X1950XT vs. 7800GTX

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

X1950XT vs. 7800GTX

Post by Static »

Hej!

Funderar på att köpa något av ovanstående grafikkort begagnat. Priset för varje kort ligger på 300kr så där skiljer sig åtminstone inget...

Vilket kort är snabbast? Detta är givetvis en viktig fråga även om jag kan gissa mig till svaret. Andra faktorer räknas dock oxå in, såsom energiförbrukning, ljudnivå, o.s.v.

Datorn som ovanstående kort kommer att sitta i har ganska modesta resurser för tillfället (bl.a. Intel 915 chipset), med ganska långsamma minnen som främsta flaskhals. (köper dock gärna några PC3200 stickor bara priset är rätt)

Kom med tips och råd så jag kan köpa "rätt" kort till min dator!
//Satic
Har en åldrig Intel 3.2gHz burk...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Tror nog X1950XT är snabbast. Google har garanterat svar på den frågan.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

Tror nog du har rätt i att ATi kortet är snabbast... Men hu mycket låter det och hur mycket kräm behöver det ha? Vill ju inte behöva ha ett helt kärnkraftverk utanför knuten, så att säga...

Det är alltså nästan lika viktigt att kortet är svalt och tyst som att det är snabbt...

/Johan
Har en åldrig Intel 3.2gHz burk...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Hur tysta dom är beror helt på vad det är för kylare på dom. ATI kortet tror jag nästan är varmare. Det är inte många grafikkort som är tysta när du stressar korten, men har dom temperaturstyrda fläktar ska dom vara tysta i idle iaf. Som sagt, google.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply