Den stora Tv frågan; Vart f*n ska kablarna in!?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Den stora Tv frågan; Vart f*n ska kablarna in!?

Post by Tennan »

Hej!

Igår var jag och köpte en ny tv. blev en sony 40w4500.

Tvn har typ en miljon kontakter (jämfört med min gamla 28philiips med två scart) Om ingen här kan hjälpa mig kanske ni kan tipsa på ett bra TV/ljud forum?


Dessa anslutningar har jag i TVn.

Anslutningstyp
1 x digital ljudutgång (optisk) ( TOSLINK )
1 x VGA-ingång ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) )
3 x HDMI-ingång ( 19 pin HDMI typ A )
1 x linjeingång för ljud ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm )
1 x videoingång för komponenter ( RCA-hörlursingång x 3 )
1 x ingång för sammansatt video ( RCA-hörlursingång )
1 x Hi-Speed USB ( 4 pin USB typ A )
1 x hörlurar ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm )
1 x linjeutgång för ljud ( RCA-hörlursingång x 2 )
2 x SCART ( 21 pin SCART )
Medföljande kortplats 1 x PC Card


frågor

Vilken kontaktformat är det bästa för att sända bild?
Vilken kontaktformat är det bästa för att sända ljud?
Vilka kontakt ska jag undvika att använda?
Vad skjutsningen skall jag med en VGA port till?

Mitt graffikkort har dubbla DVI portar och en S-video port. Till S-video porten har jag en omvandlare så att jag får "tre kontakter" i färgerna grönt/blått/rött ... vad är det? Och ska använda "s-video +omvandlare" istället för DVI/HDMI kontakt?


Då det gäller ljudet så har jag ett 5.1 system. Kopplar jag in det via röd/vit L och R kanal så får jag bra ljud men kan inte styra det via TV dosan. Kopplar jag istället in ljudet via hörlursingången upplever jag ett sämre ljud men kan kontrollera det via kontrollern.

Vad är rekomenderat här? :) ska man måsta köpa till en ljudsystems hanterare?
mjaahaja
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Re: Den stora Tv frågan; Vart f*n ska kablarna in!?

Post by DeCaff »

Tennan wrote: frågor

1. Vilken kontaktformat är det bästa för att sända bild?
2. Vilken kontaktformat är det bästa för att sända ljud?
3. Vilka kontakt ska jag undvika att använda?
4. Vad skjutsningen skall jag med en VGA port till?

5. Mitt graffikkort har dubbla DVI portar och en S-video port. Till S-video porten har jag en omvandlare så att jag får "tre kontakter" i färgerna grönt/blått/rött ... vad är det? Och ska använda "s-video +omvandlare" istället för DVI/HDMI kontakt?


6. Då det gäller ljudet så har jag ett 5.1 system. Kopplar jag in det via röd/vit L och R kanal så får jag bra ljud men kan inte styra det via TV dosan. Kopplar jag istället in ljudet via hörlursingången upplever jag ett sämre ljud men kan kontrollera det via kontrollern.

7. Vad är rekomenderat här? :) ska man måsta köpa till en ljudsystems hanterare?
1. Teoretiskt är HDMI bäst men det är inte säkert att tv'n pixelmappar över hdmi, då kan VGA vara det bästa valet.
2. Till en tv spelar det egentligen ingen som helst roll då högtalarna oftast inte är värda att pissa på.
3. Jadu, scart kanske, det är ju trots allt inte något modernt med den och klarar max 480i upplösning.
4. Koppla in en dator bla. kolla #1.
5. blå, röd och grön är en komponentutgång. Jag skulle använda en dvi port till tv'n med antingen hdmi adapter och hdmi kabel om du har tillgång till det, annars en dvi-hdmi kabel. Om tv'n inte pixelmappar på hdmi ingången skulle jag använda en dvi-vga adapter och en vga kabel till tv'n.
6. Eftersom jag inte vet vilket 5.1 system du har är det rätt omöjligt att säga hur du ska koppla in det.
7. Om du vill lägga pengar på en receiver tycker jag du ska göra det.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Mr.LeNo
Posts: 219
Joined: 2003-06-09 12:30:32
Location: Arlöv

Re: Den stora Tv frågan; Vart f*n ska kablarna in!?

Post by Mr.LeNo »

Tennan wrote:Hej!

Tvn har typ en miljon kontakter (jämfört med min gamla 28philiips med två scart) Om ingen här kan hjälpa mig kanske ni kan tipsa på ett bra TV/ljud forum?
Testa här...

http://www.minhembio.com/forum/
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Håller med DeCaff och vill göra tillägg.

Har du inhandlat så pass bra TV så föreslår jag ett begagnad hemmabiosystem med riktiga högtalare och reciever. Borde inte kosta mer än ett par tusen kr. Vill du ha nya grejor så har FYNDA bra grejor billigt.
Man tänker inte på hur viktig ljudet är föran man har upplevt det.
DDS for life!
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Post by Tennan »

tacksam för svaren..

har kommit en bit på vägen iaf.

Har inte tänkt rusa iväg och köpa reciver och högtalar system ännu. . . det 5.1 systemt från logitech jag har..kostade väl 1000 spänn precis. passade lagom i studentrummet.

En följdfråga. PIXELMAPPAR!? vad är det och hur märker jag om tvn inte pixelmappar? (kanske bra att veta innan jag ränner och köper en DVI/HDMI kabel)
mjaahaja
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

http://pixelmapping.wikispaces.com/


Här förklaras det relativt enkelt.
DDS for life!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Den stora Tv frågan; Vart f*n ska kablarna in!?

Post by snigel »

DeCaff wrote: 3. Jadu, scart kanske, det är ju trots allt inte något modernt med den och klarar max 480i upplösning.
Självklart ska man undvika scart till förmån för hdmi, dvi, vga och högupplöst komponent. Fast är det något som ska undvikas så är det väl s-video och komposit? De enheter som har RGB-scart ger markant bättre bild än komposit, s-video och till och med komponent om den körs i 480i vilket kan vara fallet på en del äldre enheter.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply