Pistolförbud.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

1. Snöre. 2. Det konstiga är att en pistol fungerar faktiskt bättre i det här syftet än en k-pist eller ksp.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Moonsky wrote:
Andrej wrote:
Moonsky wrote:Ändå hör man aldrig om massaker, och sånt här i Sverige.
Tidsfråga.
Man kan göra en massaker med en bil, machete eller vad som helst.
Vi har aldrig haft massaker med vapen i sverige. Visst, det är bara en tidsfråga, förr eller senare kommer det att hända. Men likaså kommer det förr eller senare att hända med en bil och machete också.
Folk har alltid dödat varandra och kommer alltid att göra det.
Händer de så sällan (hittills aldrig) så är det inte "värt" att förbjuda det.
Vad jag vet har vi både haft folk som försökt köra över en massa människor med bil och folk som attackerat med svärd i Sverige. Dock har det om ens några, väldigt få dödsfall.

Dock är det väl ok om folk vill skjuta på bana, men varför ska man ha en semiautomatisk pistol i hemmet? Bättre förbjuda innan något händer än efter.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:
1. Snöre. 2. Det konstiga är att en pistol fungerar faktiskt bättre i det här syftet än en k-pist eller ksp.
1) Jag trodde verkligen att referensen till Narnia borde få det att framstå som att jag inte på något sätt beaktat den verkligt praktiska aspekten på planen. Eller ens brydde mig.
2) Du noterar att jag ingenstans i mitt inlägg brydde mig om självmordsaspekten på skolmassakern. For all I care kan du skjuta sönder skolan med en Vulcan och sen strypa dig själv med dina skosnören. Det har ändå inte någon bäring på den poäng jag försökte framföra.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Snöre och vad thimp sa.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

HOHO alla och särskilt hej till Andrej. Nu har jag fått en ny leksak http://www.sportec.se/Bilder/begagnat/matchmaster.jpg

Och tro det eller ej, jag har fortfarande inga tankar på att skjuta ihjäl en massa oskyldiga skolelever eller liknande.
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Vad bra att du kallar ditt vapen för leksak, sådant är förtroendeingivande.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

förbjud pilbågar när du ändå är i farten
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

Fenix wrote:förbjud pilbågar när du ändå är i farten
Och godis
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

Andrej .....jo jag kallade mitt ena vapen för leksak,,,okej än sen!??
Tror du att de övriga här på forat noterar för att ta upp vid senare tillfälle eller?

Kan även meddela att jag direkt efter inköpstillfället somnade med min nya i sängen......ifall du vill ringa knugen och berätta.
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ditt inlägg förstärker nog bara vad Andrej försökte poängtera.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Fenix wrote:förbjud pilbågar när du ändå är i farten
Ja, pilbågar är så fruktansvärt semiautomatiska. Därtill är dom lätta att dölja och gå loss med bland folkmassor. Riktigt begåvat där fenix.

HLC: Jo, även om det inte är mitt huvudsakliga problem.
DevilDenied wrote:Andrej .....jo jag kallade mitt ena vapen för leksak,,,okej än sen!??
Tror du att de övriga här på forat noterar för att ta upp vid senare tillfälle eller?

Kan även meddela att jag direkt efter inköpstillfället somnade med min nya i sängen......ifall du vill ringa knugen och berätta.
Hur oansvarigt du förvarar ditt vapen är inte ett större bekymmer för mig, det är trots allt du själv som exponentiellt ökar risken för att vådaskjuta dig själv. Jag föreslår till och med att du laddar, osäkrar och sover med det varje natt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Andrej wrote:Ja, pilbågar är så fruktansvärt semiautomatiska. Därtill är dom lätta att dölja och gå loss med bland folkmassor. Riktigt begåvat där fenix.
Jag tyckte jag hörde din dagisfröken ropa. Gå och lek med modellera istället.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fenix wrote:
Andrej wrote:Ja, pilbågar är så fruktansvärt semiautomatiska. Därtill är dom lätta att dölja och gå loss med bland folkmassor. Riktigt begåvat där fenix.
Jag tyckte jag hörde din dagisfröken ropa. Gå och lek med modellera istället.
Mister Kettle? There's a Mr Pot on line 3, he apperantly wants to discuss matters of hue.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Mister Kettle? There's a Mr Pot on line 3, he apperantly wants to discuss matters of hue.
xD
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Förlåt mig fenix, nästa gång jag kommer på dig med att försöka leverera oneliners i en tråd som du inte brytt dig om att läsa så ska jag inte påpeka det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Andrej wrote:Förlåt mig fenix, nästa gång jag kommer på dig med att försöka leverera oneliners i en tråd som du inte brytt dig om att läsa så ska jag inte påpeka det.
hehe.. jag har bara mig själv att skylla när jag skulle sovit ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

DN 25/12 2008

DN 26/12 2008

Aftonbladet 24-25/12 2008


Jag är övertygad om att pistoler har en viktig, relevant och samhällsnyttig funktion för civila människor i dagens Sverige.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Andrej wrote:DN 25/12 2008

DN 26/12 2008

Aftonbladet 24-25/12 2008


Jag är övertygad om att pistoler har en viktig, relevant och samhällsnyttig funktion för civila människor i dagens Sverige.
Varför då? Baserat på länkarna du skickade så verkar det ju snarare som om pistoler kan medföra en ökad risk för dödligt våld på svenska gat--- ah.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Tja, om personen fått tag på pistol på olagligt vis så spelar det ju ingen roll vad vi har för lagar i landet. Det är ju inte som om lagen förhindrar dåden så att säga.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Låt jävlarna skjuta varandra, lite kaos och nutidsdarwinism har aldrig skadat.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

Vapenlagarna borde definitivt inte vara mer restriktiva; snarare liberalare. Att få äga vapen i självförsvarssyfte borde vara en självklarhet i varje civiliserat land. Beväpnade medborgare behövs både för att skydda oss från brottslingar och även i slutändan från staten.

Ett förbud innebär inte på något sätt att vapen är svåra att komma över. I stort sett vem som helst kan få tag på vapen trots förbud i Sverige. Enda effekten av en restriktiv vapenpolitik är att vapeninnehav koncentreras hos just de människor som inte borde äga vapen.

Det går inte heller att påvisa att länder med liberalare vapenlagar har mer problem. Schweiz är t.ex. ett av världens vapenliberalaste länder och har trots det väldigt små problem med den här typen av brott. Det finns även amerikansk forskning som visar att de delstater som infört rätt till dolt bärande av vapen har fått minskad incidens av brott mot människor som t.ex. våldtäkter, rån och mord; man har kunnat se att brott utan personskador som lagerinbrott och liknande ökat istället.

Men visst, slänger man som vissa här i tråden upp nyhetsartiklar där vapen varit inblandade på ett negativt sett är det givetvis lätt att väcka känslomässiga reaktioner hos människor. Att låta sin egen rädsla för vapen gå ut över alla andras säkerhet på det sättet är i mitt tycke dock mycket egoistiskt.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hawkwing wrote:Vapenlagarna borde definitivt inte vara mer restriktiva; snarare liberalare. Att få äga vapen i självförsvarssyfte borde vara en självklarhet i varje civiliserat land. Beväpnade medborgare behövs både för att skydda oss från brottslingar och även i slutändan från staten.
Snarare är det en självklarhet i ocivilicerade land. Beväpnade medborgare krävs först och främst för att skydda sig själva från andra beväpnade medborgare.
Hawkwing wrote:Ett förbud innebär inte på något sätt att vapen är svåra att komma över. I stort sett vem som helst kan få tag på vapen trots förbud i Sverige. Enda effekten av en restriktiv vapenpolitik är att vapeninnehav koncentreras hos just de människor som inte borde äga vapen.
Och lägger man en ökad straffsats på innehav av vapen så har vi en väldigt reell grund att spärra in de människor som du anser inte borde äga vapen.
Hawkwing wrote:Det går inte heller att påvisa att länder med liberalare vapenlagar har mer problem. Schweiz är t.ex. ett av världens vapenliberalaste länder och har trots det väldigt små problem med den här typen av brott. Det finns även amerikansk forskning som visar att de delstater som infört rätt till dolt bärande av vapen har fått minskad incidens av brott mot människor som t.ex. våldtäkter, rån och mord; man har kunnat se att brott utan personskador som lagerinbrott och liknande ökat istället.
USA och Sverige har så fundamentalt skilda förutsättningar här att någon som eventuellt gäller i USA inte alls behöver ha samma effekt i Sverige.
Hawkwing wrote:Men visst, slänger man som vissa här i tråden upp nyhetsartiklar där vapen varit inblandade på ett negativt sett är det givetvis lätt att väcka känslomässiga reaktioner hos människor. Att låta sin egen rädsla för vapen gå ut över alla andras säkerhet på det sättet är i mitt tycke dock mycket egoistiskt.
Ge mig nyhetsartiklar där vapen, gärna just pistoler i civilisters händer varit iblandade på ett positivt sätt i Sverige.

Att sedan låta en blåögd politisk övertygelse gå ut över andras säkerhet är i mina ögon oförlåtligt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

Andrej wrote: Snarare är det en självklarhet i ocivilicerade land. Beväpnade medborgare krävs först och främst för att skydda sig själva från andra beväpnade medborgare.
Staten kan i många fall bli en förtryckare och då är det bra med en beväpnad befolkning. Det är också avskräckande för andra länder, det tros t.ex. vara en av anledningarna till att Tyskland aldrig invaderade Schweiz.
Och lägger man en ökad straffsats på innehav av vapen så har vi en väldigt reell grund att spärra in de människor som du anser inte borde äga vapen.
Det finns som sagt inget som hindrar folk från att få tag på vapen. En hårdare lagstiftning kommer inte att förhindra att det idag är barnsligt enkelt att få tag på vapen illegalt i Sverige. Enda effekten är att göra alla oss som inte begår brott försvarslösa. Hederliga människors vapenägande har dessutom en avskräckande effekt vilket har kunnat visas i olika studier. Jag skulle föreslå att du tar en titt på de data som finns, de talar inte till din fördel.

USA och Sverige har så fundamentalt skilda förutsättningar här att någon som eventuellt gäller i USA inte alls behöver ha samma effekt i Sverige.
Visst finns det stora skillnader mellan USA och Sverige men jag är helt övertygad om att effekterna av "dolt bärande" är allmängiltiga. Jag tycker det är givet att det är bättre att brottslingar ger sig på egendom istället för människor. Dessutom finns det som jag sagt tidigare ingen forskning som kan visa att hårda vapenlagar ger mindre brott. Schweiz är ett väldigt tydligt exempel på det.
Ge mig nyhetsartiklar där vapen, gärna just pistoler i civilisters händer varit iblandade på ett positivt sätt i Sverige.
Missat att det är olagligt att äga vapen för det syftet i Sverige? Ska lägga in ett litet citat från en forskare:

"Unfortunately, an almost perfect inverse correlation exists between those who are affected by gun laws, particularly bans, and those whom enforcement should affect. Those easiest to disarm are the responsible and law abiding citizens whose guns represent no meaningful social problem. Irresponsible and criminal owners, whose gun possession creates or exacerbates so many social ills, are the ones most difficult to disarm." Don Kates

Lite trist att du argumenterar så mycket med dina egna åsikter istället för fakta. Att säga att något är på ett visst sätt innebär inte att det är sant. Din enda tes är att vapen skapar ett osäkert samhälle, men du har inte backat upp den med någonting alls. Argument som bara vädjar till människors känslor ger jag inte mycket för.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hawkwing wrote:
Andrej wrote: Snarare är det en självklarhet i ocivilicerade land. Beväpnade medborgare krävs först och främst för att skydda sig själva från andra beväpnade medborgare.
Staten kan i många fall bli en förtryckare och då är det bra med en beväpnad befolkning. Det är också avskräckande för andra länder, det tros t.ex. vara en av anledningarna till att Tyskland aldrig invaderade Schweiz.
Staten är och bör förbli en förtryckare, bland annat så tycker jag att det förtryck av vissa som den Svenska lagen står för är något som i stort är bra. Det är beundransvärt hur mycket du gillar USAs konstitution, men en väpnad revolt mot de rödgröna eller alliansen kommer nog inte behövas.

När det gäller Schweiz så kan det mycket väl vara så att dom endast har små problem (37% av alla mord är med vapen enl. wikipedia) - det är dock inte en anledning till att vi i Sverige skall avreglera våra vapenlagar och hoppas på att våra problem endast blir "små" som i Schewiz.
Hawkwing wrote:
Och lägger man en ökad straffsats på innehav av vapen så har vi en väldigt reell grund att spärra in de människor som du anser inte borde äga vapen.
Det finns som sagt inget som hindrar folk från att få tag på vapen. En hårdare lagstiftning kommer inte att förhindra att det idag är barnsligt enkelt att få tag på vapen illegalt i Sverige. Enda effekten är att göra alla oss som inte begår brott försvarslösa. Hederliga människors vapenägande har dessutom en avskräckande effekt vilket har kunnat visas i olika studier. Jag skulle föreslå att du tar en titt på de data som finns, de talar inte till din fördel.
Du missar här att jag här pratar om en ökad straffsats - inte endast illegaliserandet av de vapen som idag är legala. Även kriminella är hyfsat rationella och kommer undvika det som ger höga straffsatser.
Hawkwing wrote:
USA och Sverige har så fundamentalt skilda förutsättningar här att någon som eventuellt gäller i USA inte alls behöver ha samma effekt i Sverige.
Visst finns det stora skillnader mellan USA och Sverige men jag är helt övertygad om att effekterna av "dolt bärande" är allmängiltiga. Jag tycker det är givet att det är bättre att brottslingar ger sig på egendom istället för människor. Dessutom finns det som jag sagt tidigare ingen forskning som kan visa att hårda vapenlagar ger mindre brott. Schweiz är ett väldigt tydligt exempel på det.
Även i Schweiz så har inte vilka civilister som helst möjlighet att ansöka om och få ett godkännande på att bära vapen, främst är det de som jobbar med säkerhet.

När det handlar om dolda vapen behöver dom vara små, ideellt en pistol. I ett såpass pistolglest land som Sverige så ser jag endast att brott när dom väl begås (även om det är det originella förgriparen som nu blir offer) kommer att eskalera och dödligt våld kommer ligga närmare till hands.
Hawkwing wrote:
Ge mig nyhetsartiklar där vapen, gärna just pistoler i civilisters händer varit iblandade på ett positivt sätt i Sverige.
Missat att det är olagligt att äga vapen för det syftet i Sverige?
Har du missat att det är lagligt för civilister att äga vapen, däribland semi-automatiska pistoler? Självklart är det inte positivt när någon är skjuten, oavsett anledningen men du kanske själv anar något här...

När det gäller Don Kates så har han utan tvekan rätt speciellt om hur situationen ser ut i USA. Han tycks dock missa att skötsamma, labila människor finns samt att sk. muder-suicides oftast begås med vapen som finns i hemmet. I alla fall i det nämnda citatet - huruvida han tar upp detta i någon av sina böcker om rätten att bära vapen vet jag icke.
Hawkwing wrote:Lite trist att du argumenterar så mycket med dina egna åsikter istället för fakta. Att säga att något är på ett visst sätt innebär inte att det är sant. Din enda tes är att vapen skapar ett osäkert samhälle, men du har inte backat upp den med någonting alls. Argument som bara vädjar till människors känslor ger jag inte mycket för.
Om min enda tes är att vapen skapar ett osäkert samhälle så får du nog skicka din läsförståelse till en synkontroll. Dels för att jag varit otroligt mycket mer specifik än "vapen", dels för att jag gett konkreta exempel på situationer som med största sannolikhet skulle vart mildare utan pistoler.

När du själv inte backat upp något du sagt utan hittills endast kommit med ett citat från en pensionerad professor med förkärlek för vapen så... Glashus.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hawkwing wrote:
Andrej wrote: Snarare är det en självklarhet i ocivilicerade land. Beväpnade medborgare krävs först och främst för att skydda sig själva från andra beväpnade medborgare.
Staten kan i många fall bli en förtryckare och då är det bra med en beväpnad befolkning. Det är också avskräckande för andra länder, det tros t.ex. vara en av anledningarna till att Tyskland aldrig invaderade Schweiz.
Quote or that most decidedly never did happen.

Även om varje schweizare fick ett gevär och gick upp i bergen för att skjuta tyskar, något som definitivt aldrig skulle ha hänt, så skulle landets 4,2 miljoner (1939 enligt officiell statistik) inte ha skrämt tyska armen som glatt rullade fram över (och dödade) mer än dubbelt så många ryska soldater.

Jag skulle snarare säga den oländiga terrängen, det bekväma att ha en neutral stat (där språket låg ytterst nära det egna) som skådeplats för internationell tyst diplomati och den oerhörda nyttan med att ha en fungerande ekonomisk infrastruktur i ett land känt för sina hemlighetsfulla och pålitliga banker.

Den paranoida rädslan för staten som många amerikaner och anhängare av den amerikanska konstitutionen uttrycker är lite beklämmande. Om det går så långt att medborgarna behöver ta till vapen mot staten, särskilt på 2000-talet, så har medborgarna misslyckats. Visst, vi tycks vara villiga att göra det gång på gång, men våld är och förblir den svarslöses och svagsintes sista utväg.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply