Juridik: Tänkte sälja ett program som jag håller på med på n

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Juridik: Tänkte sälja ett program som jag håller på med på n

Post by lagu2653 »

Jag håller på med ett program åt mobiltelefoner som jag tänkte sälja på nätet mot PayPal betalningar. Är det bara att hyra in sig på ett webbhotell, sätta upp en webbplats och börja sälja mjukvaran mot PayPal betalningar eller kan det tillkomma juridiska komplikationer?
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

En halv sida ner hittade jag denna tråd: Länk

Är i princip samma sak, så där kanske du hittar lite information.

EDIT: Som du dessutom själv startat..?
Här var det tomt...
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Ett modernt sätt att slippa betala skatt och äckelpäckel för sina intäkter, är att släppa mjukvaran gratis och ta emot donationer istället.
DIM kalsonger As String
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Dynamitsven wrote:Ett modernt sätt att slippa betala skatt och äckelpäckel för sina intäkter, är att släppa mjukvaran gratis och ta emot donationer istället.
Mjae, man skall väl deklarera det som en övrig inkomst väl?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Jag tror att en donation räknas som gåva, och sedan gåvoskatten slopades (inte helt säker på om den är slopad, men du kan iaf få ganska mycket pengar innan det blir aktuellt), behöver man inte deklarera gåvor. Övrig inkomst är väl om du tar betalt för programvaran, alltså gör en förtjänst på din försäljning.
DIM kalsonger As String
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ligger inte gränsen för gåvoskatten på typ 10k eller något sådant? Tjänar man mindre än så om året på det så ja, då ligger man nog inte i riskzonen oavsett hur man gör.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

HLC wrote:Ligger inte gränsen för gåvoskatten på typ 10k eller något sådant? Tjänar man mindre än så om året på det så ja, då ligger man nog inte i riskzonen oavsett hur man gör.
Jag har nog grötat in mig i någonting som jag uppenbarligen inte förstår mig på. En kunds gåva borde vara ungefär samma bestämmelser för som en arbetsgivares. Se länk.

Däremot har jag flertalet bekanta som på något klurigt sätt kommer undan skatteplikt vid donationer. Säkerligen är det så att det är lägre skatt på gåvor eller något i den stilen, annars skulle det aldrig varit någon nytta med alla banners om donationer man ser överallt på nätet.
DIM kalsonger As String
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

HLC wrote:Ligger inte gränsen för gåvoskatten på typ 10k eller något sådant? Tjänar man mindre än så om året på det så ja, då ligger man nog inte i riskzonen oavsett hur man gör.
Gåvoskatten slopades helt, samtidigt som arvsskatten gjorde det, straxt efter tsunamikatastrofen... (inte av den anledningen, men det är en bra tidsmarkör, för de flyttade på arvsskatteavskrivningen för att ge skattefrihet åt även de vars arv kom från tsunamin.)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply