Recept

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Recept

Post by smorgar »

Kom in lite på matlagningstankar när jag skrev i tråden om smarta tips.

Jag tänkte här dela med mig av en simpel maträtt som jag har många av mina vänner har kommit att älska. Riktig slafsig och fet skräpmat men ack så gott!


Pastalåda:

Du behöver:
1 paket pastasnäckor (Gnocchi)
2 paket bacon
1 paket frusen finhackad spenat
1 paket ostsås
1 påse riven gratängost eller annan ost om man så föredrar

Tillagning:
Täck en ugnsformsbotten med spenaten och ställ den i ugnen så att det får tina lite medans du fortsätter. (250 grader)
Koka pastan, gärna med en buljongtärning och lite mer salt än vanligt.
Stek baconen tills den precis blir krispig. Jag brukar även hälla bort det överblivna flötet. Känns onödigt att stoppa i sig.

Blanda pasta, bacon och ostsåsen i en kastrull. Jag brukar krydda med finhackad vitlök, aromat och grillkrydda samt lite oregano. Blanda!
Häll ut röran över den nu mjuka spenaten, på med lite riven gratängost eller vad man nu föredrar och sen på med lite paprikakrydda.

In i ugnen på 250 grader i en 15-20 min och du har dig en pastalåda!

Låt väl smaka till ett iskallt glas mjölk :)


Har ni några goa recept att dela med er av?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Pastasås med kassler och gorgonzola

Detta behöver du (ca 3-4 portioner):
  • 1 bit goronzola ost (typ som en dosa snus eller nått, ta inte för mycket då blir det mindre gott)
  • 1 burk cremefraice (liten burk)
  • Kassler (typ ½ kilo)
  • Soya, peppar å lite salt (kaslern är juh i sig ganska salt)
  • Valfri pasta (jag tycker det blir godast med vanliga makaroner)
Ta osten, lägg den i kastrullen, häll i cremefraicen, krydda å häll på lite soya.
Under tiden kan du tärna kasslern.
Koka upp (typ så att osten smälter).
Släng i kasslern, å låt det puttra ett litet tag, rör om lite nu och då.
Servera med lite valfria grönsaker och givetvis mjölk.

Enkelt, gott, å billigt, låt det väl smaka.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

southwest sås

1 dl majonnäs (jag använde Kavlis lättmajonnäs, obs ej fettfri!)
1 tsk dijonsenap
1 tsk färskpressad limejuice
2 tsk Tabasco chipotle (jag hade nog i lite extra, kanske 3 tsk)
1 stor eller 2 små finhackad(e) vitlöksklyftor (ej pressad!)
salt efter smak (gissar att det blev 2-3 krm eller något i den stilen)

Rör ihop och låt stå minst en timme.

Sen ta panrisch med valfria tillbehör voola så har man en subway.

Laxsoppa


En halvliter vatten

1 fiskbuljongtärning

3-4 potatisar tärnade

brockoli efter behag

en gul lök hackad

3dl mjölk

en laxbit tärnad

koka allt utom laxen i 10-15 min

lägg i laxen och en smörklick koka ca:5min
Last edited by mcrj on 2009-02-05 16:04:06, edited 2 times in total.
Mac mini
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag kan upplysa er om vad jag ätit på sista tiden, kanske finns det något att hitta här för er som inte vill svälla upp och bli fetton eller för er som vill sluta vara fetton.

Keso:
Köp 500g mini-keso i butiken, ungefär 25 spänn. Ta av plastlocket, ta av folien. Stoppa ner en sked och ät. En utmärkt lunch eller middag som mättar.

Kyckling med Grönsaker:
200-250g kyckling, 300g frysta grönsaker. Stoppa in kycklingen i ugnen (200-250 grader) efter att du penslat den med lite olja och saltat och pepprat. Häll kokande vatten över grönsakerna. Kom tillbaka efter halvtimme eller så. Ät. Glöm inte att ha en del salt till grönsakerna, blir mycket godare då.

Kikärtor:
Öppna en burk kikärtor, ät. Bra lunch. Ev. kan man värma dom kort i micron.

Kidneybönor:

Öppna en burk kidneybönor, ät. En nyttig lunch.

5dl naturell lätt mild yoghurt med 1dl fiberberikade havregryn:
Häll det i en tallrik, ät. Frukost, varje dag.


I andra nyheter så har jag gått ner 25kg på lite över ett år utan att träna en endaste gång. Därtill har detta inte hindrat mig från att supa till och äta en bakfyllepizza då och då.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Broccoli eller blomkålsmos
Koka sakerna mjuka i saltat vatten, häll av vattnet slå på lite grädde koka upp och mixa smaka av med smör och kryddor.

Helt ok alternativ till potatismos

Andrej wrote:Jag kan upplysa er om vad jag ätit på sista tiden, kanske finns det något att hitta här för er som inte vill svälla upp och bli fetton eller för er som vill sluta vara fetton.

Keso:
Köp 500g mini-keso i butiken, ungefär 25 spänn. Ta av plastlocket, ta av folien. Stoppa ner en sked och ät. En utmärkt lunch eller middag som mättar.

Kyckling med Grönsaker:
200-250g kyckling, 300g frysta grönsaker. Stoppa in kycklingen i ugnen (200-250 grader) efter att du penslat den med lite olja och saltat och pepprat. Häll kokande vatten över grönsakerna. Kom tillbaka efter halvtimme eller så. Ät. Glöm inte att ha en del salt till grönsakerna, blir mycket godare då.

Kikärtor:
Öppna en burk kikärtor, ät. Bra lunch. Ev. kan man värma dom kort i micron.

Kidneybönor:

Öppna en burk kidneybönor, ät. En nyttig lunch.

5dl naturell lätt mild yoghurt med 1dl fiberberikade havregryn:
Häll det i en tallrik, ät. Frukost, varje dag.


I andra nyheter så har jag gått ner 25kg på lite över ett år utan att träna en endaste gång. Därtill har detta inte hindrat mig från att supa till och äta en bakfyllepizza då och då.
Du måste ha grym motivation om du bara käkar det där låter grymt smaklöst och enformigt.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

EZA wrote:Du måste ha grym motivation om du bara käkar det där låter grymt smaklöst och enformigt.
Ett och annat äpple till mellanmål, men annars är det i stort sett det. Torsk & Lax ersätter kycklingen ibland. Motivation vet jag inte - jag har betydligt lättare för att gå all-in och vara jättestrikt än vad jag har att bara försöka äta vanligt och ta små portioner osv. Då blir det alltid att jag överäter. Nu har jag ett fungerande system där jag äter skittråkigt och nyttigt och ibland syndar mot det men i slutändan ändå går ner i vikt. Och för att vara ärlig så är kyckling & kikärtor svingoda. Keso är jag däremot jävligt trött på, åt 0.5kg av det varje dag i ett halvår.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

Räk och skink sallad

1 burk räkor i lake
1 pkt rökt skinka
1 pkt färsk pasta
1 burk osttärningar i olja
1 burk burk sallads bönor med matvete
sallad gurka tomat

koka pastan skölj den så den blir sval
blanda ihop allt i en bunke häll över lite olja från ost burken nån matsked
servera med mangoraja
det blir mer mat än man tror räcker utan problem till 4 storätare :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Här kommer tre vegetariska recept som jag har utvecklat själv med hjälp av andra recept. Kan vara väldigt intressant även för den som inte är vegetarian, min familj brukar tycka att det är väldigt trevligt när jag hälsar på och lagar vegetariskt :)

Tofulasagne
Detta recept blev bra till min lasagneform, den är är ca 23x31cm, och ca 5-6cm djup.

Ingredienser:
* 700-800g krossade tomater
* 1 burk creme fraiche
* 1 paket tofu
* 600g cottage cheese (valios använder jag, då denna ej innehåller löpe, löpe är gjort på kalvmage)
* 1 purjolök eller gul lök
* 5 klyftor vitlök
* fryst hackad spenat (tinad)
* 1 tärning grönsaksbuljong
* 3 msk tomatpuré
* chili
* 1 kruka färsk basilika
* fullkornslasagneplattor
* riven ost (använder västan mild ekologisk 10%, eftersom denna ej innehåller löpe)

Gör såhär:
1. Hacka purjolöken. Riv tofun. Stek tofu och purjolök en stund, släng sedan i hackad chili
och vitlök och stek en stund.
2. Häll på krossade tomater och tomatpuré. Lägg i buljongtärningen, salta och peppra. Låt det koka upp, ha
sedan i creme fraiche. Låt det koka en stund, ha därefter i hackad basilika och ta av det från plattan. Smaka på såsen så det inte saknas salt eller något annat!
3. Häll hälften av såsen i en form, lägg på ett lager lasagneplattor.
4. Lägg på ett lager cottage cheese, salta och peppra, och lägg på ett lager lasagneplattor.
5. Täck nästa lager med hackad spenat, salta, peppra, och ett till lager lasagneplattor.
6. Häll på resten av såsesn och lägg riven ost längst upp. Kör in i ugnen på 225 grader tills det ser färdigt ut.



Bröd
Detta blir man väldigt mätt av, det blir gott, och nyttigt, och man får såklart full koll på innehållet! Mjukt bröd köper jag aldrig i butik längre, bakar alltid själv. Bröd i butiker innehåller ofta socker, dåligt fett (de behöver inte ens ange vad för fett!!! "vegetabiliskt fett" eller "animaliskt fett" räcker, det kan ju vara vad som helst!) och alldeles för mycket vetemjöl för min smak.. Livsmedelsindustrin är inte direkt välgörenhet, utan de matar dig med alla tänkbara hemskheter så länge det ger dem onödigt mycket pengar.. Kolla margarinindustrin t.ex., skiten innehåller ju för i hela jävla helvetet BENSIN, ACETON, BLEKMEDEL, METANOL och andra minst sagt förbannat otrevliga kemikalier.

Ingredienser:
* 5 dl mjölk (jag använder oftast havremjölk, ibland rismjölk)
* 2 tsk salt
* 1 msk sirap (jag kör med mörk baksirap)
* 0,5 dl olivolja
* 2 dl kli (t.ex. 1 dl kruskakli och 1 dl vetekli)
* ~3 dl rågflingor (kan bytas mot havregryn)
* ~1 dl linfrön
* ~1 dl solroskärnor (pumpakärnor funkar också)
* Ev. ~3 dl lantbrödsmjöl
* x dl grovt rågmjöl (du märker när degen är lagom hård)
Kan varieras med t.ex. hirsflingor, dinkelflingor, rågkross

Till pensling:
* 1 ägg
* Sesamfrön

Gör såhär:
1. Värm mjölken så den blir fingervarm.
2. Lägg jästen i en bunke. Häll på saltet, och vänta en stund
(jästen smälter då), du kan röra om lite när den börjat
smälta så smälter den fortare.
3. Häll på mjölken, oljan och sirapen och rör om.
4. Häll i kli, rågflingor, solroskärnor och linfrön, och rör om.
5. Häll i rågmjöl tills degen är hård och inte kladdig. Knåda
ihop den ordentligt med händerna.
6. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
7. Ta små degbitar och rulla till bollar, som du sedan plattar till lagom
tjocklek på en plåt (2,5-3 cm tjockt kanske).
8. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader under
tiden.
9. Pensla med vispat ägg och häll på sesamfrön.
10. Grädda mitt i ugnen tills det ser färdigt ut!



Sojafärsbiffar
Tycker att quornfärs brukar smaka mycket bättre än sojafärs, men dessa biffar är helt fantastiska!

Ingredienser:
* 3 ägg
* 1,5 dl creme fraiche
* En halv (gärna mild) chili (gul spansk peppar passar bra)
* 3 klyftor vitlök
* Ett par blad basilika
* 150 g fetaost
* en massa sojafärs (en påse, kanske?)
* salt och peppar

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Tina sojafärsen (funkar med fryst, men dina händer kommer frysa
som saaatan) och häll den i en bunke.
3. Hacka chili, vitlök och basilika, och häll i detta i färsen.
4. Smula i fetaosten.
5. Rör i äggen, creme fraichen, salt och peppar.
6. Forma det till biffar på en plåt. Smeten blir rätt blöt och
kladdig, men det funkar.
7. Grädda i ugnen tills det ser klart ut. De spricker sönder
lite när man gräddar dem, men de håller ändå ihop.
8. Servera med potatisgratäng! Tips: spenat (hackad fryst) och mycket vitlök är tokgott i potatisgratäng.



Vill även tipsa om http://receptfavoriter.se/recept/viewre ... h-gr%E4dde
Det är något av det godaste jag har ätit, går även att laga med kyckling eller fläskfilé om man äter kött. Min köttätande familj älskade det dock när jag lagade med quorn.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Oooh vegitariskt. Alltid varit nyfiken på den kulturen om man nu ska kalla det så. Dina soyafärsbiffar blir min invigning känner jag. Tack för tipsen!


Ska passa på att skriva ner den största upptäckten jag har gjort i matlagning. Tabasco och honung. Den kombon utgör en helt sjukt god smak i tex köttfärssås. Blir helt vattnig i munnen när jag tänker på det :)
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dagens middag blev:
1 pkt färsk tagliatelle
2 st färska majskycklingfiléer
1 röd lök
2 st Portabellosvampar
1 burk Creme Fraiche: Saffran och Tomat
En näve körsbärstomater.
Parmesanost.

Hacka löken smått och bryn dem.
Lägg sedan i kycklingfiléerna i tärningar.
Skär svampen i bitar och lägg i pannan.
Lägg i ett par centimeter parmesanost i små bitar (den smälter)
När kycklingen fått stekyta och svampen mjuknat kan du röra i creme fraichen.
Smaka av med salt, peppar och "Santa Maria Pasta Basilico"
Skärn ungefär hälften av tomaterna i halvor och lägg dem i såsen nu. Spara resten för garnering.

Färsk pasta skall läggas i kokande vatten och sen koka i cirka tre minuter.
Mitt tips är att börja med att koka upp en kastrull vatten. Stäng sedan av plattan så att du har en stor kastrull med jävligt varmt vatten. När pastasåsen börja närma sig klart kan du slå på plattan igen och lägga i pastan när vattnet börjar koka. Du kommer upptäcka att du har bra mycket mer kontroll över pastan på det här sättet.

Lägg upp på tallrikar, det här receptet räcker till en två till tre portioner beroende på vem som äter.

Garnera med körsbärstomater i halvor samt flagor av parmesanost.

Bulldozer har snart nog med recept för att ge ut en kokbok... undar om jag kan få ett förlag att nappa. (Recepten är numrerade i URL-ena för er som inte orkar browsa upp hela siten för att hitta något lättlagat)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

smorgar wrote:Oooh vegitariskt. Alltid varit nyfiken på den kulturen om man nu ska kalla det så. Dina soyafärsbiffar blir min invigning känner jag. Tack för tipsen!
Vegetariskt stavas det faktiskt ;). Hoppas du gillar biffarna! Skulle nog kunna skriva ned lite fler trevliga vegetariska recept om jag bara hade haft lite mer ork. Kanske skriver ihop något mer gott en vacker dag och postar här :>
smorgar wrote:Ska passa på att skriva ner den största upptäckten jag har gjort i matlagning. Tabasco och honung. Den kombon utgör en helt sjukt god smak i tex köttfärssås. Blir helt vattnig i munnen när jag tänker på det :)
Låter som en konstig blandning tycker jag, men det kan jag ju inte veta förrän jag har testat. Tycker dock att det blir godare (och starkare) ifall man använder färsk chili istället för tabasco.. Har massor med torkad hemmaodlad chili just nu som jag brukar stoppa ner i (nästan)allting som jag lagar, det är också gott \o/... Och måste bara säga det att min hemmaodlade chili (vanlig röd spansk peppar, tog frön från en frukt jag köpte på ICA) är den absolut godaste och starkaste spansk peppar jag har ätit :D.. när frukterna var färska och jag hackade dem så brukade jag känna en stark lukt som påminnde väldigt mycket om röd paprika, helt sjuuukt underbart luktade det :D

I år blir det mer chiliodling, med frön från mina egna frukter. Och två sorters tomater ska jag odla också :-)

------------------

http://recept.nu/1.10372/krake_lithande ... disk_gryta
Det receptet provade jag för någon vecka sedan, var riktigt gott.. Använde dock 3 dl linser istället för 1 dl, och lite mindre aubergine. Massor med intressanta goda kryddor i :).. treenighetens rötter är det i grytan också (vitlök+lök+ingefära), ska vara jävla nyttigt sägs det (men framförallt gott!). Färsk ingefära är så sjukt gott, och det luktar tokgott när man hackar den också :D
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Post Reply