Är det omöjligt att stänga av indexeringen i Vista?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Är det omöjligt att stänga av indexeringen i Vista?

Post by lagu2653 »

Har Windows Vista Ultimate x64:

Är det omöjligt att stänga av indexeringen i Vista? Jag har gjort följande men ändå står indexeringen och går. Jag märker att filerna är indexerade eftersom den omedelbart poppar upp en massa träffar bara man skriver några tecken i sökrutan.

Stänga av indexeringen i Vista:
Högerklicka på hårddisken i den här datorn och se till att
"Allmänt > Indexera den här enheten för snabbare sökning" är urbockat
Stäng av tjänsten Windows Search
Gör Registerjusteringen beskriven nedan
Avinstallera Windowkomponenten Indexeringstjänsten (bocka ur)
##################################################################################################################
Att stänga av superfetch / to disable superfetch / shut off superfetch

perform the following steps:
1. Click the Start orb and type REGEDIT in the Start Search area.

2. Open the Registry Editor.

3. Click the plus sign next to HKEY_LOCAL_MACHINE
then SYSTEM
then CurrentControlSet
then Control
then Session Manager
then MemoryManagement
then click PrefetchParameters

4. On the right side, double-click on EnableSuperfetch

5. Give it one of the following values:

0 to disable Superfetch
1 to enable prefetching when program is launched
2 to enable boot prefetching
3 to enable prefectching of everything

##################################
# Som default är den satt till 3 #
##################################

Click OK.

6. Close the Registry Editor.

Note: If you disable Superfetch and would like to enable it for certain applications, you can use special switch
in the program shortcut: /prefetch:1
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det är Windows Search som indexerar. Stänger man av den tjänsten via services.msc så indexeras inget. Den gamla indexeringstjänsten som du nämner är normalt inte installerad och bör inte installeras eftersom den är sämre än Windows Search på nästan alla sätt och vis.

Superfetch är något annat och bör vara påslaget såvida inte systemet har lite arbetsminne, typ 1GB eller mindre. Ju mer minne man har desto större nytta gör Superfetch genom att fylla på filcachen med de mest använda filerna i förväg, vilket kan göra systemet enormt mycket snabbare i situationer när rätt filer redan finns i minnet. Det kan också göra att en sökning snabbt visar en del av resultaten eftersom vissa filer redan finns i minnet.

Det sista tipset från artikeln om att lägga till "/prefetch:1" i slutet av en programlänkt fungerar inte. Siffran efter "/prefetch:" aktiverar inget utan används bara av prefetch-systemet från WinXP som ett identifikationsnummer för att skilja på programfiler som kan ha samma namn.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Superfetch är liksom de flesta "nya" funktionerna en såndär meningslös icke-funktion som det skryts om för att folk köpt Microsofts PR. Om jag vill att datorn skall ladda in en hög grejor i minnet så gör jag det manuellt. Att den laddar in säg 3 gig data tar en del prestanda / diskrassel, och i många fall så laddas det in där i onödan - jag hinner stänga av datorn innan en bråkdel används. Likväl om jag hoppar mellan en del stora spel, där den behöver rensa bort data som den slängt in i minnet så är den processen bortkastad.

I mitt Windows XP så finns samma funktion, fast på användarnivå. Har jag en gång startat t.ex. Photoshop, stängt ner det och gjort annat så ligger det kvar i minnet och startar på ett kick. Där laddas det inte in i minnet i onödan, utan när jag själv väljer att det skall göras det. Det är något jag föredrar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply