Idéer på LAN-setup

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Idéer på LAN-setup

Post by Gussoh »

Hej!

Jag sitter och spekulerar i hur jag ska få en snabbt och stabilt LAN (eller är det ett WAN?) över tre fritidshus i närheten av sälen. Det är ungefär 50-70 meter mellan varje hus som ligger på en rad. Mellan två av husen går det en allmän väg.

Krav:
Stabilt - inte som ett wlan med taskig signalstyrka som går ner stup i kvarten.
Relativt snabbt - det viktigaste är väl surf och IP-telefoni, men även filöverföringar är intressant.

Önskemål:
Lågt pris - under 2000kr för hela uppsättningen (om det inte är nåt jävligt coolt)
WLAN-täckning i alla hus, önskvärt men inte nödvändigt.



Mina egna idéer och tankar:

Ethernet - Köra vanliga CAT5-kablar mellan husen. Stora nackdelar med att man behöver gräva ner kabel och framförallt ta sig under vägen. Finns en vägtrumma längre bort, men då blir det nog mer än 100m kabel.

Fiber - Dyrt och komplicerat. Svårt att laga om nåt går sönder. Jag har två 100-mbit-tranceivers liggande men ingen längre kabel.

B/G WLAN - testade med ett vanligt BG-nät och räckvidden räckte inte mellan de två hus med längst avstånd. Nätverket upptäcktes men det gick inte att "associera". Detta helt utan riktantenner (En DI-524 och en laptop).

N WLAN - den bästa idén jag kanske har är att köpa en billig N-brygga. De har ju tre antenner, och då byta ut två av antennerna mot riktantenner och sätta noden på taket på huset i mitten, med en riktantenn mot varje håll. Skulle en sådan setup fungera?

Laser brygga - Coolast idé! En optisk brygga mellan alla husen. Detta kräver fyra laserbryggor. Jag kommer ihåg att jag sett en webbsida med ritningar på hur man bygger sin egen laserbrygga med billiga komponenter. Det var länge sedan och den stödde bara 10mbit. Jag kan inte hitta sidan. Någon som sett något liknande? Kan man köpa bryggor någonstans till rimliga priser?

Har ni några förslag, synpunkter eller idéer på hur jag ska lösa detta problem? Jag behöver lite bollande av idéer!
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Idéer på LAN-setup

Post by IcePic »

Laserbryggning lät ju coolt, och om den nu ger stabil 10mbit så är det inte nödvändigtvis mycket sämre än vad WLAN:et skulle ge på alla platser.
Annars är nog riktat WLAN "bäst", men definitivt inte lika coolt som laser.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by linc »

http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_optical_fiber

Den varianten kanske skulle funka? Den ska ju vara billigare än "vanlig" fiber.
hej.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Idéer på LAN-setup

Post by snigel »

Jag tror mycket väl det går att köra 3st 802.11n-accesspunkter med två riktantenner. Det finns ju även 802.11G-utrustning som utnyttjar sig av dubbla antenner, exempelvis Linksys WRT54G om det går att komma undan billigare på så sätt.

När du ska köra 3st accesspunkter i en kedja är troligtvis WDS det smidigaste sättet att koppla ihop dem, men glöm inte att du kommer få halvering av bandbredden för trafik som passerar genom mittenhuset eftersom en ensam accesspunkt måste skicka och ta emot data för att föra den vidare.

Själv har jag goda erfarenheter av WDS-kedjor med DAP-1353 (med rätt firmware), men de kostar runt 1200kr/st.

En mer idealisk lösning hade varit att använda 4st accesspunkter så mittenhuset har en åt varje håll, detta hade både varit bättre sett till räckvidd och prestanda.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by Gussoh »

snigel wrote:Jag tror mycket väl det går att köra 3st 802.11n-accesspunkter med två riktantenner. Det finns ju även 802.11G-utrustning som utnyttjar sig av dubbla antenner, exempelvis Linksys WRT54G om det går att komma undan billigare på så sätt.

När du ska köra 3st accesspunkter i en kedja är troligtvis WDS det smidigaste sättet att koppla ihop dem, men glöm inte att du kommer få halvering av bandbredden för trafik som passerar genom mittenhuset eftersom en ensam accesspunkt måste skicka och ta emot data för att föra den vidare.

Själv har jag goda erfarenheter av WDS-kedjor med DAP-1353 (med rätt firmware), men de kostar runt 1200kr/st.

En mer idealisk lösning hade varit att använda 4st accesspunkter så mittenhuset har en åt varje håll, detta hade både varit bättre sett till räckvidd och prestanda.
Det där gick över budget en del :). Tanken var att ha EN accesspunkt i mitten med två riktantenner. Inte en i varje hus.
Jag har hört talas om WDS, men det är inte riktigt länkning jag är ute efter, ambitionen är ju att klienter ska kunna koppla upp sig också.



Som det ser ut nu så lutar det åt en
D-Link DIR-635 RangeBooster N650
https://www.inet.se/?page=product&stock ... &a=5400796&
där jag stänger av routing-funktionerna

och två
Antenn D-Link DWL-R60AT
https://www.inet.se/?page=product&stock ... &a=5400378&
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by Gussoh »

Jag var precis på inet.

Jag frågade om dom visste nåt om att sätta på riktantenner på en D-Link DIR-635. Han sa att det inte skulle fungera så bra. Jag förstod inte riktigt varför. Jag var lite tveksam på hans kompetens eftersom han sa att riktantennen jag tänkte köpa inte var spec:ad för draft N, utan bara för G. I vilket fall som helst så hade dom tidigare fått förfrågningar på liknande setup:er och fått information av leverantören att det inte skulle fungera. Han sa att jag kunde använda EN riktantenn, men inte två på acesspunkten.

Någon som vet något om varför?
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Idéer på LAN-setup

Post by snigel »

Gussoh wrote:Jag var precis på inet.

Jag frågade om dom visste nåt om att sätta på riktantenner på en D-Link DIR-635. Han sa att det inte skulle fungera så bra. Jag förstod inte riktigt varför. Jag var lite tveksam på hans kompetens eftersom han sa att riktantennen jag tänkte köpa inte var spec:ad för draft N, utan bara för G. I vilket fall som helst så hade dom tidigare fått förfrågningar på liknande setup:er och fått information av leverantören att det inte skulle fungera. Han sa att jag kunde använda EN riktantenn, men inte två på acesspunkten.

Någon som vet något om varför?
Min gissning är att det beror på att flera antenner är en del av N-standarden för MIMO och ökad prestanda. Fast i min mening borde det vara en fråga om hur väl det fungerar och inte om det fungerar. Låter dock väldigt underligt med att du bara skulle kunna använda en riktantenn, kan inte riktigt förstå varför. Vill du läsa på dig är det väl MIMO för 802.11n som gäller och diversity för 802.11G

Jag såg att jag hade missförstått dig. Jag är lite tveksam till hur väl det kommer fungera med långa avstånd när datorerna inte är placerade på bra ställen med fri sikt osv. Vill du komma billigt undan med mottagande accesspunkter kan fon-accesspunkter köra *WRT och på så sätt få möjlighet till WDS.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by Gussoh »

snigel wrote:
Gussoh wrote:Jag var precis på inet.

Jag frågade om dom visste nåt om att sätta på riktantenner på en D-Link DIR-635. Han sa att det inte skulle fungera så bra. Jag förstod inte riktigt varför. Jag var lite tveksam på hans kompetens eftersom han sa att riktantennen jag tänkte köpa inte var spec:ad för draft N, utan bara för G. I vilket fall som helst så hade dom tidigare fått förfrågningar på liknande setup:er och fått information av leverantören att det inte skulle fungera. Han sa att jag kunde använda EN riktantenn, men inte två på acesspunkten.

Någon som vet något om varför?
Min gissning är att det beror på att flera antenner är en del av N-standarden för MIMO och ökad prestanda. Fast i min mening borde det vara en fråga om hur väl det fungerar och inte om det fungerar. Låter dock väldigt underligt med att du bara skulle kunna använda en riktantenn, kan inte riktigt förstå varför. Vill du läsa på dig är det väl MIMO för 802.11n som gäller och diversity för 802.11G

Jag såg att jag hade missförstått dig. Jag är lite tveksam till hur väl det kommer fungera med långa avstånd när datorerna inte är placerade på bra ställen med fri sikt osv. Vill du komma billigt undan med mottagande accesspunkter kan fon-accesspunkter köra *WRT och på så sätt få möjlighet till WDS.
Hehe, var får man tag på många FON-accesspunkter? :P
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by Gussoh »

ah, man kan köpa dem för 200kr styck. Det är ju ganska schysst. och en riktantenn till varje för 100kr. Mycket intressant idé. Men det är 3m sladd till varje riktantenn. dumt. Det är ju ungefär lika mycket förluster i dom 3 metrarna som antennen ger antar jag.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Idéer på LAN-setup

Post by snigel »

snigel wrote:
Gussoh wrote:ah, man kan köpa dem för 200kr styck. Det är ju ganska schysst. och en riktantenn till varje för 100kr. Mycket intressant idé. Men det är 3m sladd till varje riktantenn. dumt. Det är ju ungefär lika mycket förluster i dom 3 metrarna som antennen ger antar jag.
Nu känner jag mig väldigt ovetenskaplig, men kan inte en riktantenn med samma gain som en omni, ge bättre mottagning under verkliga förhållandet eftersom man skärmar bort så mycket omkringliggande brus?

Jag minns med snabba enkla tester att jag hittade fler accesspunkter på min gård med riktantennen än utan när jag använda fon-accesspunkter.
Gussoh wrote:Jag har hört talas om WDS, men det är inte riktigt länkning jag är ute efter, ambitionen är ju att klienter ska kunna koppla upp sig också.
Det finns ett WDS-hybridläge på många av de accesspunkter jag har använt, då kan klienter ansluta men accesspunkten routar vidare trafiken åt dig. Detta är smidigt om accesspunkten har bättre mottagningsförhållanden än klienterna exempelvis.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by Gussoh »

snigel wrote:
snigel wrote:
Gussoh wrote:ah, man kan köpa dem för 200kr styck. Det är ju ganska schysst. och en riktantenn till varje för 100kr. Mycket intressant idé. Men det är 3m sladd till varje riktantenn. dumt. Det är ju ungefär lika mycket förluster i dom 3 metrarna som antennen ger antar jag.
Nu känner jag mig väldigt ovetenskaplig, men kan inte en riktantenn med samma gain som en omni, ge bättre mottagning under verkliga förhållandet eftersom man skärmar bort så mycket omkringliggande brus?
Jag antar att gain är samma sak som avsmalning av "lob" om man inte har någon förstärkare. Så har du en ett gain så är det någon form av en riktantenn. Ju smalare "lob" du har, desto större gain.

I detta fallet så har vi en 3 meter lång kabel. För det första så försvagas signalen från antennen genom kabeln väsentligt på 3 meter, och dessutom tar vi in brus från omgivningen genom kabeln.

Som du säger så har du fördelen med en riktantenn att du kan använda ditt förnuft och rikta antennen mot ett fönster eller något annat motsvarande. Den fördelen har du inte med en oriktad antenn. Men i ett teoretiskt scenario där accesspunkter är jämnt fördelade (även uppåt/nedåt) i ett oändligt stort rum så ska du få mottagning från lika många accesspunkter med en riktad och en oriktad antenn.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by fisk »

Det finns inga gatlampor på vardera sida av den allmäna vägen? Om man fäster en Ethernet-kabel 3 meter över vägen så ska det vara godkänt, om jag inte missminner mig. Jag vet att två av mina vänner drog "LAN" mellan två hus och ordnade så att en Ethernetkabel helt sonika gick tvärsöver vägen (istället för under).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by Eruku »

Vilka är det som skall använda det här? Är det något för ditt och din familjsbruk eller någon lösning du försöker sälja in? Min lite pessimistiska sida säger mig att det blir svårt att få till ett pålitligt nätverk i alla hus utan att minst tredubbla din budget. Personligen skulle jag nog använda tre acessunkter med en rundstålandeantenn i huset i mitten och riktantenner i de andra två.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by Gussoh »

Hej igen!

Nätverket är ett hemmanätverk för fritidshus i Sälen, så det är inte hela världen när nätet går ner. Strömmen går nån gång i veckan...

Men nu har jag testat litegran!

Om jag sätter min D-Link DIR-635 (utan riktantenner) i huset längst upp så har jag faktiskt täckning om jag står i fönstret i huset längst bort om man kör draft-N. Det är grymt bra! Det betyder att jag med största sannolikhet kan täcka in alla viktiga hus med två draft N-accesspunkter. Tyvärr är inte alla klienter draft-N. Så jag behöver få upp accesspunkter ganska nära husen också.

Image
De viktiga husen är markerade med rött. Grön cirkel är draft-N täckning av AP:n i huset med internetanslutning.

Jag har även köpt en Netgear WNR2000 som stödjer WDS. Tyvärr slutade dom uppenbarligen att stödja WDS på D-Link DIR-635 med firmware > 1.02 av nån jävla anledning :-( Så jag kan inte använda min nya WNR2000 som repeater, vilket jag planerade.

Ett alternativ jag har är väl egentligen att köpa en till Netgear WNR2000 och sätta den ena som repeater till den andra (den röda cirkeln i bilden). Och kasta DIR-635:an i sjön. Jag lyckas ju inte hitta någon gammal firmware till den.

Har ni några andra idéer? Finns det några billiga draft-N routers som stödjer DD-WRT eller openWRT t.ex?
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: Idéer på LAN-setup

Post by ADiS »

Man skall helst inte blanda antenner på 804.11n. Tekniken bygger på en hoppteknik i rf och är synkroniserade. Byter du en antenn eller två så kommer du att få drastiska prestandaförluster. Det finns N-rautrar med en antenn men det är bara skitsnack. Om man ska blanda antenner så skulle man då önska sig att det fanns inställningar där man kunde ange vilka antenner man har som kan kompensera skillnaderna.

Eftersom det är sådana längder på kabeln så skulle jag kört med en fet, skärmad cat5e.
Som trådlösa enheter i husen så kan du köra med D-Link DIR-600. Jag gillar inte D-link men den är billig och med annan mjukvara så funkar den kanon. Se dd-wrt. Sjukt bra!

På kjell:
FTP-kabel Cat5e Solid Grå 100m = 479kr
D-Link DIR-600 WLAN-router = 299kr*3= 897kr

Totalt: 1376kr
Så har du pengar över till mer kabel.

Är vägen asfalterad?

;D Såg nu att det var ett tag sedan detta gällde
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Idéer på LAN-setup

Post by snigel »

ADiS wrote:Tekniken bygger på en hoppteknik i rf och är synkroniserade.
Mja, samlingsnamnet för tekniken som används är MIMO. En del av MIMO som man utnyttjar i 802.11n är spatial multiplexing. Spatial multiplexing tillåter flera radioströmmar att sändas samtidigt i samma frekvensområde (utan frekvenshoppande), vilket ökar bandbredden. Om man använder olika sorters antenner minskar därför prestandan eftersom alla antenner inte längre får ungefär samma mottagningsförhållanden och således kan man inte heller ha parallella data strömmar. Men det finns andra fördelar i 802.11n som att man använder dubbla kanaler, ofta kallat 40MHz.

Sen används inte de extra antennerna bara till extra prestanda, utan även för beamforming, vilket kanske kan fungera dugligt med olika antennsorter, samt antenna diversity, vilket borde fungera fint även om det är olika antenner.
ADiS wrote:Det finns N-rautrar med en antenn men det är bara skitsnack.
Mig veterligen är MIMO inte obligatoriskt för att bli 802.11n-ceritifierad av wifi alliance. Troligtvis är den största anledningen mobila enheter.
ADiS wrote:Som trådlösa enheter i husen så kan du köra med D-Link DIR-600.
DIR-600 är just en sådan router med bara en antenn, det är därför den är specificerad till 150mbit. 2x75mbit, via 40MHz-läget. Accesspunkter med MIMO kan nå mycket högre hastigheter än så.

Vill man läsa på sig har wikipedia en hel del om ämnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n
http://en.wikipedia.org/wiki/Spatial_Di ... ltiplexing
http://en.wikipedia.org/wiki/Beamforming
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply