Knäpper mellan bröstkorgen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Knäpper mellan bröstkorgen

Post by ADiS »

Det är något väldigt konstigt som händer, ont då och då till och med. Det är som så att om jag hänger med axlarna, ligger i soffan som en sköldpadda eller kanske ligger på sidan så att jag hänger med den övre axeln lite fram så att man pressar ihop bröstkorgen mot varandra, när jag sen reser mig och rätar ut mig så känns det som om jag har något mellan bröstkorgen. Sträcker jag ut bröstkorgen, dvs drar axlarna bakåt, så knäpper det till mellan bröstkorgen, och då känns det bra men fortfarande lite lite lite ont. Att jag skriver detta nu är för att jag fick jävligt ont av att jag låg på sidan och måste veta vad det är. Har en polare med samma problem. Någon som har en aning vad det kan vara?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Knäpper mellan bröstkorgen

Post by lord_vasagos »

har faktiskt fått så där jag med nån gång
jag brukar få det om man somnar på soffan och ligger som ett miffo med axlarna framåt som om man försöker krypa ner i en tub eller nått :P
sen sträcker man ut armarna klock mitt i bröstkorgen aaa :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Knäpper mellan bröstkorgen

Post by stealth »

Kan vara din hållning. Gå och träna upp ryggen lite (e.g på gym) så kan det nog sluta.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Knäpper mellan bröstkorgen

Post by Joel »

Händer mig ibland, men gör inte ont. Jag är ganska säker på att det är dålig hållning som lockar fram det.
meh
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: Knäpper mellan bröstkorgen

Post by ADiS »

Polaren som har samma sak, han gymmar 5 dagar i veckan, så jag har svårt att tro att träning skulle hjälpa så mycket.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Knäpper mellan bröstkorgen

Post by Joel »

Även gymmare kan ha dålig hållning. Hållning handlar mycket om attityd också, inte bara hur starka ryggmusklerna är.
meh
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Re: Knäpper mellan bröstkorgen

Post by CSM101 »

Mitt på bröstkorgen har man bröstbenet (sternum) vilket revbenen fäster i. Således finns det ledförbindelser mellan dessa vilket även leder oss till att det kan ske förflyttnigar här. Dessa är ju helt klart stelare än andra leder, men never the less. När man ligger dåligt så kan dessa komma ur plats och det kan göra lite ont när de faller tillbaka på plats.

Sen kan det vara muskelrelaterat med, vilket det dock inte verkar röra sig om här.

Själv vaknade jag mitt i natten förra året av att det gjorde sjukt ont mitt på bröstet, skarp jävla smärta som förvärrades vid djupandning och rörelser. Det var då något skelettomuskulärt och således inget farligt, även om det var smått obehagligt samt att jag hade smärtan där i några månader, trots olika formers träning.


Mitt råd: du vet ju om när du råkar ut för detta, undvik de ställningarna.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Knäpper mellan bröstkorgen

Post by Mitra »

jag hade det under mina tonar.. Men nu ar det borta.
Dock tror jag det har lite med hallning att gora.. testa trana de mu8sklerna som gor sa att skuldrbladen halls plana.. D.v.s boxar musklerna.. de stora ryggmusklerana som ligger under och lite runt om de nedre delarna av skulderbladen..

jag kom ihag att problemet blev varre nar jag tranade brostmusklerna och i mitt fall sa har jag lite problem med min vanstra axel och det ar for jag aldrig riktigt anvants den axlen korrekt.. Men hur som det basta ar egentligen att ga till en fysiotherapeft, dom brukar veta exakt vcad problemet ar. sa jag fick min axel fixad tillslut =) eller haller fortfarande pa att fixa den men mkt battre.. gl

ps: ar du tonaring sa kan du nog vanta lite och se vad som hander, mkt som vaxer och haller pa i kroppen
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: Knäpper mellan bröstkorgen

Post by ADiS »

Nu sedan jag skrev det där så har det blivit bättre, det knäpper inte lika mycket och sker inte lika ofta. Det jag har gjort är att jag har undvikit att ligga som en sköldpadda i soffan, när jag ligger så har jag bröstkorgen utsträckt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: Knäpper mellan bröstkorgen

Post by ADiS »

Nu har jag fått svar av en sådan som håller på med kroppen, varför det knäpper till och ofta gör ont.
Han säger att 1 av 2 som kör bänkpress eller har testat bänkpress får detta. Det har med brosken mellan bröstkorgen att göra. Jag frågade han om man kan få det att försvinna. Han svarade med att det var bara att gilla läget och leva med det. Enda man kunde göra var att hålla hållningen för att undvika smärtan.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply