Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by mkk »

Jag skulle vilja byta från Swedbank till någon annan av ett par anledningar, men har varit ganska nöjd med hur internetbanken fungerat och vill inte byta till något klart sämre. Framförallt så vill jag kunna logga in för att kolla saldo och kanske flytta pengar mellan egna konton utan att behöva använda dosa, sedan vill jag gärna ha möjlighet att använda någon form av tillfälligt kontonummer för betalning av mjukvara över internet. Den senare delen får gärna kräva dosa och inte vara ett säkerhetshål som det är på Swedbank. Sist så vill jag (vilket inte borde vara ett problem) lätt kunna skapa ett andra-konto där jag pytsar över pengar som inte behöver finnas på kortet.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by Longstock »

Jag har Nordea, och där kan du åtminstone flytta pengar och kolla saldo utan att behöva använda dosan.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by Hein »

Jag tycker Handelsbankens internetsystem är väldigt bra! kan öppna nya konton, använda dosa eller certifikat., skapa e-leg, osv.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by fisk »

Skandiabanken.

Hela deras nisch är att vara på webben. Inga problem sedan 2003. :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by elvenman »

Longstock wrote:Jag har Nordea, och där kan du åtminstone flytta pengar och kolla saldo utan att behöva använda dosan.
Det kan du väl även göra hos swedbank (mellan dina egna konon), om du fixar en personlig kod.

Har för mig att länsförsäkringar skall ha något liknande system som swedbak (iaf dosmässigt, sen hur det är med övriga funktioner).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by Stiiig »

Är väldigt nöjd med Handelsbanken
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by Big_Bird »

Handelsbanken har väl bättrat sig, men när jag fick min första internetbank från dem så gick det bara att använda deras rätt meckiga certifikat och då bara på Windows. Dessutom var det världens enda Internetbank som hade nattstängt.
Den har blivit bättre och bättre, och jag har väl till sist accepterat att jag förmodligen inte kommer att byta, eftersom jag lärt mig mitt bankkontonummer utantill.
Men fan vet om jag skulle rekommendera någon att börja med HB.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by lither »

Longstock wrote:Jag har Nordea, och där kan du åtminstone flytta pengar och kolla saldo utan att behöva använda dosan.
Nordea har precis uppgraderat sin internetbank och det har inte alls blivit ett lyft till Internet 2.0 som jag hade hoppats på. Det, tillsammans med att dosan är det mest stenåldriga man kan hitta, gör att jag inte skulle rekommendera den internetbanken till många.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by mkk »

Nordea har jag möjlighet att kika närmare på hos en släkting om någon vecka så det har väl legat närmast till hands. Får se om deras system kanske ändå duger. Såg en dostyp där man även behöver tillgång till kortet för att logga in, vilket kanske för något gott med sig säkerhetsmässigt.

Enligt Skandiabankens flash-demo så använder de sig av en lista med engångskoder(tvi) och/eller certifikat, men jag föredrar ändå dosa framför att installera certifikat(jag var otydlig). En liten nagel i ögat är också att de numera ägs av Old Mutual.

Handelsbanken låter ju som en blandad kompott. Tillsammans med vad jag läst på deras sida så tror jag att jag glömmer dem för stunden.

Tack var svaren. Fyll gärna på.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by larsan »

Jag har bara lovord kring Handelsbanken. Busenkel och tydlig.

Jag har inte haft problem med certifikatet. Det jag behöver göra "remote" går att fixa via telefonbanken.
Nu kommer dessutom en dosa, så då blir det enklare att ta med.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by snigel »

fisk wrote:Skandiabanken.

Hela deras nisch är att vara på webben. Inga problem sedan 2003. :)
Något särskilt funktionsmässigt som de har eller bara lite strul?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by fisk »

snigel wrote:
fisk wrote:Skandiabanken.

Hela deras nisch är att vara på webben. Inga problem sedan 2003. :)
Något särskilt funktionsmässigt som de har eller bara lite strul?
Inga dosor, utan kodkort och krypteringar.
Sedan märks det på stabiliteten och upplägget att deras fokus från början varit webben. De satsade på det långt innan de andra bankerna, eftersom de inte har några lokala bankkontor så vilar hela deras koncept på att webbfunktionen fungerar och är säker.

Priserna är riktigt bra också.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by Moonsky »

Skandia ringer inte fint i mina öron...
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by EZA »

Flickvännen har nordea hon skulle köpa biljetter på ticnet på sitt visa kort, men om man hade norde så krävdes det att man hade med sin dosa för att kunna handla på kortet. Är säkert bra för säkerheten men inte om man sitter på jobbet å väntar på biljettsläpp som endast går att köpa via kortbetalning och man har dosan hemma är det ju inte så jätte bra.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by Explorer »

varför ska du lämna swedbank tycker deras internetbank funkar perfa.
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by Hein »

Explorer wrote:varför ska du lämna swedbank tycker deras internetbank funkar perfa.
Vem vill ha pengar på ett sjunkande skepp?
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by jb »

Skandiabanken har överlägset bäst internetbank imho.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by xianze »

Jag har Nordea och är väl ganska så nöjd =)
Smidigt och enkelt. Kan enkelt lägga upp nya konton, köpa fonder etc.
Behöver ingen bankdosa för att flytta över pengar mellan egna konton (ex. från kort-kontot till sparkonto eller viceversa).
Bankdosan är vit och söt, du stoppar in kortet, slår verifieringskod + pinkod och voila så är du inne på banken.
Vanligtvis har man väl personkonto, så det du behöver komma ihåg är ditt personnummer..

Du kan även lägga upp temporära "internet-data-konton" för visakorts-betalningar över teh internetz.
Så med de krav du ställde i din text så passar Nordea ypperligt.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by lither »

xianze wrote:Behöver ingen bankdosa för att flytta över pengar mellan egna konton (ex. från kort-kontot till sparkonto eller viceversa).
De flesta internetbanker har det så i dagsläget.
xianze wrote:Bankdosan är vit och söt
Är det din definition av en bra dosa? Den är horribel. Stänger av sig själv inom 30 sekunder, har ingen belysning på varken skärm eller knappar och känns allmänt 1985.
xianze wrote:Vanligtvis har man väl personkonto, så det du behöver komma ihåg är ditt personnummer..
Jag uppskattar verkligen också fördelarna med detta, även om det flera gånger har innebärt problem när äldre inte fattar hur de ska föra över pengar för att jag saknar clearingnummer.

Jag tycker det är tråkigt att Sverige ligger efter generellt med internetbanker, när vi är ett sånt IT-dominerande land i övrigt. Jag har lätt betalat pengar för att kunna få tillgång till exempelvis Mint.com.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by xianze »

Nej okey, bankdosan kanske inte är jättehitech, men i ett mörkt rum så räcker ljuset från en datorskärm för att kunna utföra dina bankärenden, så tydlig är iaf min. :G

Skall du föra över från en annan bank än Nordea till ett nordea personkonto
använder du ju bara clearingnumret 3300 ?
Dock har du ju inom nordea, till andra banknummer en lista där du kan välja personkonto??? Så clearingnummer finns ju visst??
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by lither »

xianze wrote:Skall du föra över från en annan bank än Nordea till ett nordea personkonto
använder du ju bara clearingnumret 3300 ?
Dock har du ju inom nordea, till andra banknummer en lista där du kan välja personkonto??? Så clearingnummer finns ju visst??
Jag har aldrig haft problem med clearingnumret. Men jag får anstränga mig för att komma på en person på 60+ som inte har haft problem med överföring till mitt konto (såvida de inte har Nordea då).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by xianze »

Åfan, jo det är kanske sant. :G Har nog inte överdrivet många iaf 75+ som skickar pengar till mig.
Men under 75 och över 60 har det blivit en hel del via ex. försäljning via tradera vilket aldrig har vart något problem.
Dock har jag aldrig hört talas om just det problemet, eller hört någon tidigare som haft problem med det!
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by egar »

xianze wrote:Vanligtvis har man väl personkonto, så det du behöver komma ihåg är ditt personnummer..
Kanske ska upplysa er om att bara för att man har ett personkonto hos Nordea så innebär det inte att det är ens personnummer. Har själv ett icke-personnummerpersonkonto (hmm, knivigt) hos Nordea.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Re: Tänker gå från Swedbank, men till vilken internetbank?

Post by fruktapa »

Kan även tipsa om att man hos Nordea (gratis så klart) kan aktivera e-leg på sitt bankkort eller inloggningskort , detta kan man ju använda till mycket annat än bara bankärenden. Dessutom kan man få en kortläsare utan knappsats o display som är lättare att använda (Argos Mini II oxså gratis)...
- Insha'Allah
Post Reply