnäller på julen, du gillar inte att jag inte gillar julen, du gnäller på mig för att jag inte gillar julen, jag gnäller på julen och att du gnäller på mig, du gnäller vidare.

Skämt åsido; ditt fel är att du generaliserar samtligas jul och inte tar hänsyn till varje enskild människas jul.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply