Internet explorer

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
foop
Posts: 38
Joined: 2008-12-25 0:00:00

Internet explorer

Post by foop »

Hej har problem med mitt internet explorer 7. När jag trycker på ikonen står det bara:
Det går inte att hitta filen iexplorer.exe
Jag tog därför bort den gamla installationen och laddade hem en ny från Microsofts hemsida men samma problem uppstod med den.
Att använda mig av en annan webbläsare är inte ett alternativ eftersom jag måste kunna använda min skolas mail tjänster och dumt nog så funkar det bara på explorer.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Om du installerar via "Lägg till/ta bort windowskomponenter", vad händer då?
meh
foop
Posts: 38
Joined: 2008-12-25 0:00:00

Post by foop »

Det blir ingen skillnad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ett tecken på att din skola borde tänka om, tänka rätt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
foop
Posts: 38
Joined: 2008-12-25 0:00:00

Post by foop »

Ja. Jag har pratat med de ansvariga för det och de hävdar att de håller på att jobba på skript för det. Det verkar dock inte hända så mycket.
Men vore tacksam om någon kan hjälpa? Skulle ju vara bra att kunna få Windows uppdateringar och sånt. Eller går det att köra Windows update utan explorer installerat? För det verkar inte vilja gå.
Ska ringa till Microsofts support imorgon och hoppas på svar då men det vore ju självklart bra med eran hjälp också.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Internet explorer

Post by kqr »

foop wrote:Det går inte att hitta filen iexplorer.exe
Heter den inte längre iexplore.exe? :o
foop
Posts: 38
Joined: 2008-12-25 0:00:00

Post by foop »

Jo det gör det. Råkade skriva fel bara.
foop
Posts: 38
Joined: 2008-12-25 0:00:00

Post by foop »

Nu har jag pratat med Microsofts support och fick inte någon hjälp överhuvudtaget. Det enda de sa var att jag måste betala 600 Kr för att de ska försöka hjälpa mig.
Någon som har några ideer?
Kan windows update och liknande köras utan internet explorer?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Starta Internet Explorer genom att gå till mappen där det ligger installerat och köra .exe -filen manuellt. Fungerar inte heller det så är det bara att installera om Windows i min enkla mening, för något har blivit riktigt fel och det kanske inte begränsar sig till IE. En reparations-installation kan duga gott, där man väljer att reparera den befintliga installationen under installationsrutinens gång. Såvida du inte har en specialskiva från en märkestillverkare med begränsade valmöjligheter.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
foop
Posts: 38
Joined: 2008-12-25 0:00:00

Post by foop »

Om jag Väljer att reparera windows kommer de program och filer som ligger på hårddisken då försvinna?

Googlade dock lite efter mitt problem och hittade det här.

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entrie ... 05#1113289

Verkar vara samma som jag har fattar tyvärr bara inte hur man ska använda sig av HijackThis.
Reaprera windows låter enklare men om det är en trojan som den tråden säger gör det väl ingen nytta?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

En reparation skriver bara över systemfiler. Eventuella virusfiler kan komma att ligga kvar men aktiveras inte automatiskt i den reparerade Windows-installationen. Det kan förståss vara säkrare att välja att helt ersätta den befintliga installationen då inga gamla filer då skulle finnas kvar i systemkataloger. Bara om man väljer att formattera disken så försvinner övriga filer, men gör för all del backup på eventuella viktiga filer som foton och dokument. Det bör man alltid göra då och då.

En del program och spel kan behövas installeras om i samtliga fall, det beror mest på hur pass mycket de knyts till operativsystemet av programvarutillverkaren.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
foop
Posts: 38
Joined: 2008-12-25 0:00:00

Post by foop »

Jag testade att reparera men felet är fortfarande kvar.
Tror ni att det är det som sades i länken jag skickade?

Har sökt igenom hela datorn flera gånger med Norton men den hittar inget.

Kan windows update gå utan att internet explorer funkar för det är mest det jag bryr mig om.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Är det Windows XP så är det nog svårt, men det märker du när du provar.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply