Jag är nog hackad! vad ska man göra?!

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Jag är nog hackad! vad ska man göra?!

Post by Tennan »

Hej!

Har problem med med mitt hemnätverk som verkar blivit hackat!

Jag har en internet anslutning via "modem".. 10mbit/s kabel som sedan går in i en neatgear router, WGR614 version6.

Jag har sedan valt att ge den ena datorn fast ip medan den andra har ett "slumpmässigt valt"

Routern har även ett trådlöst, som jag har försökt begränsa med en WPA-PSK (Wi-Fi Protected Access Pre-Shared Key).


Jag misstänker att jag är hackad därför att alla mail på hotmail alltid är lästa.. bytte lösenord och stängde av automatisk inloggning då ordnade det sig.

men idag då jag satte mig vid datorn idag var en helt ny användare skapad med adminstrator rättigheter.

Hur kan detta hända?
Vad skall jag göra för att kontrollera att inga ovälkommna kan komma in på dator?
Känns obehagligt och jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Det verkar bara vara den dator med "slumpmässiga" ip nummer som är drabbad.

Hur kan jag kontrollera att den trådlösa anslutningen inte ställer till det`? (har inga trådlösa nätverkskort)
mjaahaja
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

brandvägg och antivirus är en bra start kanske?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

"Har inga trådlösa nätverkskort"

Betyder det att du itne alls använder det trådlösa nätverket?
Isf. är jag halvt säker på att man kan stänga av det någonstans i inställningar. Behöver inte vara någon som hackat sig in på din datorn, kan även vara ett virus eller flera som härjar! Så om antivirus ochbrandvägg saknas, så skaffa det som Fenix också säger ;)
Här var det tomt...
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Post by Tennan »

trodde frugan inte var född i farstun.. men hon hade tydligen stänkt av så väl brandvägg som virusskydd.

men det var även något "lurigt?" program installerat som heter Bridge adobe.

sen så fanns en nätverksanslutning som hete "test" .. och något med distance controlled.. :/ låter ju inte stabilt direkt.

aja har uppdaterad virus programmet och ska se till att scanna burken
mjaahaja
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ubuntu
Behöver ingen brandvägg, antivirus program eller anti-spyware program.
Finns typ inga virus, trojaner, maskar, eller spyware.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Moonsky wrote:Ubuntu
Behöver ingen brandvägg, antivirus program eller anti-spyware program.
Finns typ inga virus, trojaner, maskar, eller spyware.
Synd att du inte kan läsa. Hon använder ju Adobe Bridge och det finns ju många Adobe program till linux.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

DeCaff wrote:Synd att du inte kan läsa. Hon använder ju Adobe Bridge och det finns ju många Adobe program till linux.
Jo, jag kan läsa.
Det var inte vad han sa.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Moonsky wrote:Ubuntu
Behöver ingen brandvägg, antivirus program eller anti-spyware program.
Finns typ inga virus, trojaner, maskar, eller spyware.
Faktum är så finns det 800+ virus till linux, så det rekommenderas ändå att använda ett antivirusprogram även till linux. Även om mängden är betydligt mindre i antal än till Windows så kan man drabbas likväl.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

exzrael wrote:Faktum är så finns det 800+ virus till linux, så det rekommenderas ändå att använda ett antivirusprogram även till linux. Även om mängden är betydligt mindre i antal än till Windows så kan man drabbas likväl.
Vilka då? Hur allvarliga är de? Vad kan de göra utan rootpass?
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Jag gissar att frugan är hackern :-X
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Att Ubuntu inte skulle behöva brandvägg är ungefär lika dumt som skitdumt.. Jag tror inte brandvägg hjälper dig i nuläget, men kontrollera routern - inte ha en dmz-server - ha lösenord på den, stäng av det trådlösa - inte ta några inkommande anslutningar etc.. kan personen inte ta sig förbi routern kommer han ingenstans - kommer han förbi den så är det upp till dig och din dator. Kolla om den extra-användaren kör några program och vilka program på datorn som har internet-access (via brandväggen - windowsbrandväggen duger fint) och ta bort allt du inte känner igen. Risken är att en del fungerar sämre/dåligt/inte alls men då lägger du till program för program.
Men vem skulle vilja hacka mig här?
Citat från brorsan som bor i en förort till Göteborg med 18 familjer per hus...
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Moonsky wrote:Ubuntu
Behöver ingen brandvägg, antivirus program eller anti-spyware program.
Finns typ inga virus, trojaner, maskar, eller spyware.
Oj Oj Oj vilket ogrundat statement. Alla linux system är mottagliga för virus, och de virus som finns för linux är ganska otrevliga. Man bör alltid köra anti-virus, oberoende vad för OS man kör. Gratis anti-virus är så pass bra i dagsläget att man är något av en idiot om man inte gör det.

ENDA undantaget till den här regeln är om man kör någon locked-down grej utöver sin linux-distro, Bastille är den lägsta nivån, upp till sådana grejer som t.ex. NSA och CIA använder som per default inte tillåter något (ergo, inte ens root kan köra eller göra NÅGONTING utan att det är konfigurerat på förhand)

Och idén med att det inte går att göra nåt på system utan root-password är skrattretande, det gällde i ungefär två månader efter att Ubuntu kom på idén, sedan dess har det funnits en hel del grejer som kommit runt det.


Man skall aldrig känna sig helt säker, och speciellt inte om den dator man sitter vid har direkt access till Internet, om man är bakom en "default deny" brandvägg så kan man andas ut en aning.
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Post Reply