MC kort

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

e99mran wrote: I göteborg samlas vi varje lördag och söndag Vid stadsbiblioteket brukar bli ett 50 tal hojjar blandat med sport /turing /Motards sen kör vi åt olika håll beroende på takt och körstil, brukar bli 5 timmar åka inklusive fika etc. Otroligt trevligt.

Sommartid (mars-->oktober) brukar jag åka alla dagar då det inte regnar. Brukar bli några omvägar på vägen hem från jobbet om vädret är bra.
Det låter ju riktigt bra. Jag har närmare till göteborg än örebro. :) Vilken period håller detta på? Jag antar att det inte är året runt... Brukar det vara samma tid varje lördag och söndag?

Vilket gäng brukar du åka med själv?
Vad har du själv för hoj?
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Re: Motorcykel

Post by phastas »

GuessWho wrote:Jo det är ju klart. Ska man ha det för att prova så är ju 270 spänn och man inte behöva byta något annat mera rätt än något för runt tusenlappen.
Hur långt tid tar det att byta annars i runda slängar?
Man får ju plocka bort handtag och sånt... men borde inte ta så lång tid?
Borde gå på under en timme med hjälp av några insex nycklar och en 10 fast nyckel.
Av med styränds pluggarna och lossa på eldosorna för blinkers och dödarknapp, lossa eventuellt ta av överfallen till koppling och broms. Börja med gummi handtaget på kopplingssidan, det är bara den som spökar då den kan sitta som berget med den går att ta av. Sen lossar du styret då det kan va knepigt att få av resten då wirar och ledningar kan vara för korta för att få av resten med styret på plats.
Sätt tillbaks i omvänd ordning oxh justera in greppen i rätt vinkel (arm, handled och fingrar ska gå i en rät linje ända från armbågen ut till fingrarna när fingrarna vilar på greppet).
Ut och busa!

Just ja...har sett bilder på ZR7S och det ser ut att vara gott om rum för att ett nytt lägre styre kan få plats, men som man säger...mät två gånger, såga en.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

GuessWho wrote: Det låter ju riktigt bra. Jag har närmare till göteborg än örebro. :) Vilken period håller detta på? Jag antar att det inte är året runt... Brukar det vara samma tid varje lördag och söndag?

Vilket gäng brukar du åka med själv?
Vad har du själv för hoj?
Brukar smått starta i mars och håller på så länge vädret tillåter (oktober/november förra året iaf)
Själv kör jag en Zx9R-ninja man kan smått se den i min forumsbild.

Tiden på lördagar söndagar är 1200 på götaplatsen.
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

e99mran wrote:Brukar smått starta i mars och håller på så länge vädret tillåter (oktober/november förra året iaf)
Själv kör jag en Zx9R-ninja man kan smått se den i min forumsbild.

Tiden på lördagar söndagar är 1200 på götaplatsen.

Kollade precis vädret för Göteborg på smhi. Ser ju ut att bli bra väder i helgen. Mellan 16 - 22° på lördag och soligt mitt på dagen säger de.
Då kanske det är några stycken som vågar sig ut ? :)
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ja vad kan man säga...
phastas hade rätt...

Jag körde med Göteborgsgänget igår och råkade ut för min första singelolycka. Så det var som du sa... "när" ...
Som tur var hade jag fått ner farten ganska rejält när jag lämnade asfalten så det gick ganska bra, men jag la hojen i diket ändå.

Jag fick ont i vänstra benet och blev skärrad, annars så är det bara plånboken det kommer att svida i.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Bara att hoppa upp på järnhästen så fort du bara kan.

Och, smurfa in på SMC hemsida och kolla efter några broms och kurv kurser, guld värda och roliga dessutom.

Mvh
Phastas allvetaren ;)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

GuessWho wrote:Ja vad kan man säga...
phastas hade rätt...

Jag körde med Göteborgsgänget igår och råkade ut för min första singelolycka. Så det var som du sa... "när" ...
Som tur var hade jag fått ner farten ganska rejält när jag lämnade asfalten så det gick ganska bra, men jag la hojen i diket ändå.

Jag fick ont i vänstra benet och blev skärrad, annars så är det bara plånboken det kommer att svida i.
Oj riktigt tråkigt att höra.
Bara till att bygga om den till "fighter" med en personlig "touch" på det hela.

Hopaps du mår bra och att hojjen snart rullar igen.
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Håller på att ta A1 kort nu... Har just kommit hem från mitt andrakörtillfälle... Har kört på bana, och idag var vi på vägar och körde...
På bana gick det inte så värst bra... Men idag gick det mycket bättre... Läraren sade att han blev otroligt överraskad :P...
Så något positivt fick jag :P

Har vad jag vet två till, och sedan provet.
Skall skriva teoridelen på måndag.

Kör med en Yamaha SR 125 på övningarna...
Här var det tomt...
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Var en halv evighet sen jag skrev i den här tråden, men jag är fortfarande vid liv. :)


walliski: Har du tagit kortet nu då eller blir det 2009 ?

phastas wrote:Och, smurfa in på SMC hemsida och kolla efter några broms och kurv kurser, guld värda och roliga dessutom.
Jag har gått med i SMC. Tänkte först vänta tills nästa år. Men går man med nu så får man betala de normala kostnaderna, men det är 2009 man betalar för, ingen extra kostnad för det som är kvar av 2008. Så då kan man lika gärna gå med nu.

Har tänkt att boka upp mig på någon kurs, men kursprogrammet för 2009 har inte kommit ut ännu.

e99mran wrote:Bara till att bygga om den till "fighter" med en personlig "touch" på det hela.
Hittills har jag bara köpt ny blinkers till hojen. Jag och far rev hela fronten och bockade till ställningen för kåpan lite grann. Blev inte helt 100, men bättre. Har kört med den lite i höst även fast den inte är lika fin. Nu är det vinterförvaring som gäller. Får fixa allt som fixas skall till våren. Men det blir nog en ny kåpa nästa år, eller vänsterhalva.
Jag vet att för vissa är vintern den tid de vänder sig till mekka. Mekka med sin hojar i deras fina varmgarage fullt med verktyg alltså. ;)
Men har bara kallgarage utan bra mekmöjligheter, så det får vänta tills våren.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

GuessWho wrote:...

walliski: Har du tagit kortet nu då eller blir det 2009 ?

...
Jo, jag hade turen att få köra upp, och klara det på första :)...
Men hann bara ut och köra en gång på egen hand före det kom snö och is... Så det får bli tills nästa år... :)
Här var det tomt...
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

walliski wrote:
GuessWho wrote:...

walliski: Har du tagit kortet nu då eller blir det 2009 ?

...
Jo, jag hade turen att få köra upp, och klara det på första :)...
Men hann bara ut och köra en gång på egen hand före det kom snö och is... Så det får bli tills nästa år... :)
Ett stort GRATTIS ! :D


Förstår att det är lite surt att få kortet så sent på säsongen, så att man får fira kortet med att vänta ut vintern...
Själv hade jag inte hoj direkt när jag tog kortet, och andra omständigheter så blev det inte så mycket köra i år...
...så lite samma fenomen, att säsongen började gå mot slutet när den började för mig.

Men visst, mer än en gång fick jag ju köra...

Hursomhelst så behöver du inte tänka på att boka uppkörning o dyl. Behöver inte lägga ut de pengarna nästa år och kan istället lägga det på hojen/mc kläder/bensin istället. Så fort våren kommer och hojen är påställd kan du ut och köra utan att behöva tänka på allt sånt.
Så det är väl ganska skönt att ha kortet i handen i år även om du knappt hann köra i år?
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Image
Så här såg det ut när jag fick förmånen att grensla en Husqvarna M80 under militärtjänstgöringen. Bilden är från 1985.
Jag gjorde lumpen på I1 som MC-ordonanans.
Roligast var nog på vintern. Vi hade en riktigt kall och snörik vinter och på en smal skogsväg med skidorna nere kunde man sladda fint mellan snövallarna. Det var tider det.

//TB
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Husqvarna M80...surely it is MC258 du menar ;)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Årsmodellen är 1980 men den militära beteckningen är mycket riktigt Motorcykel 258.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Herr Thomas wrote:Bild

Så här såg det ut när jag fick förmånen att grensla en Husqvarna M80 under militärtjänstgöringen. Bilden är från 1985.
Jag gjorde lumpen på I1 som MC-ordonanans.
Roligast var nog på vintern. Vi hade en riktigt kall och snörik vinter och på en smal skogsväg med skidorna nere kunde man sladda fint mellan snövallarna. Det var tider det.

//TB
Låter roligt det! :)
Men du kör fortfarande hoj? Bara soliga sommardagar eller så fort det inte är snöstorm o dyl. ?
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Gott Nytt År

Post by GuessWho »

Jag önskar er alla ett gott nytt år!
Lycka till för de som har tänkt att ta körkort 2009
och er andra önskar jag lycka till med att behålla körkortet under 2009. ;)
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Det kommer bli svårt att fixa det där sista, la en sån här i shoppingcarten före jul...!

Image
KTM + Akrapovic = [love]
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

phastas wrote:Det kommer bli svårt att fixa det där sista, la en sån här i shoppingcarten före jul...!

http://i40.tinypic.com/28royzd.jpg

Då antar jag att finaste julklappen var den du gav dig själv. :) Annars undrar man lite lätt vad du har för släktingar/fruar/vänner som toppar det. ;)

Har du fått den ännu, eller när är det leverans?
Om du fått den, kört något med den ännu eller du väntar tills våren ?
Bosatt dig i garaget och kollar väderprognoserna flera gånger om dagen? :P


Jag har inte lika ny hoj och inte är den det vassaste heller... men visst längtar man till våren.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Ska man få nått man vill ha, så får man fixa det själv. Sitta och hoppas på att tomten kommer med de stora klapparna funkar inte i längden ;)

Men Ducatin måste gå :-/

Provsatt den på mc-mässan förra veckan, perfekt för mig med både storlek och körställning. Leverans i början av Mars, ska nog gå att börja köra då...

Annars har jag träningsvärk i hela kroppen, var ute och körde is hela dagen igår. Kränga på spikdäck är jobbigt, och gör ont! Och, kör man i vassen nära stranden, så kan man kallt räkna med att isen är tunn. Nyah nyah.

Så, bara för att det är vinter så betyder det inte att man ska gå i ide när det gäller bågar ;)
KTM + Akrapovic = [love]
Post Reply