(illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Maqe2, nästa gång jag ska ha lönesamtal med min chef så ska jag bjuda in dig så att du kan tala om för honom hur mycket jag ska ha.
Som tur så lever vi inte i planekonomi och ens lön bestäms av hur eftertraktad man är.

"Bakåtsträvare" försöker upprätthålla en miljö där man kan skapa något utan att vara rädd att förlora kontroll. Du inser detta den dagen du lyckas skapa något som du kan sälja.


Ståhl, helt korrekt fildelning går ej att stoppa. Dock går det att minska på piratkopierat material.
DDS for life!
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Personligen tycker jag som vissa andra att bristen på lagliga alternativ är den stora dealbreakern. Ta t ex 'X3 Terran Conflict' Jag är intresserad av att spela, jag kan köpa det i affär för 260Kr eller så, då har det dock skydd till förbannelse och jag kan inte spela utan den förbaskade skivan som för oväsen eller ens ha vissa program installerade innan skyddet sparkar bakut. Alterntivt så kan jag köpa det från steam... färdigt med installationsbegränsningar och en prislapp på ~450Kr(!).

Personligen ser jag inte ens något av dem som alternativ, varför ska en digital kopia som inte kan säljas vidare och inte kräver tillverkning kosta Så mycket mer?

Samma med musik en del, jag vill ha musik av hög kvalitet för ett okej pris. Jag kan antigen köpa en CD i affären för ett relativt högt pris oftast med skydd på dessutom. Eller betala ännu mer för min egna digitala begränsade kopia av sämre kvalitet, dessutom är oftast CD-skivorna söndermastrade och låter halvdant i vilket fall. Har helt enkelt slutat köpa CD-skivor och ny musik nästan helt, laddar inte ner någon ny musik heller faktiskt. Eller ja, musiken jag är intresserad av då och då går i 9/10 fall inte att köpa i sverige ändå.

Skulle mer än gärna betala nån hundring i månaden för att få ladda ner musiken istället på valfritt sätt, vill dessutom att vissa av mindre artisterna som har det tungt ska få mer pengar än de får idag från musiken. Spotify är en bra lösning, men kvaliten är halvdan, bara ett program kan användas och musiken kan inte tas med i t ex din ipod eller likn.

Vi är ju konsumenterna trots allt och skivbolagen vill inte sälja musiken på sina egna kunders villkor, och då går de flesta och kopierar den istället. Förutom de som kopierar den för att de är snåla. Samtidigt som detta inte rättfärdigar kopierandet är det inte rätt av dem att stämma folk på mer än musiken är värd i min mening. Men 2 fel blir inte ett rätt, IPRED är fel som det är idag, jag kan acceptera en IPRED-lag när skivbolagen har infört adekvata alternativ istället för att försöka tvinga in sina konsumenter på en förlegad bana (igen).

Jag vill se mer lagliga alternativ till vettiga priser helt enkelt, pay-per-view-film, DVDn i affären veckan efter biosläppet och på nätet för pay-per-view, musik man kan ladda ner för fast månadskostnad och liknande. Billigare spel på steam, inte 50-70% dyrare än i affär för något som inte ens är fysiskt...
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Förresten Steam har julrea just nu :D
15 - 75%.

Bla Civilization IV med alla expansions för 25 euro inkl moms...
DDS for life!
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

MooDHooDs wrote:Brukar du be arla om denna ersättning när du ska köpa mjölk hos ica?
Nej men jag skulle absolut börja köpa av dom istället för milko om dom körde hem mjölken till mig. Jag tror inte riktigt man kan jämföra musik med mjölk.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

DeCaff wrote:
MooDHooDs wrote:Brukar du be arla om denna ersättning när du ska köpa mjölk hos ica?
Nej men jag skulle absolut börja köpa av dom istället för milko om dom körde hem mjölken till mig. Jag tror inte riktigt man kan jämföra musik med mjölk.
http://www.netxtra.se/new/default.asp?m ... ct_id=9924

Kör milko hem mjölken till dig eller vad menade du?
Dyslexi
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

MooDHooDs wrote:http://www.netxtra.se/new/default.asp?m ... ct_id=9924

Kör milko hem mjölken till dig eller vad menade du?
Nej det jag menar är att jag köper milko för det finns överallt, arla finns typ på en butik. Skulle arla börja köra hem till mig så skulle jag naturligtvis köpa av dom.

Jag tycker fortfarande inte du kan jämföra cd-skivor med mjölk. Mjölken går inte att få tag i digitalt.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Kan man först köpa en liter mjölk, sen kopiera den och låta alla dina vänner dricka en liter utan att mjölkföretaget blir bestulet på mjölk?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Andrej wrote:Kan man först köpa en liter mjölk, sen kopiera den och låta alla dina vänner dricka en liter utan att mjölkföretaget blir bestulet på mjölk?
Enligt skivbolagen är ju det en förlorad inkomst.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det enda sättet att minska mängden illegal fildelning är att hitta bra prisvärda legala alternativ. Men det kommer alltid finnas de som tycker att de inte vill betala.

Nu kommer det fruktansvärda avslöjandet:
Det är helt okej, de var aldrig kunder till att börja med. Visst, kunderna kanske tycker att det är orättvist att det finns de som "åker snålskjuts" på deras betalningsvillighet, men det är också helt okej. I slutändan betalar du inte för användandet av produkten, utan som en inteckning i att kanske fler produkter med samma egenskaper skall tillverkas. Gillar du Per Gessle och Jan Guillou så betalar du för Per Gessle och Jan Guillou (även om du kanske måste ha en god man som sköter ekonomin åt dig efter frontallobotomin).

Sen är det faktiskt inte kunderna som måste anpassa sina plånböcker efter producenternas önskemål utan producenterna som måste anpassa sina vinstkrav efter den faktiska mängd pengar som finns att tjäna. Eller sluta upp med sin produktion.

Jag är så jävla trött på alla idioter som tror att kulturen upphör bara för att Jan Guillou och Björn Ranelid slutar skriva böcker eller Alexander Bard och Metallica slutar spela in skivor. Kultur är en av de mest grundläggande mänskliga drivkrafterna och enligt många forskare den avgörande faktor som fick oss att utvecklas framåt och inte Neandertalarna. Det finns inga som helst ekonomiska incitament i världen som kan stoppa detta.

Så den enda, i längden, hållbara vägen är att se över de ekonomiska modellerna och fundera ut hur man bäst går framåt utan att förklara konsumenterna krig.

Lagstiftning fungerar inte, eftersom lagar som IPRED (som för övrigt egentligen är till för att skydda oss mot iPlod:s och Kalvin Clein-kalsonger) inte borde stiftas i en demokrati. Det är helt oförenligt med grundprinciperna att ge privata organisationer mer rättsskipande befogenheter än vad man tilldelar polisväsendet. (Om man inte har tänkt sig ett helt privatiserat polisväsende, men det är inte riktigt det det handlar om i IPRED)

DRM funkar inte. Spore har ett av världens mest drakoniska DRM. Ändå fanns det tillgängligt som knäckt torrent innan det fanns ute i handeln. Det är dessutom, såvitt inget seglat förbi nu på sistonde, världens mest fildelade spelrelease.
Med andra ord, företag som SecuROM stjäl från speltillverkarna genom att lura på dem helt verkningslösa produkter (som dessutom genererar badwill samt skadar användarnas spelupplevelse).

Att dra filten över huvudet och gnälla om stöld funkar inte, för man framstår bara som en idiot. För att ta en av Piratpartiets mest uttjatade liknelser, eftersom jag gillar den: Isutkörarna tyckte säkert att de moderna eldrivna kylskåpen dödade deras ekonomiska nisch, och det med rätta, men det stiftades inga lagar för att skydda dem.

Kan du inte hitta en ekonomisk modell som säkrar din fortlevnad har din tid kommit. Antingen det, eller så kan vi släppa allt liberalt dravel och instifta planekonomi, mig kvittar det... jag är lika glad vilket som.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:Det enda sättet att minska mängden illegal fildelning är att hitta bra prisvärda legala alternativ.
...
För att ta en av Piratpartiets mest uttjatade liknelser, eftersom jag gillar den: Isutkörarna tyckte säkert att de moderna eldrivna kylskåpen dödade deras ekonomiska nisch, och det med rätta, men det stiftades inga lagar för att skydda dem.
Jag gillar liknelsen om läderarbetarna som såg att deras tillverkning av läderpiskor
skulle minska kapitalt när bilarna kom, så de som inte hade fantasi försökte
lagstifta bort bilen till förmån för hästdroskan, medans de som såg till att det
var skitcoolt med lädersitsar i bilen kunde fortsätta överleva som företag.
Kan du inte hitta en ekonomisk modell som säkrar din fortlevnad har din tid kommit.
Japp, krossa bankerna. ;)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

IcePic wrote:
Big_Bird wrote:Det enda sättet att minska mängden illegal fildelning är att hitta bra prisvärda legala alternativ.
...
För att ta en av Piratpartiets mest uttjatade liknelser, eftersom jag gillar den: Isutkörarna tyckte säkert att de moderna eldrivna kylskåpen dödade deras ekonomiska nisch, och det med rätta, men det stiftades inga lagar för att skydda dem.
Jag gillar liknelsen om läderarbetarna som såg att deras tillverkning av läderpiskor
skulle minska kapitalt när bilarna kom, så de som inte hade fantasi försökte
lagstifta bort bilen till förmån för hästdroskan, medans de som såg till att det
var skitcoolt med lädersitsar i bilen kunde fortsätta överleva som företag.
Den var faktiskt riktigt bra och beskriver verkligheten på ett träffande sätt. Det finns dessutom fortfarande ett behov av läderpiskor för vissa specifika grupper av konnässörer ;)
Kan du inte hitta en ekonomisk modell som säkrar din fortlevnad har din tid kommit.
Japp, krossa bankerna. ;)
Inte mig emot ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag har inte orkat läsa allt i denna tråd men yttrar mina åsikter i detta ämne då jag blivit extremt irriterad på hur de håller på att införa ett japan här i Sverige som ende ville bojkotta dem under OS pga deras diktatur.

Att ladda ner spel kan jag förstå att dessa företag som tillverkar dem går back då de inte riktigt har någon annan inkomst på spelet än just försäljningen. Visst finns det spel som ni redan vet som man betalar för att spela men då ska de fan inte ha ett öre för spelet.

När vi kommer till musik och delvis till film så tycker jag att denna lag är rena idiotin. De flesta som står för IPRED är just producenterna, det finns också artister men de är de artister som är beroende av sin producent. De skulle annars inte finnas kvar. Varför? Jo för att det är en minoritet som lyssnar på den och de klarar sig inte på det. En artist skall i min mening tjäna sina pengar på konserter. Kan artisten sjunga och framföra något bra, så är det klart att dessa konserter kommer att vara fulla! Genom detta så eliminerar man skitmusik som bla Idol skapar, för att inte tala om Darin och alla andra "idoler". De var i ramljuset något år, sedan dog dem. Om jag köper ett album, lyssnar på låtarna, efter att man hört låtarna ett par gånger så tycker man, näe detta är inte bra, då vill jag inte ha de. Kan jag få pengarna tillbaka? Nej. Därför laddar jag ner, tycker jag om låtarna hur många gånger jag än lyssnar på dem så är det klar att jag inte sörjer att ge bort en hundring för dessa, eller låt mig själv donera så mycket pengar som jag tycker att låtarna är värda. Jag tror att det har talats om några band som gjorde just så, de lade ut musiken gratis och man fick donera till bandet. De tjänade enorma pengar.

Samma sak tycker jag om filmer. Idag spottas det ut för mycket skitfilmer, som verkar vara bra på trailerna men när man väl ser den så tänker man vad fan man betalade för egentligen. Så om jag inte tycker att filmen var värd pengarna, kan jag då få pengarna tillbaka? Nej. Värdelöst. Genom att ladda ner, så kan man strypa tillverkningen på filmerna och enbart få ett finare urval av titlar. Sedan så tycker jag inte att en skådespelare är värt ett antal miljoner för att ha medverkat. Då majoriteten av pengarna går åt att betala en skådespelares hus som man behöver en golfbil för att åka ut till brevlådan.

De lever överflödigt och girigt. Fuck off!
Man ser tydligt hur allt som producenterna skapar handlar om pengar och inte att göra skillnad.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

ADiS. Om inte konserten var bra då? Med din logik skulle i princip alla serviceyrken dö ut.

-
Om det inte fanns en efterfrågan på dessa, som du säger, skitfilmer skulle de inte produceras. Det kostar pengar att göra en film.... Om vi lever i en värld där endast bra verk produceras kan du vara övertygad om att det kommer laddas ner lika mycket. Klart man vill ha bra grejer för sitt dyra bredbandsabonnemang!
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

IcePic wrote: Jag gillar liknelsen om läderarbetarna som såg att deras tillverkning av läderpiskor
skulle minska kapitalt när bilarna kom, så de som inte hade fantasi försökte
lagstifta bort bilen till förmån för hästdroskan, medans de som såg till att det
var skitcoolt med lädersitsar i bilen kunde fortsätta överleva som företag.
Mja, det är väl halvbra liknelser. Först och främst eftersom spelen som produceras fortfarande är något som konsumenterna vill ha. Själva produktionskostnaden för spelet är ju en portion av de intäkter som tillverkaren måste få tillbaka för att kunna fortsätta med sin verksamhet i framtiden. Det ligger i konsumenternas intresse att betala för sig.

Däremot är det ett fullständigt klavertramp att inte följa tiden och konsumenternas distribuitionsbehov. Att inte anpassa sig efter nätverkssamhället idag är ett rent kollektivt självmord. Visst går det att å ena sidan argumentera t.ex. så att det är spelproducenternas produkt och säga att de får göra vad de vill med dem. Men om behovet är större än vad producenterna själva kan tillgodose så är det behovet i den kapitalistiska marknaden som styr.

Låt oss t.ex. säga att jag skriver en bok och trycker upp den i 400 exemplar, och sedan väljer jag att säga att den inte kommer att ges ut på något annat sätt, men min bok blir väldigt populär och fler vill ha den. Ger jag inte konsumenterna möjligheten att tillgodose sina behov så är det i närmast en naturlag att de kommer att se till att min bok sprids på det sätt som de önskar. Att sedan detta är olagligt är förvisso ett problem, men det är ändå lite som att bygga en stuga bredvid en aktiv vulkan och förvänta sig att vulkanen inte kommer att få utbrott eftersom jag inte vill det. Det är ju mitt hus, och jag som bestämmer över det.

Samma sak gäller såklart om det finns en produkt som inte konsumenterna kommer åt för att de inte har medel att skaffa den. Finns det då ett sätt att komma åt produkten som innebär låg risk för dem så kommer de på samma sätt skaffa det som de vill ha. Det är en enkel fråga om hur människor fungerar, och oavsett hur de med resurser tycker illa om det så kommer de utan resurser fortsätta med samma beteende. Jag hade t.ex. inte kunnat lära mig Photoshop som tonåring utan att ha "försett mig" det på icke-lagligt vis. Samma sak gäller alla spel som jag spelade under den tiden. Mitt behov var större än min möjlighet att tillgodose det. Således använde jag min kreativitet och kopierade spelen. Det var därför Commodore 64 var mer intressant för mig än Nintendo.

Men jag köpte fortfarande vissa spel, såsom Summer Games och California Games, trots att jag hade möjlighet att kopiera dem. Det fanns fortfarande ett större värde i att äga ett "original" som man benämnde dem. Originalspelen fick ett särskilt värde eftersom de symboliserade produktens kvalitet. Medan dåliga spel knappt var värda kasettbandet de spelades in på (och oftast blev de överspelade). Men det var trots allt vi konsumenter som styrde. Vilket i mångt och mycket ligger i linje med vad ... åtminstone en del ekonomer förstår om marknaden. När Apple producerade iPod så visste de om att det kommer finnas en stor marknad för piratkopior, kopierade ikoner, imitation av designen osv. på marknaden. Det är helt enkelt en del av verkligheten, och att försöka motverka det är samma oändliga process som att tillverka kopieringsskydd.

Betyder det att processen med att skapa kopieringsskydd är onödig? På ett sätt så tycker jag faktiskt det. Vi har kommit till en punkt nu där kopieringsskydden inte skrämmer bort piratkopierarna, utan där de skrämmer bort de som faktiskt har medel och vill skaffa originalen (nu talar jag främst om PC). Vissa inser att kopieringsskydden är förlegade och satsar istället på nätverksspel/unika cd-nycklar som verifieras online/Steam - och det är de som går den vägen som överlever.

IPRED, och lagstiftning kommer fungera lika bra mot kopieringsskydd som dödsstraffet fungerar emot brott som bestraffas med döden. Sannolikt inte alls. Sannolikt så straffas flera oskyldiga (trojaner & backdoors som används av sluga personer in-the-know), sannolikt skapas en "undre värld" återigen. Men nu är liksom behovet redan ett faktum. Alla miljoner människor som är vana vid P2P, enkla torrents osv. finns där - och fortsätter branschen med sin byråkratiska stelbenthet så kommer de inte bara sluta för att lagarna skärps.

Det är ett Moment 22 där bollen ligger i producenternas hand, och de gör allt för att slippa fatta ett svårt beslut, och således så går de under som de bör.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
IcePic wrote: Jag gillar liknelsen om läderarbetarna som såg att deras tillverkning av läderpiskor
skulle minska kapitalt när bilarna kom, så de som inte hade fantasi försökte
lagstifta bort bilen till förmån för hästdroskan, medans de som såg till att det
var skitcoolt med lädersitsar i bilen kunde fortsätta överleva som företag.
Mja, det är väl halvbra liknelser. Först och främst eftersom spelen som produceras fortfarande är något som konsumenterna vill ha. Själva produktionskostnaden för spelet är ju en portion av de intäkter som tillverkaren måste få tillbaka för att kunna fortsätta med sin verksamhet i framtiden. Det ligger i konsumenternas intresse att betala för sig.
Tja... det är egentligen inte efterfrågan som har ändrat sig, utan den ekonomiska verkligheten. Det enda sättet att överleva en förändrad ekonomisk verklighet är att anpassa sig efter den. Och inte ens då kommer alla att överleva.
Å andra sidan är det inte önskvärt att alla överlever heller. Så jag ser inget problem där.

I övrigt håller jag fullständigt med din post. Särskilt angående värdet av att äga original. Jag är övertygad av att de som faktiskt utgör kundkretsen för ett spel, en bok eller ett stycke musik är beredda att äga det i original. (Shameless plug: Jag vet att jag är det)

Och eftersom vi ändå är inne på hur DRM förstör för producenterna. GTA IV har jag varit väldigt sugen på väldigt länge, så förstå min förtvivlan när Rockstar bestämmer sig för att lägga SecuROM och en hård koppling till Game for Windows Live på sitt spel.
Jag kunde inte med att köpa det. Jag kommer aldrig att köpa det.
Faktum är att om Rockstar fortsätter med den attityden kommer jag aldrig att köpa ett spel tillverkat av dem igen. De har tagit bort värdet av att äga originalet.

Jag vill passa på att länka till den här artikeln om speltillverkaren Stardock (Galactic Civilization I och II samt Sins of a Solar Empire) och deras årikter angående piratkopiering och DRM.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
EnRIz
Posts: 176
Joined: 2005-12-29 0:30:44
Location: Malung

Post by EnRIz »

Jag tänker slänga mig in i denna debatten, med risk för att inte överleva. :)
ADiS wrote:låt mig själv donera så mycket pengar som jag tycker att låtarna är värda
JAAA!!

Det är precis så jag vill göra, så vill jag personligen sprida min musik då jag tror att man kan tjäna mer på det än på att sitta och grina hos ett skivbolag då det inte säljer.
De som gillar det kan få visa sin uppskattning. Iochmed att de gör det kan man ju se till att de får ett riktigt exemplar av originalet, som jag personligen värdesätter tio gånger högre än en sur mp3:a.

Problemet är väl att de gamla trångsynta artisterna inte fattat att man sprider det man gör och på så sätt skaffar fler fans om det man gjort är bra.
Det finns flera band som jag inte ens skulle veta att existerade om jag inte hade dragit hem en viss mp3:a från tpb.

Fler fans = Fler besökare på konserter = Större intäkter, eller?
I alla fall är det så jag ser det.
Gaming/Work:Q8200@2.33GHz,4 GB DDR2 RAM,HD4850,2xSpinPoint 500 GB + 1 TB Caviar Green Power,Windows 7 Ultimate x64

Server:P4@3GHz,2 GB RAM,150 GB HDD,Windows XP

Macbook Pro 13":C2D@2.4GHz, 4GB DDR3 RAM,250GB,OSX Snow Leopard.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

EnRIz wrote:Problemet är väl att de gamla trångsynta artisterna inte fattat att man sprider det man gör och på så sätt skaffar fler fans om det man gjort är bra.
Det är inget problem, för någon annan än dem.
Egentligen...

Fler borde göra försöket att lansera sig själva genom internet. Inspelning av musik är såpass billig idag att den som är någorlunda seriös inte har några problem att göra det själv med potentiellt bättre kvalitet än många musikhistoriens mest hyllade inspelningar.

Sen handlar det bara om att kunna skriva musik som folk gillar och veta hur man lanserar sig själv.

Hade jag varit i svängen idag istället för i början på nittiotalet så hade jag drivit lansering via Torrent och MySpace stenhårt. Skitit i "drömmen" om ett skivbolagskontrakt. Det är att spela live som är det roliga hur som helst.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Longstock wrote:ADiS. Om inte konserten var bra då? Med din logik skulle i princip alla serviceyrken dö ut.
Ja?
En rörmockare som inte klarar av sitt jobb ska väl inte få några kunder?
En telefonrepratör som inte klrarar av sitt jobb ska väl inte få några kunder?
En ...
En artist som inte klarar av sitt jobb ska väl inte få några kunder?
Varför skulle folk gå på en konsert (om nu den inte är gratis) om artisten inte kunde prestera?

Och varför drar ni upp spelindustrin? http://www.metro.se/se/article/2008/12/ ... /index.xml

Något som stör mig är att microsoft bannar xboxar. Att köpa spel som jag tyckte om var min grundtanke. Men den dog ju, varför ska jag köpa ett spel som jag ej kan nyttja helt ut (speciellt när det finns funktioner jag verkligen vill ha) när microsoft bannar min xbox? :S
Dyslexi
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

fisk wrote:Men jag köpte fortfarande vissa spel, såsom Summer Games och California Games, trots att jag hade möjlighet att kopiera dem. Det fanns fortfarande ett större värde i att äga ett "original" som man benämnde dem. Originalspelen fick ett särskilt värde eftersom de symboliserade produktens kvalitet. Medan dåliga spel knappt var värda kasettbandet de spelades in på (och oftast blev de överspelade).
Vackert skrivet. :)
Jag gillar också att ha orginal. Tycker att det är bra att köpa det man gillar och så.
Emallanåt blir det faktiskt att jag lägger en del pengar på orginal, men då mestadels för konsollspel. En del nyare till DS och Wii, men ofta blir det via ställen som eBay och tradera till konsollerna Super Nintendo och MegaDrive, som för mig är den gyllene eran. :)


Problemet med att köpa nya original är att originalen nu förtiden lyckas med att lansera en sämre produkt än vad de som sprider via piratkopiering gör. Med diverse skydd, rootkit DRM, kräva att man har skivan i när man spelar även om man väljer full installation osv.
Men kör man piratkopierat så är allt frid och fröjd.
Så därför om jag ska köpa orginalspel så ska det helst vara från eran innan CD brännare blev mainstream. Ska finnas vissa som provat att släppa spel utan DRM o skit för att ge kunderna det de vill ha, vilket naturligtvis är bra. Men om 99% spel innehåller skit så kanske man inte ens orkar leta efter den 1% som inte gör det. Sen bara för att ett spel inte innehåller DRM o dyl. innebär det inte att jag automatiskt tycker att just det spelet är roligt att spela.

Sen att man ska behöva program för att gå runt DRM, rootkits DHCP o dyl bara för att kunna spela upp musik på datorn utan att få in massa skit eller att kunna spela upp en film utan att behöva köpa en ny monitor tycker jag är sjukt.


En sak som jag tycker är lite synd är piratkopiering av nytto program som till viss del konkurerar med opensource/freesoftware.
Många kanske piratkopierar kommersiella program som kostar mycket pengar. Men i ett hypotetiskt scenario att piratkopiering inte existerar så kanske de hade skaffat något opensource alternativ istället. Då när fler skaffar opensource programmen blir det fler som lär sig det och intresset för att fler att bidra till utvecklingen av programmen och för företag att använda sig av programmen blir större.



Sen tycker jag att piratjägarna är värre än piraterna.

Offerlösa brott som att piratkopiera för eget bruk, köra för fort (även om man är ensam på vägen), dricka alkoholhaltiga drycker innan 18 års dagen, palla äpplen o dyl. är förbjudet. Men jag personligen tycker inte det är så hemskt att ha lite kul här i livet, även om man tänjer på lite gränser och tar sig lite friheter, så länge man inte skadar andra.

Jag vill inte ha ett Big Brother samhälle där varje litet felsteg, oavsett hur litet och obetydligt straffar sig. Jag vill ha frihet och tycker att folk får göra lite som de själva vill så länge de inte skadar andra.

Lite synd att det finns så många som är gamla och bittra bara, som har glömt att de minnsan hade kul och hittade på lite hyss när de själva var unga. Det här med att bli gammal och bitter skiljer sig från person till person också. Vissa kanske är 60+ innan det händer, andra blir gamla och bittra innan de fyllt 30.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

För att peka på ett av bekymren i sammanhanget så länkar jag den här posten jag läste.
http://www.codinghorror.com/blog/archives/001201.html
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Tusan, jag är arbetslös och köper fortf de spel jag har råd med om de är bra. Nu denna månad la jag beslag på Portal och Stalker via steam för ~8 euro. Köpte även X3: Terran Conflict för 269kr, sen var mina pengar slut å andra sidan.

Stödjer i alla fall branchen även om jag inte matar in några gigantiska summor, men det beror ju iofs att jag är arbetslös och inte har någon a-kassa atm.

EDIT: Vägrar dock köpa från vissa företag som tar dålig hand om spelen eller satsar på illa genomtänkt DRM. EA är ensamma på min lista än så länge..
Last edited by rokk on 2009-01-02 21:30:40, edited 1 time in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Maqe2 wrote:Vem är det som säger att musiker automatiskt ska bli miljonärer om de lyckas flörta sig in på MTV?

Vem är det som säger att en standardiserad helt vanlig hollywood-rulle som är gjort enligt en gammal mall med nya namn och skådespelare förtjänar att dra in 400 miljoner dollar?
Vad är det som filmstjärnor och producenter gör som gör att de förtjänar att leva som kungar?


Jag ser inte okontrollerad distribution av film och musik som något negativt, snarare helt tvärtom!

Det är en balansering av en skev ekonomisk situation som på något underligt vis blivit väldigt accepterat i dagens samhälle.


Är det någon som ärligt tycker att det är ett bra och välfungerande system när någon som Britney Spears kan framhävas som en gudinna och bara håva in miljoners miljoner åt några rika pampar som tillverkat henne som artist?


Musik ska inte skapas för att håva in pengar. Musik ska skapas för att skaparen älskar att skapa musik, och är villig att ägna sitt liv åt det, oavsett vad det ger för ekonomisk utdelning.

Samma sak med film. En film blir inte bättre för att någon lägger 100 miljoner på balla 3d-effekter eller för att flyga 1000 personer kors och tvärs över planeten...


Jag ser inte att det finns något som helst behov av att "stoppa illegal fildelning"... När det kommer till programvara så har väl alltid Open Source vunnit i slutändan ändå? Så varför betala för något som är bättre gratis?



Nej, fildelning är det bästa som finns med internet...det svåra är bara att få alla trångsynta bakåtsträvare att anpassa sig.

Det är alltid någon som kommer i kläm vid större förändringar...denna gång drabbar det som tur är ingen fattig. Så vad fan gnälls det om egentligen?
Tssss... byt avatar.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det behövs tekniska lösningar och inte nya lagar.
Jag tror lösningen på problemet är att knyta all musik och film mm som man äger till ett konto på internet som man sedan kan ladda ner sina filmer och musik , typ som Steam, som samkörs med den dator man använder.
Man kan alltså endast spela upp musik , film från sitt eget konto.
När man har verifierat kontot för datorn så behöver man inte göra detta flera gånger, om man nu inte byter dator. Då får man verifiera ännu en gång. Har man flera datorer i hushållet så måste varje dator verifieras.
Det skulle alltså inte funka att skicka en låt eller film via t ex msn till en kompis eftersom datorn han använder inte skulle godkänna den.
Pirat Bay skulle bli helt meningslös över en natt.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Låter extremt DRM'igt och annat skräp. ._.

Hur skulle det gå med att lägga låten på iPoden? Och musikmobilen? Och bränna audio-cd av den?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Precis... alla lösningar som kräver en verifiering via internet är dåliga lösningar. Till och med Microsoft och Yahoo har övergett sina DRM-servrar och därmed fistat de stackare som gick med på att köpa DRM-musik stenhårt i analen.

Vi kan inte ha en lösning som kräver att vi ska lita på att ett företag finns kvar i morgon, eller är intresserade av att lägga pengar på att vi skall kunna accessa vår musik i morgon.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply